معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین گفت:23 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در استان زن و 77درصد مردان هستند.
کد خبر: ۵۱۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 05 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا دکتر ناهید یزدی روز یکشنبه در نشست خبری که به منظور اطلاع رسانی درباره تقویم سلامت در فصل پاییز برگزار شد ، افزود: این ننسبت در کل کشور نیز در بین زنان30 و در بین مردان 70درصد است.
وی اضافه کرد:از ابتدای شناسایی افراد مبتلا به بیماریHIV در سال 65 تاکنون 223 مورد مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده که 175نفر از آنان مرد وبقیه زن هستند.
دکتر یزدی، راه انتقال ویروس به 62 درصد از این مبتلایان را استفاده از سرنگ مشترک و 27 درصد را از طریق تماس جنسی اعلام کرد و ادامه داد:مساله نگران کننده در این زمینه افزایش شیوع ابتلا به این ویروس از طریق تماس جنسی در سال های اخیر است که جامعه زنان را هم به شدت بیشتری نسبت به قبل تهدید می کند.
وی، معتادان تزریقی، افراد با رفتارهای پرخطر جنسی و نوزادانی که از مادران مبتلا به این ویروس به دنیا می آیند را سه گروه در معرض خطر جدی ابتلا به ویروسHIV اعلام کرد و ادامه داد:هم اکنون برنامه جلوگیری از انتقال ایدز از مادر مبتلا به کودک (PMTCT) به همین منظور در مراکز بهداشتی قزوین در حال اجرا است تا بتوانیم از تولد نوزادان بی گناه مبتلا به ایدز جلوگیری کنیم.
وی گفت: حدود21هزار و 479 مورد تولد در سال در استان انجام می شود که حدود18هزار مورد از این مادران تحت پوشش مراقبت های مراکز و پایگاه های بهداشتی و بقیه تحت پوشش مراکز خصوصی بوده و یا اصلا تحت هیچ مراقبتی قرار ندارند.
وی ادامه داد:در تمام مراکز و پایگاه های سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تست رپید ایدز انجام می شود تا مراقبت های لازم از مادران مبتلا به ویروس اچ آی وی برای پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد انجام شود.
دکتر یزدی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس در معتادان ،سرنگ رایگان در مراکزDIC ( مخفف Drap In Center و به معنای مرکز گذری کاهش آسیب ) به این افراد ارائه می شود.
وی گفت: زمانی گفته می شد اطلاعات مربوط به این ویروس محرمانه بماند اما با گذشت زمان به مرحله ای رسیده ایم که ابتلا به این ویروس در حال افزایش بوده و باید اطلاع رسانی دقیق به مردم از راه های پیشگیری و نحوه ابتلا به ویروس داده شود.
وی افزود: با تغییر روش انتقال ایدز از اعتیاد تزریقی به سمت روابط جنسی مراقبت نشده، نیاز است ابتدا آموزش ها و اطلاع رسانی های همگانی در بین خانواده ها و جوانان در این حوزه بیشتر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار