مشایخی گفت: تنها هدف ما در موسیقی، کودکان هستند چون با موسیقی کودکان یاد می‌گیرند چگونه بشنوند و فرق شنیدن و گوش‌کردن را می‌فهمند و هرگز این را فراموش نخواهند کرد. ما تا 12 سالگی فرصت داریم موسیقی یاد بگیریم، اگر یاد گرفتیم که هیچ اگر نه دیگر یاد نخواهیم گرفت.
کد خبر: ۴۷۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 14 August 2017
«سومین بار است که به این شهر زیبا سفر می‌کنم. وقتی هوای همدان ابری می‌شود، دوست دارم باران هم ببارد و درختانش خیس شود که واقعا لذت‌بخش است. بار دوم یک سال پیش به همدان آمدم و بار اول 50 سال پیش این شهر را دیدم.» اینها صحبت‌های نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر کشور است که در حاشیه سفر خود به همدان به منظور برگزاری کارگاه آموزشی موسیقی و البته برگزاری کنسرت، در مراسم تجلیل از رضا جمشیدیان، پایه‌گذار آموزش موسیقی کودک در همدان شرکت کرد و مهمان ویژه این مراسم شد.


جمع نوازندگان در همدان/ با موسیقی کودکان گوش کردن را می‌فهمند

اهمیت آموزش موسیقی به کودکان

مشایخی در این مراسم گفت: تنها هدف ما در موسیقی، کودکان هستند چون با موسیقی کودکان یاد می‌گیرند چگونه بشنوند و فرق شنیدن و گوش‌کردن را می‌فهمند و هرگز این را فراموش نخواهند کرد. ما تا 12 سالگی فرصت داریم موسیقی یاد بگیریم، اگر یاد گرفتیم که هیچ اگر نه دیگر یاد نخواهیم گرفت.

وی افزود: ما از کودکی یاد گرفته‌ایم با موسیقی ارتباط عاطفی برقرار کنیم و آن عواطفی که نمی‌توانیم با کلمات به زبان بیاوریم با اصوات به یکدیگر انتقال دهیم. حالا خیلی‌ها هم هستند که در کودکی موسیقی نیاموخته‌اند و در نتیجه نمی‌توانند از طریق اصوات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این آهنگساز تاکید کرد: کاری که رضا جمشیدیان انجام داده و امروز نتیجه آن را می‌بینیم تا آخر عمر برای این بچه‌ها باقی خواهد ماند و آنها برای همیشه از این عواطف استفاده خواهند کرد و این عواطف الزام تفسیر را به وجود خواهد آورد و این الزام باعث می‌شود آدم‌ها فردیت خود را کشف کنند. فردیت نیاز امروز کشور ماست و فقط 12 سال است که روی این مساله کار می‌شود. نباید فراموش کنیم که ما در برهه حساس تاریخی این کشور هستیم. برنامه‌ای که من برای همدان تدارک دیده‌ام هم در جهت کشف همین فردیت‌هاست.


جمع نوازندگان در همدان/ با موسیقی کودکان گوش کردن را می‌فهمند

خلوت‌های جمشیدیان

مهران مهرنیا، نواساز و نوازنده و مدرس تار و سه‌تار، مهمان دیگر این برنامه نیز گفت: می‌گویند من با همدان قهر کرده‌ام اما اینطور نیست حالا اگر همدان با من قهر کرده، نمی‌دانم. اگر نسل‌های پیش از ما رابطه خوبی با موسیقی دارند و واقعا موسیقی را می‌فهمند به دلیل شنیدن صدای موسیقی در کودکی است.

وی ادامه داد: من و رضا جمشیدیان سابقه دوستی 34 ساله داریم که سابقه طولانی و پرفراز و نشیبی محسوب می‌شود. چیزی که همیشه از رضا دیده‌ام خلوتی است که دارد، خلوتی که به نظر من و خیلی‌ها، او را به یکی از بهترین نوازنده‌های کشور تبدیل کرده است. صدایی که رضا از نی درمی‌آورد از معدود نوازندگان این کشور برمی‌آید. نتیجه دیگر خلوت‌های رضا جمشیدیان پروژه سنگین آموزش موسیقی کودک است که زحمت زیادی می‌خواهد. 

مهرنیا گفت: دلم می‌خواهد چند توصیه به شما بکنم؛ شهر کتاب همدان در ابتدای میرزاده عشقی قرار دارد. کاش بدانیم میرزاده عشقی کیست؟ ما میرزاده عشقی، عین‌القضات و بزرگان زیادی داشتیم و رضا جمشیدیان نیز ممکن است از همین دست باشد. یاد بگیریم اینها را بشناسیم و قدر آنها را بدانیم تا بعدها حسرت نخوریم.

جمع نوازندگان در همدان/ با موسیقی کودکان گوش کردن را می‌فهمند

آشنایی کودکان با فرهنگ شنیداری

رضا جمشیدیان نیز گفت: همین که کودکان موسیقی را یاد می‌گیرند و با عواطف آشنا می‌شوند، برای من کافی است. ما در این 18 سال 5 تا 6 هزار کودک را آموزش داده‌ایم و هدف این بوده که وقتی این کودکان وارد جامعه می‌شوند درک و فرهنگ شنیداری داشته باشند. بنابراین هدف ما فقط خود موسیقی نیست.

وی افزود: مهران مهرنیا همیشه به من گفت دیر است و زود کتابت را منتشر کن اما من فکر می‌کنم این تاخیر به اینکه امروز استاد نادر مشایخی اینجا باشد و در این جمع این کتاب رونمایی شود، می‌ارزید. باعث افتخار من است که این کتاب آنقدر خوب است که جایی استفاده می‌شود چه نامی از من برده شود و چه نامی از من برده نشود. اگر کتاب کاربرد دارد، پس چه بهتر که مورد استفاده قرار بگیرد.

جمشیدیان گفت: در این 18 سال فعالیت تنها کسی که همراه من بود و خیلی به من کمک کرد خانم جعفری مدیر مهدکودک گل‌های زندگی است. شما نمی‌دانید ما در این چند سال چه سختی‌هایی کشیدیم اما در نهایت همچنان در حال ادامه راه هستیم.


جمع نوازندگان در همدان/ با موسیقی کودکان گوش کردن را می‌فهمند


همراهی دولتی‌ها با غیردولتی‌ها

حسین زندی از برگزارکنندگان این برنامه با اشاره به حضور علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این برنامه گفت: این صمیمیت را به فال نیک می‌گیریم و فکر می‌کنم اتفاق امروز انقدر اتفاق خوبی است که بهتر است به ضعف‌ها توجه نکنیم. از شهر کتاب همدان، آموزشگاه موسیقی نی‌لبک و تشکل‌های غیردولتی که ما را در برگزاری این برنامه یاری کردند، تشکر می‌کنم هرچند دیگر دولتی‌ها دارند به ما می‌پیوندند.

وی ادامه داد: ما تا به حال ندیده بودیم مدیران همدان به همکاری با تشکل‌های غیردولتی گرایش داشته باشند و حضور آقای مالمیر در این برنامه اتفاق خوبی است و امیدوارم همه مدیران استان از این کار پیروی کنند. 

برگزاری برنامه توسط کودکان آموزشگاه نی‌لبک و امضا و اهدای کتاب دوره مقدماتی موسیقی کودکان از سوی رضا جمشیدیان از دیگر بخش‌های این برنامه فرهنگی بود که شهروندان همدانی استقبال خوبی از آن کرده بودند. 

جمع نوازندگان در همدان/ با موسیقی کودکان گوش کردن را می‌فهمند

گزارش - فاطمه کاظمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار