استاد دانشگاه:
استاد دانشگاه گفت: گسل قزوین صبور است و مردم نباید نگران باشند اماافزایش ایستگاههای لرزه نگاری وتجهیز آنها به امکانات سنجش ابزاری برای داشتن اطلاعات جامع از زلزله در استان ضروری است.
کد خبر: ۵۴۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹ 26 December 2017

 به گزارش تابناک از قزوین، سیدرضا مهرنیا در حاشیه همایش ارائه تجربیات زلزله کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: استان قزوین در بسیاری از حوادث توانسته بعنوان استان معین بخوبی عمل کرده و تجربه ارزشمند خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

وی بیان کرد:از نگاه جهانی شاید در حوادثی مانند زلزله دارای رکورد هستیم و تعدد زلزله در کشورمان زیاد است و این روند نشان می دهد باید همیشه آمادگی خود را برای این حوادث حفظ کنیم.

این استاد دانشگاه یادآورشد:ایران تحت تاثیر نیروی بزرگی از مناطق جنوب و جنوب غربی است لذاباید خود را برای هم زیستی با زلزله آماده کنیم.

مهرنیا اضافه کرد: از دید جهانی رکورد دار زلزله هستیم و تعداد زلزله زیادی را تجربه می کنیم لذا باید ایستگاه های لرزه نگاری بیشتر شده و در مکانهای امن ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در زلزله اخیر که در استان البرز رخ داد شاهد اسیب دیدن ایستگاههای زلزله نگاری بودیم که باید برای ایمن شدن آنها اقدام کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: باید در نقشه گسل ها بازنگری کنیم و مهندسان عمران از حوزه زلزله اطلاعات بیشتری داشته باشند و خط ورود گسل ها را بررسی کنند.

مهرنیا تصریح کرد: شهرهایی مانند قزوین و کرج روی رسوب رودخانه واقع شده اند لذا باید در ساخت و سازها دقت کنیم تا از توسعه شهر در روی گسلها جلوگیری کنیم.

وی گفت: مطالعات ژئوتکنیک بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود و وضعیت زمین شناسی مورد بررسی قرار گیرد و در ژئو تکنیک بازنگری شود تا بتوانیم مدیریت دقیق تری ازبحران صورت گیرد.

مهرنیا بیان کرد:بسیاری از ساختمانهای قدیمی در زلزله کمترین آسیبها را دیده اند و نشان می دهد هرجا کیفیت در ساخت رعایت شده ما کمتر متضرر شده ایم.

وی گفت: در زلزله موضوع شبکه های اجتماعی اهمیت دارد و باید مراقب باشیم تا مانند زلزله کرمانشاه این همه کمک مردمی زیرسوال نرود و کمک های مردمی در کنار پشتیبانی دولت تعریف شود.

استاد دانشگاه بیان کرد:پشتیبانی عاطفی، روحی و روانی پس از زلزله از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان آلام زلزله زدگان تسکین یابد.

وی اظهارداشت: جای یک شبکه نرم افزاری مجازی در زمان زلزله خالی است تا بتوانیم از بروز شایعات جلوگیری شود لذا باید از شبکه های بومی ملی شده استفاده کنیم.

مهرنیا بیان کرد: طرح برخی مسائل مانند آسیب پذیری مسکن مهر در زمان زلزله اذهان را مغشوش کرد و بحران در بحران ایجاد کرد لذا هنوز نیازمند مدیریت منطقی در این عرصه هستیم.

وی اظهارداشت:گسل قزوین درشمال شهر در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر قرار دارد و در سال ۱۱۱۹ میلادی به طور حتم این گسل با قدرت ۶.۵ ریشتر لرزیده است.

مردم قزوین نگران نباشند/ گسل قزوین صبور است

مهرنیا بیان کرد: این گسل لرزه به طول ۸۰ کیلومتر با توان ۶.۵ تا ۷ ریشتر است و مانند بسیاری از گسل ها تحت تاثیر دو نیرو قرار دارد چون به دریا نزدیک است تحت فشار دریاست و خوشبختانه صبور است.

استاد دانشگاه بیان کرد: گسل قزوین عمق زیادی ندارد و با تحمل پذیری فراوان با طولی معادل دو برابر گسل ماهدشت است که نمی توان زمانی برای فعال شدن آن پیش بینی کرد.

وی اظهارداشت: هیچگاه نمی توان زمان وقوع زلزله را پیش بینی کرد اما گزارش ها حاکی است فقط یک بار در چین توانستند یک زلزله را پیش بینی کنند اما یک سال بعد درهمانجا زلزله رخ داد و همه مردم شهر کشته شدند.

مهرنیا بیان کرد: این که مردم را نگران کنیم که گسل قزوین ممکن است فعال شود غیر منطقی است زیرا هرگز نمی توان زلزله را پیش بینی کرد هرچند گسل شمال قزوین لرزه زاست اما باید مدیریت بحران کنیم و خدمات رسانی مطلوب باشد و برای آن آمادگی داشته باشیم.

وی گفت: درسی که از زلزله کرمانشاه گرفتیم این است که بدون اطلاعات و دیتا نمی توانیم کاری انجام دهیم و تنها با اطلاعات جامع می توان مدیریت بحران مطلوبی را انجام داد.

مهرنیا اظهارداشت: باید نسبت به احداث ایستگاههای لرزه نگاری در استان اقدام کنیم و در محدوده گسل آنها را افزایش دهیم و همه ایستگاهها نیز به شتاب نگاشت مجهز شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار