مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح کشوری سامانه رصد آسیب های اجتماعی در این استان خبر داد و گفت: ایجاد سامانه ای پایدار برای نشان دادن مستمر وضعیت آسیب های اجتماعی و روند کاهشی یا افزایشی آنها از دستاوردهای این طرح خواهد بود.
کد خبر: ۵۶۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 03 February 2018

به گزارش تابناک قزوین علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای این طرح تا 15 اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت افزود:این طرح از طرف سازمان بهزیستی کشور همزمان با سایر استان ها برای تحلیل وضعیت آسیب های اجتماعی در شهرستانهای قزوین ، تاکستان ، بویین زهرا و 9 روستای تابعه در حال برگزاری است.
وی با تشریح نقش تاثیرگذار بهزیستی به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: در ماده‌های 57 و 80 قانون برنامه ششم توسعه آورده شده که بهزیستی با استفاده از تکالیف و وظایف خود در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اجرای طرح ملی سامانه رصد اجتماعی، میزان آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را کاهش دهد.
وارثی درباره اجرای این طرح در قزوین ادامه داد: پرسش‌نامه‌های پژوهشی استانداردشده با مؤلفه‌هایی از قبیل خشونت خانگی، دغدغه های اجتماعی، اعتماد، همکاری و مشارکت اجتماعی، مسئولیت پذیری ، اهمیت به معلولان و سالمندان و دیگر موارد سلامت روانی و اجتماعی در اختیار پرسشگران و گروه کارشناسی بهزیستی قرار داده می‌شود.
وی افرود: پرسشگران بهزیستی در ساعت مشخصی از روز در محله ها، اماکن عمومی و معابر حضور می یابند و گروه های سنی متفاوتی را تحت پوشش برنامه پرسشگری قرار می دهند.
وارثی گفت: پرسشگران این طرح دارای کارت شناسایی معتبر از اداره کل بهزیستی استان هستند و با مراجعه به گروه‌های سنی 15 تا 20 سال، 21 تا 40 سال و 41 تا 60 سال، به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و این اطلاعات را در اختیار برنامه‌ریزان و کارشناسان جهت پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها قرار می‌دهند تا مؤلفه‌ها و شاخص‌های اجتماعی قوی یا ضعیف را مشخص و سپس بر اساس نتایج حاصله برنامه‌هایی متناسب با وضع موجود برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تدوین و تبیین کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس 166 سوال در زمینه آسیب های اجتماعی، ویژگیهای فردی و نظرات مردم در خصوص مسائل اجتماعی برای پاسخگویی طراحی شده که گروه های مختلف از نظر سنی و جنسیت را پوشش می دهد.
وی افزود: رصد آسیب های اجتماعی و عوامل سبب شناختی آنها در سطح کشور این امکان را به برنامه ریزان اجتماعی می دهد تا با توجه به وضعیت موجود وسیر تغییرات این عوامل، برنامه های اجتماعی و فرهنگی مناسب تری را برای پیشگیری وکنترل‌ آسیب های اجتماعی طراحی کنند .
وارثی در ادامه خواستار همکاری مردم و شهروندان با پرسشگران مجری این طرح شد و گفت: بهزیستی به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی بیشترین وظیفه را در اجرای این طرح دارد.
مراکزی مانند اورژانس اجتماعی، خط مشاوره تلفنی رایگان 1480، گروه‌های اجتماع ‌محور پیشگیری از اعتیاد، خط ملی راهنمایی و مشاوره در زمینه اعتیاد و همچنین استقرار 15 پایگاه سلامت اجتماعی در استان از ظرفیت های مهم و پیشگیرانه دریافت خدمات تخصصی در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار