طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره و غربالگری ژنتیک در شهرستان آبیک کلید خورد.
کد خبر: ۵۲۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲ 12 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، مشاوره و غربالگری ژنتیک ظهر امروز در دبیرستان دخترانه الزهرا شهر آبیک کلید خورد.

در این مراسم یوسف کازانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک و کارشناسان این اداره، علیرضا اینانلو سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک، کارشناسان اداره کل بهزیستی قزوین، قربان‌علی ملاحسنی رئیس کمیته امداد، تعدادی از دانش‌آموزان و مدیر مؤسسه گامی به سوی موفقیت در دبیرستان دخترانه الزهرا برگزار شد.

سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک در این مراسم اظهار داشت: وجود معلول در جامعه دردآور بوده و مقوله پیشگیری در این زمینه امری مهم و ضروری است.

علیرضا اینانلو افزود: بیشتر بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی است که می‌طلبد دانش‌آموزان در این نوع ازدواج تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: پیشگیری از درمان در هر عرصه‌ای لازم است و در زمینه ازدواج هم باید به ویژه از نوع ازدواج فامیلی دقت لازم صورت گیرد.

این مسؤول با اشاره به سرکشی و بازدید هر دو هفته یک بار از مدرسه استثنایی نور شهرستان آبیک اضافه کرد: در برخی از روستاهای این شهرستان دانش‌آموزان در سنین خیلی پایین ازدواج می‌کنند که بیشتر این ازدواج‌ها فامیلی است و فرهنگ‌سازی در زمینه پرهیز از این نوع ازدواج‌ها ضرورت دارد.

* اجرای طرح غربالگری ژنتیک در راستای کاهش معلولیت‌ها

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک هم در این مراسم گفت: طرح غربالگری ژنتیک برای دو طیف زوجین در آستانه ازدواج و پیش از ازدواج و افراد بین 15 تا 25 سال اجرا می‌شود.

یوسف کازانی افزود: طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره ژنتیک در مدارس دوره دوم متوسطه پایه دهم و یازدهم شهرستان آبیک به اجرا درمی‌آید.

وی ادامه داد: طرح غربالگری ژنتیک با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در درمانگاه بیاضیان و مرکز مشاوره تبسم واقع در اداره بهزیستی شهرستان آبیک اجرا می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره و غربالگری ژنتیک از سوی مؤسسه گامی به سوی موفقیت که زیر نظر اداره بهزیستی شهرستان آبیک فعالیت می‌کند، به اجرا درمی‌آید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و مشاوره و غربالگری ژنتیک آگاه‌سازی، کاهش و پیشگیری از معلولیت‌های 6گانه شامل جسمی و حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی، بینایی و روان است.

کازانی بیان کرد: در شهرستان آبیک یک هزار و 498 معلول زیر پوشش اداره بهزیستی بوده که بیشتر معلولان دچار مشکل جسمی و حرکتی هستند.

وی افزود: در طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیک آموزش‌هایی همچون ارتقای اطلاعات در زمینه معلولیت‌های اکتسابی، زندگی سالمندی و پیشگیری از عوارض اسکلتی ناشی از نشستن و برخاستن ناصحیح گنجانده شده است.

قربان‌علی ملاحسنی رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان آبیک هم در این مراسم روشنگری در زمینه ازدواج فامیلی را ضروری دانست و مطرح کرد: اگر در ازدواج دقت لازم انجام نشود در آینده فرد و جامعه دچار چالش شده و با تولد فرزندی معلول خانواده‌ها مجبور هستند هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: افراد جامعه باید قدردان سلامتی خود بوده و شاکر خداوند متعال باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار