دریاچه اوان در میان مشکلات و بی‌توجهی‌ها غرق شده است و امواج استمداد آن از مسئولان همچنان پراکنده می‌شود.
کد خبر: ۴۷۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 12 August 2017
میترا بهرامی: در پیچاپیچ جاده‌های الموت با گذر از مارپیچ‌های تند و خشن که راندن بر پوشش نامناسبش، هر آن، مسیر رسیدن به یک مقصد زیبا را خطرناک‌تر می‌کند، می‌توان ۷۵ کیلومتر فاصله را از قزوین پیمود و دل به دریاچه‌ای با بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت به نام «اوان» زد.

گرچه گفته می‌شود این دریاچه که میان چهار روستای اوان، زرآباد، زواردشت و وربن قرار دارد، روزگاری یک دریاچه بزرگ بوده؛ اما اینک خود آن در میان بی‌توجهی‌ها و مشکلات غرق شده است و امواج استمداد اوان از مسئولان همچنان پراکنده می‌شود.

در آن حوالی، پس از پرداخت مبلغ ورودی و یافتن امکان ورود، به ویژه در روزهای تعطیل و فصل گرما جمعیت گردشگران به چشمت می‌خورد؛ اما از سطل‌های زباله مناسب و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز آنان خبری نیست. این را اگر ساعتی آنجا بمانی، نه فقط خودت درمی‌یابی؛ که در سخنان و رفتار و غرولندهای مسافران هم بی هیچ تلاشی می‌توانی ببینی.

از سرویس بهداشتی آن ابراز ناراحتی می‌کنند و اینکه آلاچیق‌های مناسبی نیست تا ساعتی در آن بیاسایند و چشم به زیبایی و آرامش دریاچه بدوزند؛ دریاچه‌ای که با این مشکلات باید حالش را جویا شد و دید که پشت چهره آرام آن، دل پرتلاطمش چه می‌گوید.

حال اوان خوب نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اذعان به اینکه شرایط فعلی اوان مطلوب نیست، اضافه می‌کند: در سال‌های گذشته رسیدگی به اوان به مجموعه‌های مختلفی سپرده شد؛ اما هیچ‌یک اقدام مناسب و منسجمی انجام نداد.

حضرتی چهره نامطلوب کنونی حاصل از پارک نامنظم خودروها در حاشیه دریاچه را ناشی از نوع رفتار و فرهنگ مردم می‌داند و تصریح می‌کند: به منظور جلوگیری از تلقی بی‌احترامی جامعه میزبان به گردشگر، درباره نوع رفتار مردم صرفا به تذکر بسنده شده است.


وی فقدان اعتبارات مورد نیاز را از مهم‌ترین عوامل ایجاد و تداوم وضعیت نامناسب دریاچه اوان می‌داند و ادامه می‌دهد: امسال ۹۰ میلیون تومان اعتبار برای فراهم کردن پارکینگ اوان در نظر گرفته شده که هم‌اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است و باید مسافران با طی کردن فاصله‌ای به مدت ۶ دقیقه به دریاچه برسند تا هیچ وسیله نقلیه‌ای در حاشیه دریاچه نباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اضافه می‌کند: از آنجا که گردشگری در کنار صنعت و کشاورزی از محورهای توسعه استان در نظر گرفته شده، امید است با سیاست‌گذاری کارگروه گردشگری، از این پس اقدامات لازم با سرعت بیشتری انجام شود.

حضرتی می‌افزاید: جمع‌آوری زباله، مهار نشتی سپتیک به دریاچه، بهسازی سرویس بهداشتی و نمازخانه از اقدامات انجام شده برای بهبود وضع موجود است.

ضرب‌الاجل اوان

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین می‌گوید: برخی تغییرات انسانی در اوان و اطراف آن اگر کنترل نشود، آن را به سمت مرگ پیش می‌برد.

سیاوش شمسی‌پور می‌افزاید: اعتباراتی از منابع ملی جذب و هزینه شده است و با توجه به بارندگی‌های سال گذشته، تراز آبی آن هم‌اکنون مناسب است؛ اما باید ابتدا خود دریاچه حفظ و در مرحله بعد به نوع بهره‌برداری از آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه باید بهره‌برداری از اوان به صورت پایدار اتفاق بیفتد، ادامه می‌دهد: مدیران دریاچه باید ابتدا مشارکت مردم محله را جلب کنند؛ اما شاهد ناتوانی در جذب آن هستیم، حال آنکه در صورت جلب مشارکت محلی می‌توان به نتایج بهتر و بهره‌برداری پایدار امیدوارتر بود.

مردم روستا ناراضی‌اند

با وجود ضرورت جلب مشارکت مردم محلی برای جذب گردشگران به نظر می‌رسد مردم روستا از وضع موجود رضایت ندارند؛ چنانکه دهیار روستای اوان هم بیان می‌کند: اوان یک منطقه گردشگری است؛ اما جز مشکل چیزی برای مردم منطقه نداشته است.


مسعودی اضافه می‌کند: این موضوع به جای مزیت، موجب مشکلاتی مانند از بین رفتن کشاورزی منطقه شده و در مجموع به جای بهبود وضعیت روستا، خسارت به منطقه را در پی داشته است؛ موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین آن را رد می‌کند و معتقد است گردشگری فقط بُعد منفی نیست و توسعه آن در اوان به طور قطع مزایایی هم دارد.

حضرتی با بیان اینکه به توانمندسازی جامعه محلی برای مشارکت مردم منطقه در مدیریت دریاچه اوان معتقدیم، می‌گوید: به طور قطع گردشگری اوان تنها خسارت در پی نداشته و مزایایی هم به ارمغان آورده است که در این زمینه نباید مردم منطقه صرفا منافع شخصی را در نظر بگیرند و باید منفعت استان و کشور هم ملاک آنان باشد.

آی آدم‌ها...

در روزهایی که مردم با وجود تمام مشکلات، راهی اوان می‌شوند تا در کناره‌های آن خاطری آسوده کنند، جوانان، زنان یا مردان و حتی کودکانی، فارغ از هر خیالی دل به دریاچه می‌زنند و در حلقوم آن جان می‌سپارند.

پس آی آدم‌ها هشیار باشید و ای متولیانی که دل به میزبانی از میهمانان و گردشگران سپرده‌اید، پیش از هر چیز، تدبیری برای امنیت جان میهمانان و آسودگی خاطر و کامبخشی سفرشان و برای زنده ماندن اوان بیندیشید. حال اوان خوب نیست. ضرب‌الاجلش به صدا درآمده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار