از سوی دامپزشکی قزوین صورت گرفت
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: فاز نخست طرح مراقبت بیماری‌های ویروسی IPN ،VHS و IHN در ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان در تمام مراکز تکثیر و پرورش استان انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۴۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ 25 December 2017

 وحید ابراهیم‌نژادحمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: بیماری ویروسیVHS که به سپتی سمی خونریزی‌دهنده ماهیان معروف است و عمدتاً در فصول سرد سال و در ماهیان قزل‌آلا بروز می‌کند و گرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما موجب بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح پایش بیماری‌های ویروسی کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه‌های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را هم در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین عمده راه انتقال بیماری به استخرهای آبزی‌پروری را هم از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابجایی بین مزارع دانست و به‌ آبزی‌پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای شبکه‌های دامپزشکی خودداری کنند.

ابراهیم‌نژادحمیدی یادآور شد: آبزی‌پروران بچه ماهی، تخم چشم‌زده و غذای ماهیان پرورشی خود را فقط از مراکز مجاز تحت نظر سازمان‌های دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.

این مسؤول مطرح کرد: شایسته است آبزی‌پروران در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعاً به دامپزشکی اطلاع بدهند تا اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای لازم انجام شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: از جمله اهداف این طرح تعیین شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم جهت اجرای برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقا مدیریت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار