کد خبر: ۵۵۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 14 January 2018

به گزارش تابناک تبریز، جلسه امروز شورای شهر با حاشیه های بحث کمک نکردن دولت به آتش نشانی ها و نطق عجیب قلیزاده در خصوص انتصابات و پاسخ اعتراضی محمد زاده و شهردار به این نطق برگزار شد.

شکور اکبرنژاد در ابتدای جلسه پیشنهاد کرد که صندوقی برای اخذ نظرات شهروندان و مراجعه کنندگان درباره نحوه اداره جلسات و مسائل شهردارب و اشکالات احتمالی را ابراز دارند. 

علی آجودان زاده، اولین دستورجلسه بیست و هشتمین جلسه شورای شهر را گزارش شهردار تبریز در رابطه با  بررسی ایمنی فضاهای شهری و پاساژهای تبریز اعلام کرد. 

 ایرج شهین‌باهر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به این‌که نباید به خاطر برخی عقده گشایی‌ها مردم را ناامید کنیم، افزود: باید به جای ماندن در انزوا، مردم را ببینیم و امید به جامعه تزریق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم فضای امیدوارانه‌ای به جامعه تزریق کرده است؛ بنده دو ماه است که با حمایت این شورا، شهردار هستم و در همین مدت، توانستم پروژه های گذشته را علی رغم مشکلات و بدهی هایی که گریبان گیر شهرداری های کشور است، فعال کنم.

شهردار تبریز اضافه کرد: تلاش داریم شفاف سازی را مرحله به مرحله و بدون تعارف، در شهرداری محقق کنیم.

شهین‌باهر متذکر شد: احساس من این است که بودن یک مدیر ۲۰ سال در یک مجموعه، صحیح نیست و اعضای شورا نیز بارها در این خصوص، تذکر داده بودند.

وی اظهار داشت: این که به خاطر تضاد تغییرات با منویات شخصی مان، حرفی بزنیم، تهمت و افترا است و افراد خاطی باید در قبال قانون پاسخگو باشند.

شهردار تبریز ادامه داد: خود را در قبال شورا پاسخگو می دانیم اما معتقدم باید منافع عمومی را ببینیم و از نام اشخاص، رفیق بازی و باندبازی دور باشیم.

شهین‌باهر  با تاکید بر این‌که شایسته‌سالاری، ملاک عمل شهرداری در انتخاب مدیران بوده است، گفت: مدیرانی را بر سر کار آوردم که بارها علیه بنده در دوران انتخابات، جلسه تشکیل داده بودند، اما از تمام آن مسائل، صرف نظر کرده و صرفاً توانمندی افراد را در نظر گرفته ام.

وی همچنین با اشاره به گذشت ۶۰ روز از دوره مدیریت خود، از ارائه گزارش سه ماهه به شورا خبر داد.

شهردار تبریز تاکید کرد: مشکلات زمان انتخابات شهردار را نباید به وضعیت امروز تسری دهیم، چرا که شهر، بیش از پیش، نیازمند همدلی، تفکر و خیرخواهی است.

شهین‌باهر گفت: با حمایت شورا، صرفاً به دنبال منافع مردم هستم و بیش از این، هیچ سهمی به کسی نخواهم داد.

آتش پاد داود طالب نژاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری در صحن علنی شورا با اعلام این خبر افزود: در ۱۴ پاساژ که احتمال ایجاد حادثه و خطر بود برای سرایداران و دو نفر از هر طبقه کلاس های آموزشی برگزار و با وسایل اطفاء حریق تجهیز کردیم.

وی تصریح کرد: قبل از حادثه پلاسکو سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کارهایی در خصوص آموزش انجام داده بودیم بعد از این رویداد هم اداره برق و گاز را پای کار آوردیم و در حال حاضر این ادارات نیز در کنار سازمان آتش نشانی به موضوع ایمنی و پیشگیری توجه دارند.

طالب نژاد افزود: در بازار تبریز ایجاد یکسری امکانات برای آتش نشانی و آموزش چهره به چهره بازاریان در خصوص خدمات آتش نشانی و ایمنی را در دست اجرا داریم که بازخورد مناسبی از اجرای این طرح گرفته ایم.

وی اظهار داشت: بعد از پلاسکو در بازار تبریز ۳۱ مورد آتش سوزی اتفاق افتاده است که چون در دقایق اولیه مهار شده اند حادثه آنچنانی اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد: تمامی ساختمان ها و پاساژهای جدید تبریز دارای طرح ایمنی کنترل شده و استاندارد هستند و اگر موردی در خصوص ایمنی ساختمانها وجود داشته باشد در ساختمان ها و پاساژهای قدیمی است که سعی داریم با آموزش و تجهیز، در این مکان ها برای حوادث احتمالی آماده باشیم.

وی گفت: برای تشویق کسبه به تمامی کسبه مالک یا مستاجر گواهی آموزش مقابله و پیش گیری از حوادث داده می شود و تعهد گرفتیم که در صورت تغییر مالک و یا مستاجر ملزم به کسب آموزش هستند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در پایان گفت: هزینه تجهیز یک آتش نشان برای حضور در مواقع بروز حوادث ۲۴۰ میلیون ریال است که با توجه به وضعیت موجود امکان خریداری و تجهیز آتش نشانان به وسایل ایمنی استاندارد و جدید وجود ندارد.

تقی پور، تجهیزات و امکانات شهری برای مهار و ایمن سازی حوادث را پاسخگو ندانست وبهشتی نیز حوزه آتش نشانی را جزو وظایف حاکمیتی و حکومتی دانست و بر لزوم حمایت دولت از آن تاکید کرد.

بابایی اقدم نیز با اشاره به اینکه بنده در این سالها و به صورت مداوم برای بازدید به تمامی ایستگاه ها را رفته ام و با مشکلات پرسنلی آشنا هستم، گفت: هفته های پیش در بازدید از ایستگاه آتش نشانی در ارم، پرسنل این ایستگاه به بنده می گفتند که پول رنگ کردن محیط را نداشته و از نظر مالی در بدترین شرایط ممکن هستیم. سازمان آتش‌نشانی درآمدی ندارد و علاوه بر آن در رابطه با تعداد ایستگاه ها با کمبود جدی مواجهیم و امیدوارم این مسائل در بودجه سال آینده لحاظ شود.

شهین باهر نیز بر پیگیری اعضای شورای شهر در رابطه با مطالبات شهرداری از دولت تاکید کرد و ابراز داشت که ۳ سال است نیروی غیرتخصصی به سازمان آتش نشانی وارد نشده است. در ادامه جلسه لایحه اعطای تسهیلات به صورت کاهش مبنای محاسبه عوارض ساختمانی به ایثارگران، خانواده‌های محترم شهدا و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مطرح شد.

پس از طرح موضوع و سخنان موافقین و مخالفین در این باره سخن گفتند که پس از رای نیاوردن لایحه درباره پیشنهادات اعضای شورا، میان بابایی اقدم و دبیری و اکبرنژاد و تقی پوراختلاف نظر پیش آمد که اکبرنژاد در پایان بررسی لایحه را به جلسه دیگری احاله کرد که محمدزاده به طعنه گفت که ۴۰ دقیقه بحث و صحبت یعنی هیچ...!

دبیری نیز در ادامه در نطق میان دستور خود با اشاره به اینکه بودجه شهرداری ها در جهان از درآمدهای پایدار شهرداری است، اظهار داشت: در کل دنیا ۷۰ درصد بودجه از دو منبع مالیات و کمک های دولتی تامین می شود اما در ایران حدود ۶۰_۷۰ درصد درآمدهای شهرداری، از محل درآمدهای ناپایدار جرایم فروشی و... است و ۴_۶ درصد شهرهای بزرگ از کمک های دولت و کمتر از ۱۰ درصد از محل مالیات است و بقیه نیز از محل درآمدهای ناپایدار است. 

وی افزود: در بودجه شهرهای مهم دنیا کلا ۶ نوع درآمد پایدار وجود دارد که شامل درآمدهای وصولی شهرداری، مالیات های متمرکز تخصیصی از دولت، کمک های مستقیم دولت، مالیات ها از املاک و... است. مثلا در شهر سئول، ۶۵ درصد، استکهلم ۶۵ درصد، در سیدنی ۵۰ درصد، برلین ۳۱ درصد و پاریس نیز ۵۳ درصد است.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار