منتخب چهارمین همایش روز ملی روستا:
دهیار زناسوج الموت غربی و منتخب چهارمین همایش روز ملی روستا گفت: تکیه بر رویکردهای سنتی و تک بعدی برای توسعه و رشد مناطق روستایی دیگر کارساز و موثر نیست.
کد خبر: ۵۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ 10 October 2017

به پزارش تابناک قزوین حدیثه باقری شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز ملی روستا به لزوم بازنگری در رویکردهای مربوط به توسعه‌ روستاها اشاره کرد و افزود: امروزه تعریف روستا تنها بر اساس کارکرد سنتی آن یعنی اشتغال ساکنان به امور کشاورزی و دامپروری نگاه جامعی نیست و توسعه روستاها تنها از رهگذر این کارکردها با توجه به محدودیت منابع آب و خاک غیر ممکن است.
وی با اشاره به اهمیت گردشگری روستایی،گفت: محدودیت منابع فسیلی و نیز کمیابی منابع آب و خاک مسیر توسعه روستایی را از گذر گردشگری ناگزیر می‌سازد بنابراین توجه جدی به مقوله گردشگری در سطح ملی و استانی با حفظ سرمایه های بین نسلی و توجه به اکوتوریسم ضروری است.
دهیار روستای زناسوج ادامه داد: باید با مدل شناسایی ظرفیت های اقتصادی و مزیت های نسبی و توانمندی های انسانی با تاکید بر مشارکت جوامع محلی که تجربه موفقی را در استان قزوین پشت سر گذاشته اند مدل های جایگزین برای توسعه مناطق روستایی به مدیران کشور پیشنهاد شود.
وی در ادامه خواستار ارتقای نقش دهیاران در مدیریت روستایی شد و افزود: ضرورت بازمهندسی در نقش آفرینی دهیاران به عنوان مدیران مناطق روستایی ایجاب می کند که دولت با تصویب بخشی از اختیارات دستگاه‌های اجرایی به آنان نسبت به تسهیل امور روستاییان اقدام کند.
وی با اشاره به لزوم تداوم ارایه بسته های حمایتی در روستاها،گفت: امیدواریم تسهیلات حمایتی تنها به صاحبان بنگاه های اقتصادی مرتبط به فعالیت های روستا ارایه نشوند بلکه آحاد جوامع روستایی و به ویژه جوانان جویای کار هم امکان استفاده بلاواسطه از این تسهیلات را داشته باشند.
باقری ادامه داد: همچنین امیدواریم شرایط سهل‌تری در خصوص اخذ وثایق تسهیلات از جمله پذیرش املاک مشاعی و نسق دار روستاییان، ادوات کشاورزی، منازل روستایی به عنوان وثیقه مورد قبول قرار گیرد.
وی همچنین گفت: می‌توان برای تحول اقتصادی روستا ارایه حمایت از متقاضیان طرح های گردشگری و طرح‌های بسته بندی فرآوری و بازاریابی و فروش را در روستاها در اولویت قرار داد.
باقری با اشاره به اصلاح ساز و کار توزیع اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در مناطق روستایی، ادامه داد:این اعتبارات به عنوان اصلی ترین منبع درآمد دهیاری‌ها به تنهایی بیش از نیمی از اعتبارات تملک دارایی های استان را تشکیل می دهد که دولت تقریبا نقشی در هزینه کرد این اعتبارات ندارد و به همین دلیل امیدواریم مکانیزم توزیع و هزینه‌کرد این اعتبارات اصلاح شود.
وی همچنین ضمن انتقاد از بازدارندگی دستگاه‌های دولتی در توسعه روستاها، ادامه داد: بخشی از مشکلات روستاها ناشی از خلاهای قانونی،ناهماهنگی دستگاه ها و یا سوء عملکرد دستگاه‌های دولتی است که به عنوان مانع بزرگی در مسیر توسعه روستاها قرار گرفته اند که این رویه باید اصلاح شود.
وی در پایان با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی توسعه روستاها افزود: اوقافی بودن اراضی روستاها،تخریب راه‌های روستایی توسط معادن ، نارضایتی روستاییان در خصوص تهیه و بازنگری طرحهای هادی و تعلل و کندی برخی دستگاه ها در خدمات رسانی از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.
دهیار روستای زناسوج در ادامه عملکرد دولت یازدهم در خصوص توسعه روستاها را مناسب دانست و گفت: رویکرد جدید دولت یازدهم به توسعه روستاها نقطه عطفی را در تاریخ برنامه ریزی روستایی به ویژه در دوران پس از انقلاب بنا نهاد.
وی با اشاره به ویژگی‌های این رویکرد افزود: توجه به معیشت، اشتغال، اقتصاد، ارتقای شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی روستاها در کنار توجه به ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات عمومی به روستاییان که در گذشته مغفول واقع شده بودند از مهمترین ویژگی های این رویکرد است.
حدیثه باقری به نمایندگی از دهیاران استان قزوین در همایش ملی مربوط به این روز که در سالن اجلاس سران و در حضور شخصیتهای ملی، دهیاران و شوراها و نخبگان روستایی سراسر کشور برگزار شد به سخنرانی و ارایه نظرات خود در خصوص توسعه مناطق روستایی پرداخت.
استان قزوین 530 دهیار و 837 روستا دارد.
15 مهرماه به نام روز روستا نام گذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار