مدیر دبیرخانه ستاد فناوری نانو:
مدیر دبیرخانه ستاد فناوری نانو گفت: با برگزاری هشت دوره المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو در کشور تعداد ۲۴۰ دانش آموز نخبه در این رشته علمی شناسایی شده اند.
کد خبر: ۴۹۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 12 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، در پی برگزاری هشتیمن دوره المپیاد دانش آموزی نانو در قزوین در گفتگو با علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد علوم و فنآوری نانو در خصوص اهمیت برگزاری المپیادهای دانش آموزی و شناسایی نخبگان سوالاتی مطرح شد که وی به آنها پاسخ گفت.

* شناسایی نخبگان دانش آموز با چه هدفی صورت می گیرد و برگزاری المپیادها تا چه میزان در رسیدن به هدف موثر بوده است؟

شناخت نخبگان کار سختی نیست و باید مهمتر از این فرآیند بدنبال اهداف شناخت نخبگان باشیم تا از این ظرفیت برای توسعه علمی کشور استفاده کنیم.

آنچه که مهم است این که نخبگان در جامعه نقش آفرینی کنند، گاهی یک نگاه هست که فکر می کنند نخبه طلبکار است و باید برایش کار شود در حالیکه ما نخبه را برای پیشرفت کشور لازم داریم و باید برای آینده آنها فکر کنیم.

* رشته نانو از چه مقطعی جدی گرفته شده و ستاد چه حمایتی از برگزیدگان انجام می دهد؟

نانو از دبیرستان آغاز می شود و برنامه ای که برای آینده دانش آموزان داریم این است کسانی که در المپیاد شرکت کرده و صاحب رتبه می شوند در نانو نقش آفرینی کنند.

یکی از مهمترین کارهای ستاد نانو این است که ارتباط خود را با نخبگان دانش آموز حفظ کرده و با تشکیل استارتاپ ها و برنامه های المپیادی تلاش می کند تا این افراد بتوانند ایده های خود را به محصول تبدیل کنند.

* با برگزاری المپیادها تاکنون چه تعداد نخبه شناسایی شده است؟

تاکنون هشت دوره المپیاد برگزار شده و در هر دوره ۳۰ نفر نخبه که بالاترین نمره را کسب کرده اند انتخاب شده و در دوره های عملی شرکت کرده اند.

تعدادی ازبرگزیدگان دوره اول درمقطع لیسانس و فوق لیسانس در حال راه انداری کسب وکار خود هستندوکانون برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی شکل گرفته که هدایت لازم را انجام دهند.

* از نخبگان نانو در چه زمینه های می توان استفاده کرد؟

دادن امتیازهای ویژه به نخبگان منتخب المپیادها منوط به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان بالادستی است که تاکنون انجام نشده و شاید دادن امتیاز در دستور کار نیست.

مهمترین موضوع این است که صنعت کشور و نهادهای سرمایه گذاری هنوز آماده نشده اند تا شرکت هایی را بپذیرند که این جوانان در آنها کار می کنند و یا ارتباط دارند، امروز دنیا به سمت نوآوری رفته و شرکت های دانش بنیان شکل گرفته و باید این افراد حمایت شوند و فضایی ایجاد شود تا این ارتباط برقرار شود و دولت وظیفه دارد  فضا را آماده کند که خوشبختانه شرایط بهتر شده و شرکتهای توانمندی شکل گرفته اند و نخبگان بعد از دوران دانشجویی می توانند شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کنند.

* المپیاد دوره هشتم را چگونه ارزیابی می کنید؟

جشنواره ها هر دوره بهتر از قبل برگزار می شود و این دوره هم علاوه بر مهارت افزایی تئوری و عملی، یک اجتماع کوچک می شوند که با هم ارتباط برقرارمی کنند و این دوره نیز به میزبانی قزوین بخوبی برگزار شد و دانش آموزان نخبه شناسایی شده اند.

نانو درعصر کنونی اهمیت زیادی دارد و در اغلب صنایع می تواند موجب افزایش کیفیت در صنعت نفت، نساجی، بهداشت، داروسازی، پتروشیمی و کشاوری شود و هر چقدر استقبال شود می تواند مورد استفاده بیشتری قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار