رئیس اداره دامپزشکی بویین‌زهرا خبر داد
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا گفت: دومین کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک در زینبیه این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 13 November 2017
مهدی مهرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: در راستای آموزش نکات آشنایی با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، روش‌های مقابله و پیشگیری، دومین کارگاه آموزشی در زینبیه شهر بویین‌زهرا برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه که به همت هیأت امناء زینبیه بویین‌زهرا برگزار شد، به تفصیل در خصوص بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو بحث و گفت‌وگو شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا گفت: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، یکی از بیماری‌های مشترک نوظهور و خطرناک بین انسان و دام است و می‌تواند موجب خسارات جبران‌ناپذیری در بیماران شود.

مهرزاده در تشریح این بیماری عنوان کرد: عامل این بیماری ویروسی بوده و از طریق گزش کنه‌ها از دامی به دام دیگر و یا انسان منتقل می‌شود همچنین، این بیماری از طریق تماس مستقیم با خون و سایر ترشحات دام با انسان منتقل می‌شود.

این مسؤول مطرح کرد: مهم‌ترین فاکتور خطر و عامل انتقال و انتشار این بیماری، عدم وجود علایم کلینیکی محرز در دام بوده بنابراین عموماً این بیماری از نظر دامداران مخفی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا با اشاره به قابل کنترل بودن این بیماری تصریح کرد: عامل این بیماری به محیط اسیدی حساس است بنابراین کاهش PH  گوشت می‌تواند این ویروس را از بین ببرد.

مهرزاده ادامه داد: در صورتی که گوشت به مدت 24 ساعت در محیط سرد (صفر تا چهار درجه) نگهداری شود، به طور طبیعی جمود نعشی در آن اتفاق افتاده و موجب افزایش اسیدیته گوشت و در نهایت از بین رفتن عامل آن می‌شود بر همین اساس، کشتارگاه‌ها مجاز به عرضه گوشت کشتار روز نبوده و پس از طی این زمان مجاز به عرضه آن هستند.

وی اضافه کرد: بانوان به عنوان محور مدیریت خانواده نقش بسزایی در کنترل این بیماری می‌توانند داشته باشند بر همین اساس محوریت آموزش‌های بهداشتی برای بانوان بوده و امیدواریم بتوانیم به این شکل با سرعت بسیار بیشتری نسبت به پیشگیری از وقوع این بیماری اقدام کنیم.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا در پایان از مسؤولان و هیأت امنای زینبیه تشکر کرد و خواستار ادامه برگزاری این کارگاه‌ها شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار