در افتتاحیه طرح آگاه‌سازی و غربالگری ژنتیک آبیک مطرح شد
در افتتاحیه طرح آگاه‌سازی و غربالگری ژنتیک شهرستان آبیک بیان شد که ریسک بیماری‌های ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی دو برابر است.
کد خبر: ۵۲۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 12 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، مشاوره و غربالگری ژنتیک ظهر امروز در دبیرستان دخترانه الزهرا شهر آبیک کلید خورد.

در این مراسم یوسف کازانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک و کارشناسان این اداره، علیرضا اینانلو سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان آبیک، کارشناسان اداره کل بهزیستی قزوین، قربان‌علی ملاحسنی رئیس کمیته امداد، تعدادی از دانش‌آموزان و مدیر مؤسسه گامی به سوی موفقیت حضور داشتند.

مؤسس مرکز مشاور ژنتیک شهرستان آبیک در این مراسم اظهار داشت: ژنتیک از قانون احتمالات پیروی می‌کند و در ازدواج‌های دو فرد غریبه دو تا سه درصد احتمال بروز بیماری ژنتیک وجود دارد که  ریسک بیماری‌های ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی دو برابر است.

سعید بابایی افزود: در آزمایش ژنتیک تعریف کلی وجود دارد اما مفهوم خاصی نداریم این در حالی است که 30 هزار ژن معیوب و دو هزار بیماری ژنتیک وجود داشته که هر کدام آزمایش خصوص به خود را دارد.

وی ادامه داد: سلول‌های بدن انسان 46 کروموزوم دارد که زمان تشکیل جنین 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر دریافت کرده و احتمال دارد زمان لقاح و دوران بارداری جنین دچار بیماری ژنتیکی شود.

این مشاور ژنتیک اضافه کرد: در ازدواج‌های غیرفامیلی، تشخیص بیماری ژنتیک قابل تشخیص و پیشگیری نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار