مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران:
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حمایت از صادرکنندگان کشاورزی امسال ۶۲۰ میلیارد تومان بسته تشویقی توزیع می شود.
کد خبر: ۵۰۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 16 October 2017
گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهر، محمود بازاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه سفر به قزوین برای رونمایی از اولین میز کشوری کشمش در قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بسته های حمایتی و تشویقی از صادرکنندگان و اهداف تشکیل میز کشوری کشمش سخن گفت.

* در بسته های تشویقی سازمان توسعه تجارت در محصولات کشاورزی چه مواردی پیش بینی شده است؟

 
از آنجا که در نیمه دوم سال فصل برداشت محصولات کشاورزی صادراتی است و سازمان توسعه تجارت ایران صادرات کشاورزی را از بخشهای مهم می داند لذا یک بسته تشویقی برای این محصولات پیش بینی کرده که شهریورماه از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که این تشویق ها هم بانکی و تسهیلات ارزی و ریالی و هم تشویقی است.

سازمان توسعه تجارت برای بازاریابی محصولات شاخص کشاورزی، برند سازی، تبلیغات، کاهش نرخ سود، پرداخت یارانه و خطوط منظم حمل و نقل برنامه ریزی کرده و الزامات تکلیفی دستگاهها نیز ابلاغ شده است.

* از نظر اعتباری و تسهیلاتی چه میزان اعتبار در سال جاری پیش بینی شده است؟

 برنامه های ما در بخش منابع، تسهیلات بانکی است که از محل ردیف بودجه تشویقی امسال ۲۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و از محل تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه ها هم ۴۰۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان پرداخت می شود.

* در خصوص جوایز صادراتی چه برنامه ای دارید؟

چون جوایز صادراتی از سال ۸۱ آغاز و پرداخت آن شروع شده بود ردیف دائمی بودجه داشتیم که در سال ۹۰ این اعتبار حذف شد و با مشکلاتی مواجه شدیم.

بخش اعظمی از این جوایز و تشویق ها متکی به منابع بودجه ای است که اگر تامین شود می توانیم آنها را تامین کنیم.

* میزهای کشمش با چه هدفی راه اندازی شده است؟

امسال یکی از برنامه های سازمان توسعه تجارت ایران جلب مشارکت و همکاری همه استانها با توجه به مزیت های صادراتی آنها بود که در قالب تغییراتی که در ساختار سازمان ایجاد شده این ریوکرد در بخش کالا دیده شد و به صورت میزهای تخصصی محصولات صادراتی پیشنهاد شده که بحث های کارشناسی، چالش ها و موانع صادراتی در این میزها مطرح می شود.

در میزهای تخصصی کشاورزی با حضورنمایندگان دستگاههای اجرایی مسائلی در حوزه های مختلف در سطح منطقه ای، استانی و ملی مطرح می شود و روان سازی امور اتفاق می افتد.

در میزهای تخصصی هم پایش وضعیت صادرات محصول صورت می گیرد و هم بررسی و تحلیل دلایل کاهش محصول بررسی می شود و در کنار آن به زیرساختها و پشتیبانی و خدماتی که باید به آن محصول از سوی دستگاهها داده شود نیز با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت توجه می شود و تصمیم جلسات به صورت راهبرد اجرایی پیشنهاد می شود و اگر نیاز بود در سطح ملی هم مطرح می شود.

* در خصوص برگشت سریع مالیات ارزش افزوده به صادرکنندگان به عنوان کمک نقدینگی چه اقدامی شده است؟

اعتباراتی که در قالب مصوبات در سطح کشور در قالب بسته حمایتی آمده است وتلاش کرده ایم مالیات ارزش افزوده با سرعت به صادرکننده پرداخت شود مشکلی نداریم و سازمانهای مالیاتی مکلفند در یک ماه این مالیات را مسترد کنند که در هر استان تصمیم لازم گرفته می شود.

اصرار داریم این فرایند کوتاه شده و سرعت بگیرد زیرا این نقدینگی برای صادر کننده مهم است.

* درخصوص کشمش که می تواند در صادرات سهم زیادی داشته باشد چه حمایتی می شود؟

کشمش یکی از محصولات سنتی و بسیار خوب ما در بخش کشاورزی و گروه خشکبار است و در این محصول چهارمین صادرکننده دنیا هستیم و رتبه خوبی داریم اما باید چند تا کار برای ارتقاء بهره وری و کیفی سازی محصول انجام دهیم.

این موضوع باید برنامه ریزی شود و ما در سازمان توسعه تجارت در حوزه برند سازی کمک می کنیم برای ثبت برندها و در حوزه بسته بندی هم حمایت لازم صورت می گیرد تا این کار انجام شود و محصولات خوب صادراتی به لحاظ ارزش افزوده و کاهش ضایعات حتما بسته بندی را جدی بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار