شرایط نامناسب اقتصادی موجب شده با افرایش دست فروشان ضرورت ساماندهی ۷۰۰ دست فروش قزوینی در اولویت برنامه ریزی مدیران شهری قرار گیرد.
کد خبر: ۴۷۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 02 August 2017
نقش روز بازارها به عنوان یکی از راه های افزایش مبادلات و گردش پول در سطح پایین جامعه امروز در تمام کشورهای دنیا پذیرفته شده است. روز بازارها در کشور ایران نیز از گذشته مورد توجه عموم بوده و بسیاری ازمردم از این بازارهای ارزان قیمت و موقتی خرید می کنند.

افزایش سطح رفاه عمومی در جوامع سبب شده تا موضوع کیفیت علاوه بر قیمت برای بخش عمده ای از مردم موردتوجه قرار گیرد از این رو روزبازارها باید دارای ساز و کاری مشخص باشند تا علاوه بر قیمت پایین بتوانند محصولاتی مرغوب و با کیفیت به دست مشتریان برسانند.

جمع آوری روز بازارها اما سبب شد در بازه زمانی کوتاهی شهر با هجمه زیادی از دست فروشان مواجه شود، افرادیکه معابر را محلی مناسب برای کسب و کار خود می دانستند.


حکمتیان مردی ۴۵ ساله که دست فروشی می کند می گوید: با این شرایط اقتصادی اگر دست فروشی هم نکنیم دیگر هیچ راهی برای تامین معاش خانواده نداریم.

وی افزود: اگر امروز مجبور به این کار هستیم مسئولین باید برای مشکلات اقتصادی مردم فکری کنند.

دست فروشی درد یا درمان اقتصاد کشور

آنچه مسلم است این که دست فروشی نه به عنوان یک درد اقتصادی و نه درمان اقتصادی در دنیا شناخته می شود چرا که این شغل موقت عمدتا به عنوان یکی از شیوه های کسب و کار در دنیا مطرح است کسب و کاری که اگر ساماندهی مناسبی نداشته باشد می تواند به آفتی اقتصادی تبدیل شود.

آقای مرتضوی ۶۰ ساله از کسبه خیابان خیام قزوین می گوید: وقتی من در این خیابان با هزینه های بیش از ۲ و ۳ میلیون تومان مغازه اجاره کرده ام باید کسب و کارم به صورتی باشد که تامین کننده هزینه ها باشد ولی وقتی دست فروش به راحتی گوشه خیابان بساط خود را پهن می کند قطعا فروش من پایین می آید.

خانم مسعودی از فروشندگان یکی دیگر از فروشگاه های خیابان خیام قزوین می گوید: واقعا بعضی از روزها دست فروشان این خیابان خیلی بیشتر از ما سود می کنند در حالی که اگر امروز خیام محلی برای خرید و فروش و بورس لباس قزوین تبدیل شده به دلیل وجود ما مغازه ها داران است نه دست فروشان.

حسین عمویی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین گفت:‌ در حال حاضر شرایط اقتصادی حاکم بر ایران و جهان سبب شده تا دست فروشی به عنوان یک شغل بی نیاز به سرمایه اولیه جدی و مکان کسب و کار مورد توجه عده زیادی قرار گیرد.


۵۰ درصد بیکاران جامعه دست فروشی می کنند

محمدی از دست فروشان این خیابان هم به خبرنگار می گوید: الان ۳ سال است به صورت دائمی دست فروشی می کنم و انتخاب من هم دلیلی جز بیکاری نداشت.

وی می گوید: من و ۴ نفر از همکاران دیگر که بعد از تعطیل شدن کارخانه بیکار شدیم و بعد از چند ماه نتوانستیم کاری برای خودمان پیدا کنیم و الان دست فروشی می کنیم.

مدیرعامل سازمان مشاغل شهری شهرداری قزوین گفت:‌ امروزه بعد از تعطیلی هر واحد صنعتی و تولیدی بیش از نیمی از فعالان آن به دست فروشی رو می آورند.

عمویی بیان کرد: دست فروشی در صورتی که به عنوان مشاغل مزاحم شناخته شود باید با آن برخورد کرد ولی امروز همه دنیا دست فروشان خود را به عنوان یک شغل محترمانه می شناسند و ما نیز باید به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل باشیم و مطمئن هستیم با حذف این افراد مشکلی درمان نمی شود.


روزبازارها فعالیت دست فروشان را رسمی می کنند

روزبازارهای دائمی در مکان های مشخصی از شهر یکی از راهکارهای رفع این معضل بود، راهکاری که محلی برای کسب دست فروشان فراهم می کرد و از سوی دیگر نارضایتی کسبه دائمی را نیز به همراه نداشت.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین افزود:‌از آن جایی که دست فروشی به صورت آزاد هم سبب نارضایتی کسبه دائمی و هم عامل برهم خوردن نظر شهر است ایجاد روزبازارها در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴ روز بازار در مناطق مختلفی از شهر قزوین دایر شده است.

عمویی همچنین گفت:‌ احداث روز بازارها بار مالی زیادی برای شهرداری داشته زیرا در کنار تهیه زمین فراهم کردن امکانات اولیه برای فعالیت در این زمین ها از وظایف شهر داری است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین بیان کرد: برای نمونه احداث سرویس بهداشت عمومی، زیرسازی زمین، حفر چاه از جمله امکاناتی است که برای این روزبازارها باید تامین شود.

عمویی بیان کرد: همچنین ۲ نفر پلیس نیروی انتظامی و یک مامور از پلیس راهور باید در روزبازارها مستقر شوند.


ساماندهی ۷۰۰ دست فروش فعال در روزبازارهای قزوین

حسین عمویی مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری قزوین از ساماندهی بیش از ۷۰۰ دست فروش فعال در روز بازارهای قزوین خبر داد و گفت: نظارت و ساماندهی روزبازارها سبب می شود تا علاوه بر تامین کیفیت و قیمت ارزان امنیت خرید در این بازارها برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: روز بازار مسئله جدیدی در کشور ایران نیست ولی در سالیان گذشته جمع آوری این روزبازارها سبب شده بود تا دست فروشان برای فعالیت به سطح شهر مراجعه کنند که علاوه بر ازبین بردن زیبایی های مناظر شهری سبب اعتراض کسبه نیز بودند ولی خوشبختانه با ساماندهی دوباره روزبازارها محلی مناسب برای کسب و کار این افراد فراهم شده است.

فعالیت شب بازارها زیر پوست شهر

با شروع فصل گرما و تعطیلات تابستانی فعالیت بازارهای غیر رسمی شبانه به صورت جدی در شهر آغاز شده است، بازارهایی که اگرچه مورد اقبال عموم هستند ولی به هیچ وجه به عنوان یک بازار رسمی از سوی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری قزوین مورد تایید نیست.

مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ شب بازار رسمی در قزوین نداریم ولی در تلاشیم در صورت تهیه زمین مناسب برای مدتی به صورت آزمایشی این شب بازارها را در قزوین راه اندازی کنیم.

خانم رسولی از مشتریان این شب بازارهاست از او در خصوص این بازارها سوال کردیم وی اعتقاد دارد در فصل گرما شب بازارها فکر مناسبی برای ارائه اجناس به مردم است.

وی می گوید: به نظرم خیلی خوبه حالا که نمیشه تو گرمای ظهر برای خرید بیرون رفت این شب بازارها دایر شوند.
این درحالی است که درحال حاضر هیچ شب بازار رسمی در قزوین وجود ندارد و نظارتی بر عملکرد این شب بازارها نیست.


روزبازارهایی که پاسخگوی نیاز مردم نیست/ شب بازارها خلا را پر می کنند

در حال حاضر  شنبه بازار، سه شنبه بازار، چهارشنبه و جمعه بازار مخصوص خود را دارند که البته چهارشنبه بازار مدتی است به دلیل مشکلاتی از چرخه فعالیت خارج شده است.

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری از کمبود تعداد روزبازاها به نسبت جمعیت و تقاضای مردم شهر خبر داد وگفت: درحال حاضر ۳ روز بازار فعالیت در قزوین فعالیت می کند و چهارشنبه بازار محله چهارصد دستگاه از چرخه فعالیت خارج شده است.

حسین عمویی بیان کرد: امروز نبود زمین مناسب برای این بازار سبب شده تا چهارشنبه بازار در قزوین تعطیل باشد.

وی اعتقاد دارد کافی نبودن تعداد روز بازارها سبب شده است تا مردم به خرید از شب بازارهای غیر رسمی روی بیاورند و وعده داد در صورت همراهی مسئولین نخستین شب بازار رسمی در استان راه اندازی شود.

باید پذیرفت در شرایط کنونی دست فروشی به یکی از مشاغل موقت و نگزیر برخی افرادی درآمده که می خواهند با دست رنج خود امرار معاش کنند و در این راستا حمایت از این افرادو ساماندهی روز بازارها و شب بازارها می تواند گامی در ساماندی این مشاغل و جلوگیری از اسیب های این بخش است.

امید که با مدیریت منطقی در این زمینه بتوان با ایجاد روزبازارهای با فضایی مناسب و زیبا به افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند کمک کرد تا شغلی خدماتی هرچند کوتاه مدت برای عده ای شکل بگیرد و مردم نیز از این خدمات بهره کند شوند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار