در ششمین روز از دهه مبارک فجر ؛
در ششمین روز از دهه مبارک فجر ؛ مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به همراه مسئولین استانی و شهرستان آوج از عملیات اجرایی احداث سد خاکی چنگوره بازدید کرد .
کد خبر: ۵۶۲۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 06 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این بازدید از عملیات اجرایی احداث سد خاکی چنگوره بازدید و بر تسریع روند اجرای این سد تاکید شد .
هدف از اجرای احداث سد خاکی چنگوره بکارگیری پتانسیل های موجود در منطقه و ذخیره سازی آب رودخانه چنگوره به منظور تامین نیاز آبی بخشی از اراضی مستعد کشاورزی پایین دست این روستا و سایر روستاهای پایین دست است که در شرایط موجود به علت کمبود آب آبیاری مورد بهره برداری قرار نمی گیرد .
رقوم تاج 135 متر ، پایین دست رقوم ارتفاعی بستر رودخانه در مقطع عرضی دره 102 متر ، عرض تاج 8 متر ، عرض تاج هسته رسی : 4 متر مشخصات اصلی این سد است .
همچنین ماکزیم عمق ترانشه آب بند : 4 متر، عرض کف ترانشه آب بند : 10 متر ، شیب گود برداری ترانشه آب بند : V1 : H 1.5 ، ضخامت بلانکت رسی بلا فاصله در محل اتصال به هسته رسی : 3.5 متر ، ضخامت بلانکت رسی بلا فاصله در محل خروجی از پوسه بالا دست : 3 متر، ضخامت ریپ رپ حفاظتی شیروانی بالا دست : 9 دهم متر ، ضخامت رویه شنی حفاظتی شیروانی پایین دست : 3 دهم متر از دیگر مشخصات و تاسیسات وابسته سد چنگوره است .
گفتنی است ؛ احداث جاده موقت درکارگاه جهت دسترسی به محل منابع قرضه وتاسیسات وابسته سد ، احداث سیستم انحراف آب شامل دایک خاکی انحراف آب ، فراز بند و کالورت سیستم انحراف ، برداشت خاک نباتی در محدوده اجرای سد و خاکبرداری در محدوده ترانشه آب بند سد (Cut off trench ) ، خاکبرداری از منابع قرضه انتخابی و حمل مصالح خاکی به محل سد وتاسیسات مربوطه از اقدامات انجام شده برای احداث این سد می توان برشمرد.
همچنین اجرای بدنه سد شامل پوسته ، هسته و ترانشه آب بند ، بلانکت نفوذ ناپذیر متصل به هسته ، فیلتر و زهکشی و افقی ، ریپ رپ شیروانی بالادست و فیلتر زیر آن ، پوشش حفاظتی شیروانی پایین دست سد و فیلتر زیر بلانکت ، اجرای سیستم آبگیری شامل : اجرای باکس بتنی بهمراه لوله گذاری داخل آن و تعبیه کولارهای مربوطه باکس واحداث برج های آبگیری اتاق کنترل و حوضچه های آرامش پایین دست مطابق جزئیات ارائه شده در آلبوم نقشه های اجرائی و تهیه و نصب تاسیسات مربوطه به ابزار دقیق پیش بینی شده در بدنه سد توسط دستگاه پیمانکاری مجرب مطابق جزئیات آلبوم نقشه های اجرائی از دیگر اقدامات اجرا شده است .
گفتنی است ؛ با احداث سد خاکی چنگوره ، مقدار زیادی از آب رودخانه که هم اکنون به رودخانه خررود و شور و در نهایت به دریاچه نمک سرازیر می شود و هدر رفت محسوب می شودد ، مهار شده و به مصرف کشاورزی می رسد و با احداث ان با افزایش تولیدات کشاورزی در منطقه گام بزرگی در جهت شکوفائی اقتصادی در منطقه برداشته خواهد شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار