دادستان قزوین:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: مسجد محوری در جامعه اسلامی در کاهش جرائم و تخلفات مؤثر است.
کد خبر: ۴۹۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 13 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایسنا منطقه قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که تمایل و اعتقاد افراد به باورهای الهی در کاهش جرائم مؤثر است.

وی ادامه داد: نقش اعتقادات مذهبی بر اعمال و رفتار انسان معتقد امری انکارناپذیر است اعتقادات مذهبی در تمامی اعمال و رفتار انسان مؤمن منعکس‌شده او را به انجام اوامر الهی ترتیب و از مناهی حضرت یاری بازمی‌دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اضافه کرد: امروزه یکی از روش‌های رایج به‌منظور درمان بزهکاران و اصلاح آنان و پیشگیری از وقوع جرم در بیشتر کشورهای دنیا، شیوه مذهب درمانی است چراکه یکی از بهترین عوامل بازدارنده از ارتکاب که اثر بسیار مهمی دارد عامل مذهب است.

وی افزود: زمانی که در جامعه‌ای نقش مذهب و عوامل معنوی پررنگ می‌شود بی‌شک میزان جرم و جنایت نیز کاهش می‌یابد به‌گونه‌ای که در بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته مشخص‌شده است غالب مجرمان افرادی دور شده از دین هستند و در خانواده‌هایی پرورش‌یافته‌اند که ارزش‌های معنوی کمرنگ شده و ارزش‌های مادی جای آن را گرفته است.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه کاهش میزان جرائم در ماه رمضان واقعیتی آشکار است چراکه هرساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تعداد قتل‌ها و سایر جرائم وقوعی دیگر کاهش می‌یابد و به‌تبع آن احساس امنیت در میان مردم نیز بیشتر می‌شود و ماه رمضان این فرصت را ایجاد می‌کند که ذهن جامعه از ناپاکی‌ها، ناهنجاری‌ها و وقایع تلخ و تکان‌دهنده پاک شود و موج احساس ناامنی فروکش کند.

وی توضیح داد: دین اسلام که کامل‌ترین دین دنیاست، برای تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها طرح‌ها و برنامه‌های مناسبی را تدوین نموده که عمل به آن‌ها انسان‌ها را به‌سوی رستگاری هدایت می‌کند، یکی از برنامه‌های اسلام برای هدایت جامعه مسجد است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد: شاهد هستیم که سازمان‌ها و نهادهای مختلف بودجه‌های زیادی را صرف مبارزه و مقابله با بزهکاری و انواع آسیب‌های اجتماعی می‌کنند اما نحوه هزینه کردن‌ها حکایت از آن دارد که بیشتر این بودجه صرف برخورد با معلول‌ها می‌شود و کمتر کسی به سراغ علت‌ها می‌رود حال‌آنکه اگر در بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی توجه ما به علل و ریشه‌ها باشد در آن صورت ضرورت انجام کارهای فرهنگی و لزوم توسعه آن بیشتر احساس می‌شود و مسئولان رسانه‌ها نیز به‌طور طبیعی در پررنگ کردن باورهای دینی تلاش بیشتری را به خرج خواهند داد.

وی اظهار داشت: آسیب شناسان اجتماعی و متخصصان علوم رفتاری بر این باورند که علت بسیاری از جرائم و جنایت‌ها نابسامانی‌های روانی و گسترش میزان بیماری‌ها و مشکلات روحی است به همین دلیل همواره بر لزوم توجه ویژه به بهداشت روان در سطح کلان تأکید ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی ادامه داد: جرم توسط فرد یا افرادی به وقوع می‌پیوندد که در برابر فشارها و مشکلات زندگی که به انواع اجتماعی و خانوادگی تقسیم می‌شود توانایی یافتن راهکارهای منطقی و صحیح را ندارد و به خاطر پایین بودن آستانه تحمل شخص، وی در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌ها به رفتار هیجانی متوسل می‌شود از سویی با ریشه‌یابی اعمال افراد تبهکار و قانون‌شکن مشخص می‌شود در فرآیند رشد آن‌ها اختلال وجود داشته و همین مسئله سبب شده تا شخصیت آنان به شخصیتی بیمارگونه تبدیل شود.

وی افزود: بامطالعه دستورهای دین اسلام این نکته به‌طور کامل واضح و مشخص است هر آنچه که در دین به انجام یا ترک آن امر و توصیه‌شده نقش بسزایی در بهداشت روانی دارد، فرد مذهبی کمتر گرفتار خشم و رفتارهای هیجانی می‌شود به خاطر باورهایی که در او تثبیت‌شده در برابر ناملایمات و سختی‌ها، مشوش نمی‌شود و در برخورد با دیگران آرامش خود را حفظ می‌کند و همین نکات از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از وقوع جرم است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مسجد در حوزه دین‌داری فردی و اجتماعی نقش برجسته و ویژه‌ای دارد ازاین‌رو باید خانواده‌ها به مسجد توجه برجسته‌ای داشته باشند.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی یادآور شد: بنابراین مسجد محوری در جامعه اسلامی در کاهش جرائم و تخلفات مؤثر است ازاین‌رو در موضوع مسجد نباید تنها به نماز اکتفا شود بلکه باید به کارکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی مسجد نیز توجه کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار