راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو «بی آر تی» در مسیر 3 کیلومتری و فاقد گره‌های ترافیکی در این مسیر این شائبه را ایجاد کرده که انجام چنین طرحی نیاز مردم را برطرف می‌کند.
کد خبر: ۵۳۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 28 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی آرتی حدود ۲۵ سال قبل در چند شهر مهم جهان راه‌اندازی و به یکی از راهکارهای مهم حذف چالش ترافیک در این شهرها بدل شد.

آنچه که در خصوص راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو حائز اهمیت است بهره‌گیری از فواید آن در شهرهای بزرگ جهان است به طوری که برای نخستین بار شهرهای آمریکای لاتین از جمله سائوپائولو و پرتو در برزیل و همچنین بوگوتا در کلمبیا آن را راه‌اندازی کردند که به واسطه راه‌اندازی بی آر تی خدماتی همچون افزایش خدمات‌رسانی، کاهش اتلاف وقت مسافران و همچنین کاهش بار ترافیکی در این شهرها را شاهد بودیم.

در جهانی که بیش از نیمی از جمعیت آن ساکن شهرهای بزرگ هستند باید در حوزه مدیریت شهری و حمل‌ونقل عمومی به مقوله خدمات‌رسانی حمل‌ونقل درون‌شهری با نگاه کاهش بار ترافیکی نگاه ویژه‌ای داشت؛ امروزه کاهش هزینه سفر، کاهش بار ترافیکی، ارائه خدمات بهتر و بهره‌مندی از وسایل حمل‌ونقل مجهز اهمیت خاصی دارد.

به طور مثال در شهر گوانگ ژو چین روزانه بیش از هشت هزار نفر از همین اتوبوس‌های تندرو یا بی آر تی برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کنند همچنین بیش از ۱۵۰ شهر جهان از وجود بی آر تی بهره‌مند هستند که طبق آمار ارائه شده بیش از ۲۵ میلیون مسافر توسط بی آر تی‌ها در جهان جابجا می‌شوند.

گذشته از استانداردهای لازم برای سامانه اتوبوس‌های تندرو از جمله ایستگاه‌های با قابلیت سهولت رفت‌وآمد برای اقشار خاص به ویژه معلولان، دارا بودن ایستگاه‌های سرپوشیده با درب‌های شیشه‌ای و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی فروش بلیت و همچنین ایجاد مسیر مناسب برای این اتوبوس‌ها باید مواردی از جمله مسیریابی صحیح را برای جایگذاری این اتوبوس‌ها در نظر گرفت.

امروز شاهد قرار گرفتن طولانی‌ترین مسیر بی آر تی در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی هستیم به طوری که بی آرتی این شهر با ۱۷۲ کیلومتر طول مسیر روزانه بیش از 350 هزار نفر را با بیش از ۵۵۰ و اتوبوس جابجا می‌کند.

اما شروع نام بی آر تی در ایران از تهران آغاز شد روزی که خط یک سامانه اتوبوس‌های تندرو حدفاصل چهارراه تهرانپارس تا میدان آزادی برای متصل کردن قلب به شرق تهران ایجاد شد این اتفاق در مردادماه سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد رویداد تا طرح‌هایی مانند مونوریل به دلیل هزینه راه‌اندازی بالا از گردونه پروژه‌ها حذف و بی آر تی به دلیل داشتن تکنولوژی جدید و همچنین خدمات بهتر وارد گود شود.

علیرغم تمام مسائلی که در ابتدای کار وجود داشت پروژه راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو در شهر تهران استارت زده شد و شهرداری تهران نیز با خرید اتوبوس‌های دوکابین خارجی که درب آن‌ها از سمت چپ باز می‌شد خط 1 بی آر تی را وارد فرهنگ لغات حمل‌ونقل کشور کرد.

با وجود مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی استان تهران در ابتدا و همچنین آزمون و خطاهای ابتدای کار و همچنین مسائلی که در آن دوره مطرح بود بی آر تی تبدیل به یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران شد تا همه به کار مهمی که در تهران شروع شده بود ایمان بیاورند حالا دیگر نوبت آن بود که خطوط بی آر تی در تهران گسترش پیدا کرده و خط تولید اتوبوس‌های شرکت رنو ساخته شهاب خودرو نیز در کشور برای این سامانه آغاز شود.

اما آنچه شهرداری‌ها را به ایجاد سامانه اتوبوس‌های تندرو در شهرهایشان راغب کرده شاید برخی موارد تنها بهره‌مندی از نام بزرگ بی آر تی باشد.

چندی است در خبرها از راه‌اندازی خط جدید بی آر تی در قزوین نام برده می‌شود؛ تیرماه سال ۹۶ بود که معاون عمرانی استاندار قزوین از راه‌اندازی خط بی آر تی در مسیرهای پرترافیک شهر و باهدف تردد سریع و آسان شهروندان خبر داد وی این طرح را در مسیرهای میدان ۲۲ بهمن تا مینودر، ترمینال تا شهرک کوثر و صداوسیما تا میدان آزادی قزوین اعلام کرد اما این ابتدای کار نبود و مسوولان دیگری همچون مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار قزوین نیز به جمع عنوان کنندگان این خبر اضافه شدند.

در نهایت یازدهم آبان ماه امسال بود که قائم‌مقام سازمان اتوبوس‌رانی قزوین راه‌اندازی بی آر تی را در این شهر قطعی اعلام و بهره‌برداری از آن را تا دو ماه آینده عنوان کرد.

وی فاز نخست بهره‌برداری از این پروژه را مسیر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین تا میدان سرداران اعلام و از تعبیه ایستگاه‌های لازم در این مسیر کیلومتری خبر داد؛ خریداری ۳۰ دستگاه اتوبوس و همچنین حذف دوربرگردان‌ها و ایجاد چهارراه در این مسیر از اقداماتی بود که شهروندان شاهد آن هستند.

اما آنچه مهم است این موضوع است که آیا با توجه به جمعیت شهر قزوین و همچنین گره‌های ترافیکی مرکز شهر بی آر تی می‌تواند نقشی را که در شهرهای بزرگ دنیا و همچنین تهران ایفا کرده داشته باشد یا تنها تبدیل به خبری بزرگ و بیلان کاری برای مدیران شهری خواهد شد.

کم کردن آلودگی هوا، کاهش گره‌های کور ترافیکی، تسریع در حمل‌ونقل عمومی و هزاران ویژگی دیگر را شامل می شود یا خیر. اما باید دانست مشکلاتی از جمله استفاده نکردن قالب افراد از اتوبوس‌های شرکت واحد می‌تواند الگوی مهمی در مسیر اجرای این پروژه باشد مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی قزوین محمدحسن ایرانخواه اعلام کرده که در حال حاضر ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف شهری شهر قزوین در حال جابجایی مسافر است که برای نوسازی آن تنها در سال گذشته بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

اما مشکلاتی از جمله بیمه رانندگان و یا نبود امنیت شغلی برای آن‌ها این بخش را با مشکلاتی روبرو کرده است بی‌تردید کاهش بار ترافیکی در قزوین با استفاده از سامانه اتوبوس‌های تندرو موضوع مهمی است که باید بیش از آن توسط رسانه‌ها و متخصصان امر مورد نقد و بررسی قرار بگیرد چراکه مسیر در نظر گرفته برای فاز نخست اجرای طرح بی آرتی در قزوین از نظر بسیاری از متخصصان و همچنین شهروندان مسیر پرتردد نبود و گره کور ترافیکی را در خود ندارد که با بی آر تی سنجش شود.

امید است قبل از اجرای هر طرحی مسئولان پیش از آنکه به نام آن توجه کنند نیاز مردم را سنجید و نسبت به خواسته‌های مردم برنامه‌ریزی خود را برای اجرای پروژه‌ها آغاز کنند امروز شهر قزوین با دارا بودن جمعیتی در حدود ۶۰۰ هزار نفر نیازهایی دارد که شاید با شهرهای میلیونی دیگر قابل قیاس نباشد.

لازم به ذکر است که هنوز گره‌های کور ترافیکی در مرکز شهر قزوین به قوت خود باقی‌مانده و مدیران شهری طی ادوار گذشته نتوانستند راهکار مناسبی را برای تسهیل در عبور و مرور در این نقاط اتخاذ کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار