شهروندان آبیکی با توجه به افزایش قیمت بلیت قطار آبیک به تهران و عدم توقف قطار مسافربری مراغه به تهران در آبیک، پیگیری این موضوع از سوی مسؤولان شهرستان را خواستار شدند.
کد خبر: ۵۳۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ 11 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام می‌پذیرد.

نگهداری و تعمیر و همچنین بهره‌برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

شهرستان آبیک از جمله شهرستان‌هایی است که از نعمت راه‌آهن برخودار است اما به دلایلی خدمات این راه‌آهن در شأن مردم این شهرستان نبوده و تاحدودی محروم مانده‌اند.

چند روز پیش یکی از شهروندان آبیک پیامی به خبرنگار فارس در آبیک ارسال و گلایه خود را مطرح کرد که موضوع گلایه این شهروند آبیکی افزایش قیمت دو برابر بلیت آبیک به تهران بود.

در پیام شهروند آبیکی آمده است: دلیل گرانی بلیت قطار آبیک به تهران چیست؟ بلیت قزوین به تهران 40 هزار ریال،  آبیک به تهران 30 هزار ریال و هشتگرد به تهران 15 هزار ریال است؛ مسؤولان باید پاسخگوی این افزایش دو برابری نرخ بهای بلیت باشند.

از برخی از نمایندگان شورای شهر آبیک درخواست می‌شود پیگیری موضوع مذکور باشند و به وعده‌های خود در حل مشکلات شهر آبیک جامه عمل بپوشانند.

بلیت قطار آبیک به تهران 30 هزار ریال  است در صورتی که قطار هشتگرد به تهران 15 هزار ریال است؛ در حالی که شهرستان ساوجبلاغ در 10 کیلومتری آبیک واقع است و آن هم زمانی که صحبت افزایش نرخ بلیت شد با اعتراض شدید نمایندگان آن شهرستان مواجه شد.

در بخش دیگری از این شهروند آبیکی آمده است: برنامه حرکت قطارها از آبیک به تهران و به عکس دو رفت و دو برگشت بوده اما از هشتگرد به تهران هشت رفت و هشت برگشت تنظیم شده  است.

نداشتن ظاهری شکیل در حد یک ایستگاه راه‌آهن و مدرن موجب شده تا همشهریان آبیکی از این شبکه حمل و نقلی بهره‌مند نشوند.

به گزارش فارس، یکی دیگر از شهروندان آبیک در یکی از کانال‌های فضای مجازی بیان کرده بود که قطار مسافربری مراغه به تهران و بالعکس که قبلا در ایستگاه راه‌آهن آبیک توقف داشت، متأسفانه در حال حاضر برای سوار یا پیاده شدن باید به ایستگاه قزوین یا کرج مراجعه کرد، لطفا سرپرست فرمانداری آبیک و شورای شهر پیگیری کند.

برای پیگیری موضوع مطروحه از سخنگوی شورای شهر آبیک درخواست شد که پاسخگوی این موضوع باشد و بر پیگیری این موضوع تا به نتیجه رسیدن آن اقدام لازم صورت گیرد که قول مساعد هم داده شد.

*گرانی بلیت آبیک به تهران پیگیری می‌شود

عضو شورای شهر آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: تمام تصمیمات مربوط به حوزه قطار در راه‌آهن به صورت متمرکز از سوی راه‌آهن تهران أخذ می‌شود.

عبدالله ملک‌پور افزود: در اسرع وقت و از طرق مکاتبه با داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی موضوع افرایش قیمت بلیت راه‌آهن آبیک به تهران مطرح و پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شورای شهر آبیک در زمینه افزایش قیمت بلیت راه‌آهن آبیک به تهران وارد عمل شده و این که  کدام قطار در کدام ایستگاه باید در آبیک متوقف شود تا نسبت به حمل و نقل مردم اقدام لازم انجام شود، پیگیری می‌شود.

سخنگوی شورای شهر آبیک  اضافه کرد: قطارهای مسافربری در ایستگاه آبیک بدون بلیت مسافر سوار نمی‌کنند و اگر خالی هم باشد به مسیر خود ادامه داده و نسبت به سوار کردن مسافران بدون بلیت اقدام نمی‌کنند.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: در روزهای جمعه و ایام تعطیلات اگر شهروندی از آبیک بخواهد به تهران برود به دلیل بسته بودن آژانس‌های مسافرتی نمی‌تواند نسبت به تهیه بلیت اقدام کند.

بنابر این گزارش، طبق پیگیری صورت گرفته خبرنگار فارس از یکی از آژانس‌های مسافرتی شهر آبیک موضوع بلیت آبیک به تهران مطرح شد که تهیه بلیت در این آژانس برای تهران 92 هزار ریال است و از هشتگرد می‌توانید با 10 هزار ریال به تهران سفر کنید.

به نظر می‌رسد مسؤولان شهرستان آبیک باید علاوه بر انجام مکاتبات با مسؤولان قزوین و پارلمان ملی، به طور جدی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی جلسه‌ای برگزار و در آن جلسه مشکلات موجود را مطرح و مورد بررسی قرار داده و نتیجه  موضوع را از طریق رسانه‌ها به سمع و نظر مردم برسانند.

بد نیست در پایان گزارش به این موضوع اشاره شود که 18 آذر ماه سال جاری در خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی رجا، محمد رجبی مدیرعامل رجا بیان کرده بود: باوجود نظر برخی مسؤولان و نمایندگان جهت پرداخت مطالبات شرکت رجا برای ارائه خدمات تکلیفی بخش مسافری ریلی کشور، متأسفانه تاکنون این طلب سنگین پرداخت نشده و این شرکت دچار مشکلات عدیده به ویژه در پرداخت‌های مالی به پیمانکاران فنی و راهبری، تأمین قطعات و غیره شده است.

رجبی گفته بود: رجا برای ارائه این خدمات تکلیفی به ویژه برای قطارهای حومه‌ای و محلی، طلب سه هزار میلیارد ریالی از دولت دارد که لازم است مسؤولان امر در دولت و نمایندگان مجلس برای پرداخت این طلب به بزرگ‌ترین شرکت ریلی مسافری کشور تسریع و تعجیل کنند‌ وگرنه این شرکت ناگزیر به اتخاذ تصمیمات جدید است.

وی تأکید کرده بود: باوجود اعلام قبلی مبنی بر حذف قطارهای محلی و حومه‌ای در صورت عدم پرداخت مطالبات رجا، این شرکت در نخستین اقدام چاره‌ای جز افزایش قیمت برای ارائه این خدمات در قطارهای حومه‌ای ندارد.

رجبی افزوده بود: حال که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت توسعه بخش ریلی به عنوان ایمن‌ترین وسیله سفر برای استفاده هموطنان به ویژه در مسیرهای محلی و حومه‌ای قرار گرفته است، نباید با ایجاد شرایط خاص، شرکت رجا را که تنها شرکت ارائه‌دهنده خدمات تکلیفی ریلی در کشور بوده و هست، دچار مشکل و چالش کرد.

مدیرعامل رجا بیان کرده بود: قطع به یقین با افزایش قیمت در قطارهای حومه‌ای و محلی همچنین قطارهای تکلیفی، مردم‌ دچار مشکلاتی می‌شوند و شاید این تدبیر، مردم را از استفاده قطار به عنوان وسیله امن سفر منصرف کرده و دوباره به جاده‌ها بکشاند.

وی گفته بود: هم‌اکنون شرکت رجا به دلیل مشکلات متعدد مالی ناشی از عدم پرداخت این مطالبات، علاوه بر عدم امکان خرید و توسعه ناوگان، در تأمین قطعات، تعمیرات قطارها، پرداخت مطالبات به شرکت‌های پیمانکاری فنی و راهبری تحت فشار جدی است.

رجبی تأکید کرده بود: در خصوص پرداخت به شرکت‌های پیمانکاری رجا هم اکنون دستگاه‌های نظارتی و حفاظتی کشور هم ورود کرده و پیگیر موضوع هستند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا از مسؤولان ارشد دولت و نمایندگان مجلس درخواست کرده بود: هرچه زودتر نسبت به این مسئله بسیار مهم واکنش نشان داده و تا دیر نشده اقدام لازم را برای پرداخت طلب رجا به عمل آورند.

در هر حال مسؤولان باید تصمیمی درست أخذ کنند تا گلایه‌های مردمی از شرکت راه‌آهن افزایش نیافته و مردم بتوانند با قطار سفر کنند و با افزایش قیمت و مسائل دیگر، دود مشکلات مسؤولان ارشد دولت و نمایندگان مجلس و رجا به چشم مردم نرود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار