مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: فاز دوم طرح پایلوت غربالگری پیش از ازدواج از ابتدای شهریور ماه در استان اجرا می شود .
کد خبر: ۴۷۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 08 August 2017
علیرضا وارثی در گفتگو با خبرنگار از اجرای مرحله دوم طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج از شهریور ماه در  استان  خبر داد و گفت : تمام مراحل غربالگری ژنتیک زوجین در این طرح رایگان است .

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۰۰ زوج پیش از ازدواج در این طرح   شرکت کردند خاطر نشان کرد : حدود ۳۳۹ زوج در این طرح مشکوک به اختلالات ژنتیکی بوده اند که به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شدند .

وارثی با تاکید بر اهمیت و ضرورت مشاوره ژنتیک  عنوان کرد: در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می شود و بر اساس گزارش های منتشر شده یک تا سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند که آمار آن در کشورهای در حال توسعه دو تا چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان عوامل محیطی مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوه بالای بیماری های خونی همچون تالاسمی و ناآگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و ناتوانایی ها، در بروز بیماری های ژنتیک و معلولیت ها نقش دارند.

وی در خصوص چگونگی اجرای طرح افزود:  طرح غربال‌گری ژنتیک از اول شهریور ماه سال جاری  آغاز خواهد شد  و موسسات وابسته به بهزیستی توسط گروه های آموزش دیده  با شناسایی زوجین در شرف ازدواج وافراد   پرخطر و کسانی که نیاز به مشاوره ژنتیک دارند  با پر نمودن پرسشنامه های مربوطه به مرکز مشاوره ژنتیک  و درصورت نیازآزمایشگاه های تخصصی ارجاع داده می شوند .

وارثی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۵۰ نفر بیمار ژنتیکی در استان شناسایی شده است که بهزیستی استان اقدام به پرداخت کمک هزینه جهت آزمایش های تخصصی این عزیزان کرده است.

مدیرکل بهزیستی قزوین در پایان با اشاره به اجباری شدن طرح غربالگری‌های ژنتیک پیش از ازدواج در سال آینده ادامه داد: زوجین پیش از ازدواج موظف به تکمیل پرسشنامه غربالگری ژنتیک هستند و بر اساس قانون سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک به نیازمندان به صورت رایگان خواهند بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار