با حضور استاندار خراسان رضوی و معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر ملی استان، برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 13 January 2018

به گزارش تابناک : علی رضا رشیدیان در این مراسم گفت: ۴۰ درصد از صادرات این استان مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است و این نشان از ظرفیت و قابلیت بالای کشاورزی استان برای حضور در بازارهای جهانی دارد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی از جمله کم آبی، سرمازدگی و حوادث غیرمترقبه، افزود: علیرغم این وضعیت در سه چهار سال اخیر شاهد رشد و توسعه بخش کشاورزی استان بوده ایم و همراهی کشاورزان، دانشگاهیان، محققان و کارشناسان موجب شد تا شاهد انتخاب ۱۷ تولید کننده و بهره بردار کشاورزی استان در سطح ملی باشیم.

استاندار خراسان رضوی به نامگذاری امسال اشاره و اظهار کرد: با برنامه ریزی و هدف گذاری می توان به اهداف کشاورزی و تحقق سهم این بخش در اشتغال رسید.

رشیدیان با بیان این که امسال ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ ادامه داد: ۹۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات کم بهره برای این بخش منظور شده است.

اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: سالانه به میزان غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور ضایعات غذا داریم. این میزان ضایعات غذایی در حالی است که همه فشار امنیت غذایی کشور بر دوش بخش کشاورزی قرار دارد.

وی بخش کشاورزی را ستون اصلی امنیت غذایی توصیف و بیان کرد: امنیت غذایی در سه بخش تولید، کاهش ضایعات و مدیرت مصرف صحیح قابل تعریف و برنامه ریزی است.

معاون وزیر افزود: این در حالی است که با فشار بیش از حد به بخش کشاورزی و تولید هم اکنون این بخش تحت فشار نابجایی قرار دارد. کاهش ضایعات و تصحیح الگوی مصرف تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است. سال ۱۳۷۹ سرانه مصرف شکر ۲۵ کیلوگرم بود و در سال ۱۳۹۴ این میزان به ۳۰ کیلوگرم افزایش یافت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هم اینک شاهد فشار اقلیم شامل کمبود آب، وضعیت هوا و خاک نیز بر بخش کشاورزی هستیم. چند اقدام از جمله افزایش سرمایه بخش کشاورزی، روانسازی بازار، آسان سازی و رواج فناوری در بخش کشاورزی و دانش افزایی ضرورت دارد.

وی گفت: راه نجات کشاورزی کاهش ضایعات، افزایش دانش کشاورزان و افزایش فناوری است. در همین راستا اجرای یک میلیون هکتار طرح توسعه آبیاری نوین در سطح کشور و دیگر سرمایه گذاری های موجود در بخش کشاورزی بی سابقه است. بخش کشاورزی نجات دهنده اقتصاد کشور است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

۱۷ تولیدکننده و کشاورز خراسان رضوی در چارچوب سی و سومین دوره انتخاب کشاورزان نمونه کشور به عنوان نمونه ملی برگزیده شده اند.

۳۶۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان خراسان رضوی فعالیت دارند و تولید سالانه محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

 

 

منبع : مرزنیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار