مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون 122 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده و 152 هزار هکتار نیز در دست اجرا می باشد .
کد خبر: ۵۵۳۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲ 16 January 2018

به گزارش تابناک قزوین عباس زارع در جلسه ستاد آبیاری نوین استان که با حضور فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و مدیران و کارشناسان فنی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد با بیان این مطلب افزود : این میزان سیستم آبیاری نوین در قالب 16 هزار و 500 طرح اجرا شده و یا در دست اجرا می باشد .
به گفته وی در سال جاری 3 هزار و 140 هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای اجرای سامانه های نوین آبیاری اختصاص داده شده که اعتبار خوبی است .
وی با بیان اینکه ؛ نظام ، دولت و مقام معظم رهبری از اجرای طرح های آبیاری نوین حمایت می کنند اظهار داشت : در سال 95 از صندوق ملی 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه ای به این امر اختصاص خواهد یافت .
وی با اشاره به این نکته که سامانه های نوین آبیاری یکی از 16 پروژه اولویت دار وزارت جهادکشاورزی در اقتصاد مقاومتی کشور است خاطر نشان ساخت : برنامه 10 ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت : در سال جاری 21 میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته ایم بدون اینکه افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم .
زارع اضافه کرد : سطح کلی اراضی کشاورزی آبی کشور کمتر از سطح اراضی سال 92 و 93 است و اثر بخشی طرح سامانه های نوین آبیاری در تولید وصرفه جویی آب ، کاهش مصرف برق ، کاهش مصرف کود و سم ، بوده است.
وی با بیان اینکه در راستای اجرای سامانه های نوین آبیاری برنامه استراتژیک تهیه شده است گفت : نظام نامه آبیاری نوین در کشور تهیه و بروز رسانی شده و بزودی به استانهای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری تصریح کرد : در راستای اجرای سامانه های نوین آبیاری باید تمام زیربخش های کشاورزی شامل زراعت ، باغبانی و ترویج مشارکت داشته باشند تا شاخص بهره وری افزایش یابد .
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری خاطر نشان کرد : طرح سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یک طرح زود بازده است که صفر تا صد این سیستم و بالای 90 درصد لوازم و قطعات سیستم های نوین آبیاری در کشور تولید می شود .
وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر 1200مجری و پیمانکار ، 400 مشاور و 3200 تولید کننده قطعات و لوازم سیستم های آبیاری در کشور فعالیت دارندکه اشتغال پایدار را برای فارغ التحصیلان این بخش ایجاد کرده است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در ادامه گفت : در اقتصاد مقاومتی کف اجرا سامانه های نوین آبیاری در کشور 250 هزار هکتار تعیین شده که در استان قزوین 6 هزار هکتار می باشد .
زارع با بیان اینکه ؛ استان قزوین یکی از استانهای پیشرو طی دو سال گذشته در اجرای سامانه های نوین آبیاری بوده اظهار داشت : استان قزوین در تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه های نوین آبیاری بصورت طرح تجمیع اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد .
وی یاد آور شد : اولویت اول در اجرای طرح های آبیاری نوین ، کنترل برداشت های غیر مجاز از سفره های زیر زمینی است ، بعد باید روی برداشت های مجاز روش بهینه مصرف آب با اجرای سامانه نوین آبیاری اجرایی می شود .
رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به موقعیت کشاورز ی استان قزوین بر تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای سامانه نوین آبیاری تاکید کرد .
فاطمه خمسه گفت : تنها را صیانت از منابع آبی استان اجرای سامانه نوین آبیاری و همچنین مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار