کد خبر: ۵۲۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 07 November 2017
معاون وزیر راه وشهرسازی در دیدار با سوراب کومار سفیر هند در ایران گفت: پروژه راه اهن چابهار- زاهدان یکی از فعالترین پروژه های راهسازی کشور است که امسال 500 میلیارد تومان در ان هزینه شده است .
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، خیرالله خادمی در این دیدار نتایج سفر اخیر خود به هند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بررسی هایی که در سفر به هند داشتم زمینه های همکاری با این کشور در بحث زیرساخت های حمل و نقل را بسیار مساعد کرد.
وی راه آهن چابهار - زاهدان و حضور هند به عنوان سرمایه گذار را در این پروژه از جمله زمینه های همکاری دو کشور دانست و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی در بخش اول آن و فعالیت بالغ بر 2 هزار نفر نیروی انسانی و 1200 دستگاه ماشین آلات، یکی از فعالترین پروژه های راهسازی کشور است که امسال معادل 500 میلیارد تومان نیز در آن هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت، اتصال راه آهن چابهار- زاهدان به افغانستان را هدف بعدی دولت ایران عنوان کرد که در همین راستا مقرر است تا سال1397، شاهد ریل گذاری 100 کیلومتر از این خط ریلی باشیم.
خادمی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر خود به روسیه گفت: تکمیل کریدور شمال - جنوب و انجام ترانزیت کالا میان هند و روسیه از طریق این مسیر مساله ای بود که در این سفر بر آن تاکید شد.
به گفته وی، هم اکنون در مسیر این کریدور از بندرعباس تا قزوین به صورت ریلی زیرعبور ترافیک قرار دارد و از قزوین تا رشت نیز با عبور از البرز طی حفاری 28 کیلومتر تونل راه آهن در دست احداث است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
وی اظهار کرد:خط ریلی رشت - آستارا به طول 170 کیلومتر، جمهوری اسلامی ایران را به جمهوری آذربایجان و سپس به روسیه و اروپا متصل می کند.
وی یادآورشد: در حال حاضر کشور هند ترانزیت کالا و خدمات خود را از طریق دریا انجام می دهد که امری زمانبر و گران است، جایگزینی کریدور شمال - جنوب به عنوان مسیر ترانزیت برای هند علاوه بر کاهش زمان به نصف در کاهش هزینه ها نیز بسیار موثر خواهد بود.
سفیر هند در ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه برای گسترش همکاری های دو کشور در حوزه زیرساخت های حمل و نقل از نشست کمیسیون مشترک میان دو کشور در اسفندماه خبر داد که در آن وزیر امور خارجه هند و وزیر اقتصاد و دارایی ایران در رابطه با تعامل بیشتر میان دو کشور به بحث و گفتگو خواهند کرد.
سوراب کومار با تاکید بر اهمیت راه آهن چابهار - زاهدان برای کشور هند، گفت: مقدمات حضور شرکت سرمایه گذاری هندی در این پروژه فراهم شده و در آینده نزدیک از این پروژه بازدید خواهد کرد.
وی با اشاره به جایگاه پر ارزش کریدور شمال - جنوب برای کشور هند گفت: حمل بار آزمایشی از این مسیر یک بار در سال 2014 و یک بار در سال گذشته صورت گرفته است که نتایج آن بسیار قابل توجه و نوید بخش برای هند بوده است.
سفیر هند در پایان آمادگی و تمایل این کشور برای همکاری با ایران در حوزه زیرساخت های حمل و نقل را بسیار چشمگیر عنوان و ابراز امیدواری کرد: در سفر آتی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند زمینه های این همکاری بیش از پیش مهیا شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار