از سوی حوزه بهداشت قزوین صورت گرفت
کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین گفت: برنامه تمرینات کششی در 306 مدرسه ابتدایی مروج سلامت استان در پایه‌های 4 و 5 و 6 در حال اجرا است.
کد خبر: ۵۵۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵ 14 January 2018

 مژگان عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: هدف از این برنامه ایجاد اثرات مفید جسمی – روانی برای دانش‌آموز در کلاس و القای نگرش مثبت به فعالیت بدنی مطلوب روزانه است.

وی افزود: در این برنامه، پس از هماهنگی با رئیس اداره تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، پوسترهای آموزشی که نشان‌دهنده نحوه درست نشستن و ایستادن و چند تمرین کششی ساده است، برای نصب در کلاس‌ها توزیع شده و این کار هیچ‌گونه هزینه اضافی یا منابع فیزیکی و انسانی خارج از توان مدارس را بر آن‌ها تحمیل نمی‌کند.

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین مطرح کرد: حرکات به‌گونه‌ای انتخاب شده که نیاز به هیچ‌گونه امکانات و وسایل ورزشی ندارد و با الگوگیری از پوستر مربوطه، انتخاب و انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه در نخستین مراجعه به مدارس، نحوه اجرای برنامه و ضرورت اجرای آن، توسط کارشناسان سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، مراقبان سلامت و بهورزان آموزش‌دیده، به معلمان و کارکنان مدارس آموزش داده شده و تمرینات در کلاس‌ها اجرا می‌شود، عنوان کرد: در روزهای بعد، برای اجرا، معلم یا یک یا دو نفر از دانش‌آموزان، به عنوان الگو و رهبر هماهنگ‌کننده، حرکات یک ردیف از تمرینات نشان داده شده در پوستر را اجرا کرده و دانش‌آموزان کلاس، تکرار می‌کنند.

* فعالیت بدنی 52 درصد دانش‌آموزان استان، کم یا هیچ است

این کارشناس سلامت با بیان اینکه فعالیت بدنی مطلوب برای دانش‌آموزان و نوجوانان تا سن 18 سال، روزانه 60 دقیقه با شدت متوسط و شدید است، گفت: طبق نتایج پنجمین دوره نظام مراقبت پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره‌آمیز سلامت دانش‌آموزان که در سال تحصیلی 94-93 بر روی دانش‌آموزان هفت تا 18 ساله کشور انجام شد، بالغ بر 52 درصد دانش‌آموزان استان، در طی هفته قبل از زمان پرسشگری، یا اصلا فعالیت بدنی نداشتند یا یک تا دو روز به مدت 30 دقیقه در هفته، فعالیت بدنی داشته‌اند.

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین اضافه کرد: دانش‌آموزان در طی سال تحصیلی، بیشتر وقت خود را در کلاس‌های درس و پشت میزهایی سپری می‌کنند که ممکن است استاندارد نباشد و پیامد آن ایجاد ناهنجاری‌های ساختار قامتی و کاهش یادگیری و تمرکز آنان در اواخر ساعات کلاس است.

عباسی ادامه داد: با توجه به این مسائل، انجام چند حرکت ورزشی در کلاس، در رفع خستگی و ایجاد شادی، نشاط، یادگیری بهتر و پیشگیری از ناهنجاری‌های ساختار قامتی دانش‌آموزان تأثیر بسزایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار