کتاب بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی، نوشته حیدر جهانبخش و علی دل‌زنده، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.
کد خبر: ۵۱۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶ 30 October 2017
به گزارش تابناک قزوین علی دل‌زنده نویسنده کتاب و مدیراجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی، در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: کتاب بازشناسی شاخص‌های فطری شهر اسلامی بر پایه رویکردهای نظری استاد شهید مرتضی مطهری، به شیوه تألیف و ترجمه به رشته نگارش درآمده است.

وی افزود: هدف از نگارش این کتاب دست‌یابی به اصول مورد نظر دین اسلام از شهر و پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های فطری انسان برای رسیدن به کمال و سعادت در تمام ساحت‌های وجودی است.

علی دل‌زنده عنوان کرد: بازشناسی و دسته‌بندی مؤلفه‌ها و شاخص‌های شهر اسلامی متناسب با گرایش‌های فطری مشترک انسانی با رفتار عقلایی به‌عنوان ضرورت رسیدن به زندگی ربانی و اصول مؤثر بر ساختار کالبدی اجتماعی شهر توجه و تأکید دارد.

این دانش‌پژوه دوره دکتری معماری، با اشاره به مشکلات عمده در حوزه معماری و شهرسازی در کشور و به‌ویژه استان قزوین اظهار کرد: مراجعه به ایدئولوژی و منابع اسلامی می‌تواند دیدی وسیع و مسیری روشن برای عملکرد در این حوزه در اختیار ما قرار دهد و وضعیت شهرهای ما را از ترکیب نامأنوس شهرسازی غربی با فرهنگ ایرانی-اسلامی نجات دهد.

دل‌زنده تأکید کرد: بیش از یک قرن است که عملکرد معماری و شهرسازی در کشور ما از مسیر اصلی خود مبتنی بر هویت ایرانی و اسلامی خارج شده و نتیجه آن، شکل و ظاهر شهری امروز است که تناسب چندانی با فرهنگ و باورهای عمیق ایرانی و اسلامی ندارد.

مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی، با اشاره به تقریظ استاد عبدالحمید نقره‌کار نظریه‌پرداز معماری اسلامی بر این کتاب گفت: استاد نقره‌کار در بخشی از این تقریظ نوشته است «فرهنگ بلیغ در حوزه نظر واجد عمیق ترین و جامع ترین مباحث مورد نیاز این رشته ها در ایجاد ایده ها و ایده آل های مطلوب است و در حوزه عمل تجربیات تاریخی ما در حوزه معماری و شهرسازی گذشته علی رغم جفای حاکمان بی بدیل ترین و شایسته ترین آثار را به تمدن جهانی تقدیم کرده است. اصول الهام بخش این آثار برای تمدن امروز و آینده ایران و جهان درس آموز بوده و هست».

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین مراجعه کنند و یا با شماره 09108954525 تماس بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار