عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید دارد که نوسانات ارز بحران زا نیست و دولت اگر ادعای مدیریت بازار ارز را دارد به تک نرخی کردن ارز جامعه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۵۲۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 20 November 2017
به گزارش تابناک : سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به افزایش قیمت دلار به بیش از ۴ هزار و ١٠٠ تومان و نزدیکی به سفرهای ماه ژانویه، اظهار داشت: دلایل متعددی برای افزایش قیمت دلار قابل شمارش است یکی از این دلایل می تواند افزایش سفرهای خارجی در ماه ژانویه باشد،اما این سفرها  نمی تواند تاثیر بسزایی بر افزایش قیمت دلار داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر ساله سفرهای ژانویه صورت می گیرد، بنابراین نمی تواند فاکتور دلیل قاطعی افزایش قیمت دلار باشد، گفت: با این حال با سفرهای زیارتی مانند اربعین، دهه اول ماه محرم یا ایام نوروز شاهد تغییرات جزیی در قیمت دلار هستیم، اما این سفرهای مناسبتی تاثیری بر سیر صعودی قیمت ارز ندارد.

تاثیر اظهارات مقامات آمریکایی بر نوسانات ارز

نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی، ادامه داد: گفته های سخیف و نا بخردانه ترامپ علیه ایران نیز می تواند عامل افزایش قیمت دلار و نابسامانی ها در این زمینه شود، در این مسیر شاهد هستیم که گاهی کشورها اروپایی با واشنگتن همراهی می کنند و بر شدت افزایش نوسانات ارز دامن می زنند.

وی تاکید کرد: با این شرایط انتظار می رود که مسئولان برنامه ریزی دقیقی برای ارز آوری به کشور داشته باشند چرا که در حال حاضر ارز زیادی از کشور خارج می شود بنابراین می توان با سرمایه گذاری در بخش هایی چون گردشگری بدون فروش نفت ارز آوری کنیم.

 این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با پشتوانه ارزی می توان از دخالت نوسانات دلاری بر اقتصاد کشور جلوگیری کرد، گفت: البته باید به این نکته اشاره کرد که نوسانات ارز تنها بر ایران تاثیر ندارد بلکه تاثیر جهانی است با این حال مسئولان با برنامه ریزی و در نظر گرفتن پشتوانه ارزی باید به سمتی حرکت کنند که کمترین تغییرات را با نوسانات ارزی تجربه کنیم.

نوسانات ارزی بحران زا نیست

موسوی لارگانی ، با بیان اینکه در سنوات گذشته نوسانات ارز را پشت سر گذاشته ایم، بیان داشت: با توجه به تجربه دوره های گذشته نوسانات ارز بحران زا نیست، اما می تواند تاثیر منفی بر برنامه اقتصادی کشور داشته باشد که اگر دولت توانمند و دارای پشتوانه ارزی قوی باشد با تک نرخی کردن ارز می تواند تاثیر نوسانات ارز را کاهش دهد.

نبض بازار ارز در دست دلالان است

وی با بیان اینکه مقدار قابل توجهی از ارز در اختیار دلالان است، گفت: در واقع دلالان نبض بازار ارز را در دست دارند و هر زمانی که کمبود ارز در بازار احساس می شود قیمت را بالا می برند، این در حالی است که اگر پشتوانه ارزی قوی داشته باشیم و ارز را تک نرخی می کردیم دیگر نوسانات ارز برای کشور مشکل ساز نمی شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید برای کنترل نوسانات ارزی برنامه داشته باشیم، توضیح داد: باید به جایی بریم که وقتی قیمت ارز را در قانون بودجه سنواتی تصویب می کنیم، باید در طول یکسان با مدیریت صحیح مانع تغییرات بهای ارز در بازار شویم، با این کار سرمایه گذار،تولید کننده و حتی مسافران تفریحی، پزشکی و زیارتی می توانند برنامه ریزی درستی برای یکسال خود داشته باشند.

ارزهای زیادی در خانه ها وجود دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر اینکه دلالان، ارز زیادی در اختیار دارند و می توانند بر بازار اثرگذار باشند، متاسفانه شاهد نگهداری ارز در خانه ها هستیم که می تواند با تغییر در قیمت دلار بازار را تکان دهنده، نگهداری ارز در خانه نشان دهنده نبود برنامه ریزی درست مسئولان در این زمینه است.

وی با اشاره به صحبت سیف رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکل کمبود ارز نداریم، اظهار داشت: اگر مشکل کمبود ارز نداریم بانک مرکز در بازار ثبات ایجاد و نرخ ارز را تک رقمی کند.






منبع : خانه ملت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار