به گزارش تابناک از قزوین، به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، وهاب میزانی با بیان اینکه برای نخستین بار مسیر سامانه اتوبوسهای تندرو(BRT) در شهر قزوین راهاندازی میشود، اظهار داشت: بنابراین در گام نخست باید زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح آماده میشد که در این راستا تعداد 9 ایستگاه در طول مسیر سامانه اتوبوسهای تندرو(BRT) پیشبینی شده که تاکنون 6 ایستگاه ساخته شده است.
وی با بیان اینکه ایستگاههای ساخته شده در حال جاگذاری است، افزود: برای احداث و راهاندازی سامانه اتوبوسهای تندرو 10 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و پیشبینی میشود در چند ماه آینده شهروندان بتوانند از اتوبوسهای تندرو بهرهبرداری کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اتوبوسهای خریداری شده برای خط سامانه اتوبوسهای تندرو بیان کرد: 10 دستگاه اتوبوس که هر دستگاه به مبلغ 730 میلیون تومان خریداری شده است در این خط فعالیت میکند.
میزانی با بیان مشخصات اتوبوسهای خریداری شده، خاطرنشان کرد: طول هر اتوبوس 15 متر و عرض آن 1/89 و به صورت فول آبشن دارای رمپ عبور معلولان است.
این مسؤول مطرح کرد: مبدأ خط سامانه اتوبوسهای تندرو میدان سرداران و مقصد آن دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) است که پیشبینی شده فاصله بین ایستگاهها 200 تا 400 متر باشد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: از جمله ایستگاههای این سامانه در مقابل استانداری، مدنی نوروزیان، بلوار پرستار مقابل خیابان سونا، تقاطع کانال نوروزیان –مطهری و خوابگاه دانشجویی قرار دارد.
میزانی با اشاره به برخی از مزایای خطوط سامانه اتوبوسهای تندرو عنوان کرد:کم شدن زمان انتظار در ایستگاهها که موجب افزایش رضایتمندی شهروندان میشود، ایمنی و امنیت مسافران به دلیل طراحی خاص اتوبوسها و سهولت استفاده معلولان جسمی-حرکتی از جمله مزایای این اتوبوسها است.
وی عنوان کرد: امکان بهرهبرداری از ساختارهای موجود، اطلاعرسانی دقیق به مسافران در ایستگاهها و اتوبوس، هزینه کمتر خطوط سامانه اتوبوسهای تندرو نسبت به خطوط حمل و نقل ریلی و وجود یک مرکز کنترل واحد برای افزایش بهرهوری از دیگر مزایای این طرح به شمار میرود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین یادآور شد: همچنین کاهش ترافیک، تسریع در عبور و مرور، کاهش زمان سفر و کاهش آلودگی هوا هم جزو مزایای طرح سامانه اتوبوسهای تندرو است.