صادرکنندگان کشمش استان قزوین:
تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش استان قزوین خواستار تعطیل شدن جلسات بی نتیجه و توجه به مشکلات کشمش کاران، اعتماد به بخش خصوصی و استفاده از دیدگاه کارشناسی آنها در تصمیم گیری شدند.
کد خبر: ۵۰۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 16 October 2017
به گزارش تابناک به نقل از خبرنگار مهرّ، فعالان بخش خصوصی استان قزوین درعرصه صادرات محصول انگور و کشمش و خشکبار روز یکشنبه با شرکت در اولین جلسه میز کشوری کشمش ضمن بیان دیدگاههای خود خواستار هدفمند شدن جلسات میز کشمش شدند.

علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین در این جلسه گفت: در جلسات تخصصی باید گزارشهای جلسات قبلی جمع آوری و ارائه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: در استان در ۹ رشته آمادگی تشکیل میز های تخصصی را داریم اما باید از ظرفیت همه نخبگان و متخصصان بخش خصوصی استفاده کنیم تا کارها نتیجه بخش باشد.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: آماده تفویض اختیارات خود به میز کشمش هستیم تا این تشکل بتواند به رسالت خود بخوبی عمل کند.

بخشنده: دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد/ به حرفمان گوش کنید

مهدی بخشنده نایب رئیس اتاق بازرگانی و ازصادرکنندگان نمونه استان دراین جلسه گفت:میز کشمش درجایگاه مشورتی، اجرایی می تواند به دولت کمک کند اما به نظر می رسد هنوز دولت به بخش خصوصی اعتماد لازم را ندارد به همین دلیل کارها معطل مانده است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در سال گذشته میز کشمش راه اندازی شد اما گفتند اعضا آن انتصابی است و همکاری لازم صورت نگرفت و کار متوقف شد در حالی که همه تلاش خود را بکار گرفته بودیم تا مشکلات کشمش کاران را برطرف کنیم.

وی افزود: انتظار داریم با راه اندازی رسمی میز کشمش بتوانید موانع و چالش های پیش رو را کمتر کرده و به تولیدکننده و صادرکننده این محصول کمک کنید.

بخشنده یادآورشد: در سال گذشته با توجه به محصول مناسب نتوانستیم سود لازم را ببریم وامسال که با کاهش تولید و صادرات مواجهیم مشکلات بیشتر شده و بسیاری از فعالان این عرصه متضرر خواهند شد که دولت باید راهکاری بیندیشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین تصریح کرد: در گذشته صادرات محصول راحت بود و بیشتر محصولات ما در کشورهای cis فروش میرفت اما امروز شرایط فرق کرده و محصولاتی که به روش سنتی تولید شود و بسته بندی و برند مناسب نداشته باشد مشتری ندارد.

اگر دولت حرف بخش خصوصی را می شنود آماده همکاری هستیم

بخشنده با انتقاد از بی توجهی به دیدگاه کارشناسی بخش خصوصی اظهارداشت: اگر دولت واقعا به صحبت های کارشناسی بخش خصوصی اهمیت داده و در تصمیم گیری مورد توجه قرار می دهدما آماده همکاری هستیم در غیر این صورت تشکیل این جلسات ضرورتی ندارد.

وی گفت: اگر به دیدگاه بخش خصوصی اهمیت ندهید تشکیل این میز کشمش هم بی نتیجه خواهد و وقت ما و شما را خواهد گرفت و بهتر است ادامه نیابد لذا انتظار داریم یک تغییر نگرش جدی در دیدگاه مدیران دولتی ایجاد شود تا بتوانیم مشکلات صادرات و تولید را حل کنیم.

سید مهدی حسینی صادرکننده کشمش هم گفت: از جلسات تکراری و بی نتیجه خسته شده ایم و باور نداریم مسئولان می خواهند مشکلات را حل کنند.

وی افزود: با وجود بیش از ۴۰ هزارهکتار باغ انگور در تاکستان هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت ارزشمند برای رونق اقتصادی کشاورزان و استان استفاده کنیم اما اگر همین ثروت در اختیار دیگران بود می توانستند کارهای بزرگی صورت دهند.

حسینی تصریح کرد: باید زمینه و زیر ساخت لازم برای خرید بی واسطه محصول و صادرات کشمش به کشور های هدف فراهم شود که در این میان ایجاد نمایشگاههای دائمی از محصولات کشاورزی راهکار مناسبی است.

وی گفت: بدون داشتن برنامه و هدف گذاری در کار نمی توانیم میز کشمش را به سرانجام برسانیم و از ظرفیت آن بخوبی استفاده کنیم لذا انتظار داریم نسبت به مسائل واقع بین بوده و با راهکارهای اجرایی جلو برویم.

شهرام یار از دیگر صادرکنندگان کشمش استان هم گفت:باید آسیب شناسی شود چرا با همه زحمات زیادی که در عرصه کشاورزی صورت می گیرد چرا هم تاکدار و کشاورز ناراضی است و هم صادرکننده رغبت کار ندارد.

وی بیان کرد: نبود تشکل قوی، پایین بودن بهره وری، روشهای سنتی در کار، نداشتن سیاست مدون و یکپارچه و مکانیزه نشدن فعالیتها از مشکلات بخش کشمش است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با اتخاذ سیاست مدون از سوی سازمان جهاد کشاورزی و صنعت باید کمک کنیم تا بهره وری افزایش یابد و این کار با سرعت بخشیدن به آبیاری نوین و داربستی کردن باغات انگور ممکن می شود.

وی گفت: در تاکستان یک تاکدار توانسته تولید خود را در هر هکتار به ۱۰۰ تن برساند در حالی که در حال حاضر این میزان ۱۰ تن است که باید پذیرفت افزایش بهره وری تا ۱۰ برابر شدنی است.

شهرام یار اضافه کرد: جمع آوری و انبار کردن محصول انگور و کشمش باید با روشهای مکانیزه و مدرن باشد تا بازار بیشتری را کسب کرده و فروش مناسبی در این محصول داشته باشیم.

وی بیان کرد: سموم باقیمانده در کشمش از دیگر عوامل افت محصول و کاهش قیمت آن است که باید در این زمینه نیز دقت لازم صورت گیرد و محصول کنترل شود.

شهرام یار اضافه کرد: برای ادامه حیات باغداران انگور و کشمش کاران باید واردات فله ای کشمش متوقف شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار