روزگاری بود که تنها در سینما می شد به تماشای فیلم نشست، رفتن به سینما برای اعضای خانواده اتفاق مهمی محسوب می شد و از تفریح های اصلی مردم بود..
کد خبر: ۴۹۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ 12 September 2017
به گزارش  تابناک به نقل از ایرنا ، این روزها روبرو شدن با سالن های مملواز جمعیت سینماها، امری ناممکن به نظر می رسد و برخی از مردم ماهها، پایشان به سالن های خالی سینما نمی رسد وشاید اصلا نمی دانند که سینماهای شهرشان، چه فیلمی را در حال اکران دارد.
بسیاری از مردم ترجیح می دهند در خانه و از تلویزیون خود فیلم های مورد علاقه شان را تماشا کنند، بسیاری از سالن های قدیمی نمایش فیلم رو به تعطیلی رفته و بخش خصوصی هم تمایلی برای سرمایه گذاری در زمینه سینما از خود نشان نمی دهد.
سالهاست سینمای ایران از مشکلات فراوانی رنج می برد، این مشکلات موجب شده تا رفته رفته سالن های سینما مخاطبان خود را از دست بدهند و کم کم شاهد سالن های خلوت و گاهی بدون تماشاگر سینما در مناطق مختلف کشور بویژه شهرستانها باشیم.
سابقه‌ نمایش فیلم در قزوین که به سال 1307 بر می گردد ، تاریخی پر فراز و نشیب دارد که با سینماهایی چون باربد و مهتاب و آریا و سینما تابستانی گره خورده است.
امروز استان قزوین با جمعیتی بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر دارای دوسینما مهتاب و بهمن در شهر قزوین است و شهرستانهای آن فاقد سینما هستند.
هم اکنون سه سینما در قزوین وجود دارد که دو سینمای آن یعنی سینماها مهتاب و بهمن فعال بوده و بصورت رسمی در آنها فیلم پخش می شود و سینمای ملت غیرفعال است و دیگر از آن نامی بیش نیست.
سینما بهمن با ظرفیت 200 نفر در سالن اصلی و 65 نفر در سالن دوم و سینما مهتاب نیز در 2 سالن با ظرفیت 200 و 97 نفر به عرضه فیلم می‌پردازند.
شهروندان قزوینی درخصوص کمرنگ بودن حضورشان درسالن های سینما وبی توجهی آنان نسبت به پرده سفید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نظرات متفاوتی را مطرح کردند.
یک دانشجو قزوینی در این خصوص گفت: حقیقت این است که طی سالهای اخیر با پیشرفت فناوری و بالا رفتن اطلاعات نرم افزاری، سینما جایگاه قدیمی خود را در بین مخاطبان خود از دست داده است و این پیشرفت ها اگر چه برای صنعت سینما هم دستاوردهایی را به همراه داشته و آن را از لحاظ فناوری تا حد بسیار زیادی متحول کرده، اما این شرایط بازتاب دو سویه داشته و باعث شده تا مخاطبان به سهولت و با کمترین هزینه فیلم های در حال اکران سینما را در منزل تماشا کنند.
مستانه محمدی اظهار کرد: همچنین ضعیف بودن فیلم نامه ها و تکراری بودن اغلب سوژه های سینمایی باعث شده تا دیگر سینما آن جایگاه گذشته اش را در میان مردم نداشته باشد.
وی تاکید کرد: روز ملی سینما برای اغلب مردم ناشناخته است و بسیاری از آنها فرارسیدن این روز را احساس نمی کنند.
محمدی تماشای فیلم درسینما را مختص افراد بیکار و یا بازنشسته دانست و تصریح کرد: نباید ازنسل جوان امروز انتظار داشت تا ساعتها درسینماها حضور یافته و به تماشای فیلم های کلیشه ای و بی محتوا بنشینند.
یک دبیر آموزش و پرورش نیز گفت: در دنیای امروز که عصر ارتباطات توسعه و فناوری اطلاعات است و دسترسی به ماهواره، اینترنت وتهیه فیلمها به صورت vcd، dvd،به راحتی امکان پذیر است مردم کمتر توجهی به سینما دارند.
حمید رضا طاهری افزود: وقتی به راحتی می تواند درمنزل از طریق dvd ویدئو یا تلویزیون جدیدترین فیلم های در حال اکران را با قیمت بسیار پایین و در زمان مناسب تماشا کرد نیاز سینما احساس نمی شود.
وی با بیان اینکه اغلب فیلم های ساخت ایران قابل قیاس بافیلم های خارجی نیستند اضافه کرد: مقایسه تماشاگران این فیلم ها بیانگراین واقعیت است.
طاهری تاکید کرد: برای رونق سینما باید دست اندرکاران فیلم های پر فروش کشور در سینماهای شهرستانها حضور یافته و زمینه حضور مردم در سینماها را فراهم کنند.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز گفت: سینما یک هنر سمعی و بصری است که به طور کامل با مخاطب ارتباط برقرار می کند از این رو هر جامعه انسانی نیازمند به هنر است و هنری که به طور کامل چه به لحاظ دیداری و چه به لحاظ حسی ، با مخاطب ارتباط برقرار کند، به طور طبیعی نیاز آن احساس می شود.
شهریار پرهیزگاری افزود: استان قزوین دارای پنج شهرستان است که هم اکنون به جز قزوین، هیچ سالنی به عنوان سینما در شهرستان های این استان وجود ندارد.
وی اظهار کرد: سینماهای موجود استان در وضعیت مطلوبی به لحاظ امکانات رفاهی قرار دارند و به لحاظ صندلی، پرده نمایش، سیستم پخش و صدا وضعیت مناسبی دارند و شرایط برای دیدن یک فیلم به صورت مطلوب و استاندارد مهیا است.
این مسئول تاکید کرد: امروز بسیاری از سینماهای شهر خالی است و مخاطب ندارند این واقعا مشکل کمبود فضا نیست بلکه مشکل اصلی نبود محتوا و کیفیت فیلم است.
پرهیزگاری تصریح کرد: فیلم ها در جذب تماشاچی تاثیر زیادی دارد به طوری که برخی از فیلم ها با محتوای مناسب تهیه می شوند و تماشاچیان زیادی از آن استقبال می کنند اما برخی ازفیلم ها تنها برای گروه سنی خاص تهیه می شود که مخاطب زیادی را جذب نمی کند
رئیس انجمن سینمای جوان استان قزوین هم در این خصوص گفت: در حال حاضر در استان قزوین 2 سالن سینما فعال است، وضعیت سینما مهتاب بعد از بازسازی بهتر شده، اما ساختار همچنان قدیمی است، برای رونق هر صنعت باید تبلیغ صورت بگیرد در حوزه سینمایی نیز پردیس سینمایی تبلیغ خوبی است.
محسن آقالر افزود: در استان زیرساخت‌ها مشکل‌ دارد و نیازمند تغییرات است، هم‌چنین فضاهای سینمایی و تعداد سینماها کم است و کیفیت لازم را ندارد، بنابراین تاسیس پردیس سینمایی می‌تواند در فضای فرهنگی استان تاثیرگذار باشد و چرخه نامتوازن اکران فیلم‌ها را سامان ببخشد.
مدیر سینما مهتاب قزوین که تنها سینمای بخش خصوصی در سرتاسر استان است در مورد افت مخاطب و ضرر ناشی از آن برای سینماها گفت : در رابطه با برخی فیلم ها در سانس های متعدد به طور جدی با کاهش مخاطب روبرو هستیم و ناچاریم یک سانس را تنها برای دو نفر پخش کنیم در حالیکه هزینه اداره سینما با این نوع استقبال سرد قابل جبران نیست.
محمد رضا بصیری در خصوص تبلیغات مناسب برای رونق گرفتن سینما در قزوین اظهارکرد: متاسفانه هزینه های تبلیغاتی در تلویزیون سنگین است و قادر به تامین آن نیستیم در حالی که اگر حمایت لازم حداقل در بخش تیزرها با تخفیف مناسب صورت گیرد می تواند کمک موثری برای رونق این صنعت و استقبال مردم از فیلم ها داشته باشد.
مدیر سینما مهتاب ادامه داد: انسان به امید زنده است و ما مجموعه سینماداران به امید روزی که شرایط سینما داری به وضعیت مناسب تبدیل شود در این صنف فعال هستیم.
در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران که همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود این هنر- صنعت به ایران در سال 1379 برگزار شد، 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار