دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: آمار معتادان این استان بر اساس نرم کشوری ابتلای 2.5 درصد از جمعیت 15 تا 74 سال، حدود 130 هزار نفر برآورد می شود.
کد خبر: ۵۵۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ 15 January 2018

به گزارش تابناک : سرهنگ ابراهیم قربان زاده روز دوشنبه در همایش بررسی آسیب های اعتیاد و راه کارهای مداخلات روان شناختی در محیط های نظامی و انتظامی افزود: مواد مخدر و روانگردان مصرفی در کشور و استان به ترتیب فراوانی تریاک، حشیش، گراس و گل، هرویین، کریستال و شیشه است.
وی اظهار کرد: در سالهای 90 تا 94، به دلیل افزایش چشمگیر برنامه های آموزش عمومی و پیشگیری از اعتیاد و ساماندهی بخش اعظمی از معتادان ماده 16، روند اعتیاد در این استان ثابت مانده و حتی اندکی نیز کاهش یافته است.
وی گفت: برگزاری 3800 کارگاه و دوره آموزشی تخصصی و 120 همایش و سمینار آموزشی پیشگیری از اعتیاد از جمله فعالیت های این شورا از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بوده است.
وی ادامه داد: برپایی 110 نمایشگاه سیار، دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای هزار و 420 مبلغ مذهبی و فعالیت های پیشگیری از اعتیاد در 712 مسجد استان توسط روحانیان مستقر و مبلغان مذهبی و همچنین برگزاری بیش از 600 برنامه ورزشی در قالب های مختلف از دیگر اقدامات این شورا در 9 ماهه امسال بوده است.
وی گفت: 275 سازمان مردم نهاد در حوزه های پیشگیری، درمان و صیانت اجتماعی در خراسان رضوی فعالیت می کنند و از ابتدای امسال برای سه هزار و 209 نفر از ترک کنندگان اعتیاد در زمینه های مختلف مانند خیاطی، کفاشی، منبت کاری، قالیبافی، فیروزه تراشی، پرورش شتر مرغ فرصت اشتغال ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: براساس اسناد قانونی بالادستی همچون سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راه مبارزه همه جانبه با موادمخدر، روانگردان‌ها و پیش‌سازها و مبتنی بر 'رویکردی اجتماعی' تهیه و تدوین و در استان توسط کمیته های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شامل مقابله با عرضه، فرهنگ پیشگیری، توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد، درمان و حمایت های اجتماعی، حقوقی و قضایی اجرا شده است.

*کنترل درونی مهمترین عامل پیشگیری
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی هم در این همایش گفت: کنترلهای درونی مهمترین عامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و باید به سمت افزایش توانمندسازی خودکنترلی افراد حرکت کنیم.
حمیدرضا پوریوسف افزود: آموزش سربازان و جوانان خوب است اما نباید فقط به صورت تئوری باشد بلکه باید مبنی بر توانمندسازی و مهارت افزایی انجام شود.
وی با بیان اینکه مهارت آموزی از جنس سبک زندگی بهتر است، افزود: تعدیل شرایط محیط زندگی، ایجاد روابط بهتر و تغییر نگرش از اموری است که در پیشگیری از اعتیاد نقش دارد.

*بهتر شدن شرایط یگانهای آموزشی
فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال شرق هم در این همایش گفت: شرایط یگانهای آموزشی در بخش های مختلف، نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
امیرسرتیپ دوم ستاد رضا آذریان افزود: همه فرماندهان یگانهای آموزشی نسبت به سربازان و کارکنان خود مسئولیت شرعی، اخلاقی و عرفی دارند تا محیط پادگان و مراکز نظامی و انتظامی را به گونه ای درآورند که سرباز علاوه بر یادگیری اصول و فنون نظامی، نسبت به خطرات و آسیب های اجتماعی هم آگاه شود.
وی ادامه داد: مراکز مشاوره خوب و فعال و همچنین توجه به ورزش سربازان و کارکنان نظامی باید مورد توجه فرماندهان قرار گیرد و پیشگیری از آسیب های احتمالی را مقدم بر درمان بدانند.

*آسیب بنیانی موثر در آسیب بحرانی
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی هم با اشاره به تقسیم بندی آسیبها به 2 نوع بنیانی و بحرانی، افزود: دروغ، عدم وفای به عهد از جمله آسیب های بنیانی و طلاق و اعتیاد در زمره آسیب های بحرانی به شمار می روند.
سیدکمال حسینی ادامه داد: آسیب های بنیانی اثر بسیاری بر آسیب های بحرانی دارند چنانکه یکی از عوامل طلاق دروغ هایی است که طرفین به یکدیگر می گویند و باعث سلب اعتماد و ایجاد شک و گمان نسبت به رفتار هم و در نهایت جدایی می شود.
وی اظهار کرد: در نخستین قدم بررسی آسیب های اجتماعی باید با خود صادق باشیم و نسبت به آماری که در واقعیت جامعه وجود دارد دقت کنیم تا بتوانیم با روبه رو شدن با واقعیت ها، نسبت به رفع مشکلات برنامه ریزی کنیم.

*تقویت اجتماعی شدن موثر بر پیشگیری از اعتیاد
مسئول اجرایی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: تقویت اجتماعی شدن امر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در راستای اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر، تقویت حساسیت فرماندهان و مدیران نسبت به گسترش اعتیاد و مواد مخدر در محیط های نظامی و انتظامی، ایجاد جو اعتماد در بین کارکنان دارای اختلال سوء مصرف مواد به منظور مراجعه برای ترک اعتیاد از اهداف این همایش است.
اعظم نیکخواه افزود: اطلاع رسانی و اطمینان بخشی برای شرکت در جلسات گروه درمانی و کلاسهای آموزش پیشگیری از اعتیاد، تشریح مشکلات روحی و روانی ناشی از اعتیاد بر خانواده ها و ارتقای سطح دانش مشاوران مراکز نظامی و انتظامی در نحوه برخورد با کارکنان دارای مشکل سوء مصرف مواد از دیگر اهدافی است که در این همایش دنبال می شود.
وی گفت: در برپایی این همایش قرارگاه عملیاتی شمالشرق ارتش، فرمانده آماد و پشتیبانی نزاجا و موسسه لبخند زندگی و با حضور نیروهای نظامی و انتظامی استان از سپاه، مرزبانی، نیروی انتظامی، پدافند هوایی، هوانیروز و یگانهای مختلف ارتش همکاری کردند.
همایش بررسی آسیب های اعتیاد و راه کارهای مداخلات روان شناختی در محیط های نظامی و انتظامی در سالن همایش فجر انقلاب نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال شرق برگزار شد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار