نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همایش علمی « قنات میراث ماندگار، آب » شهریور یا مهر ماه سال 97 در دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار می شود،گفت: قنات، تجلی اراده انسان خردورز در هماهنگی با طبیعت است.
کد خبر: ۵۶۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 08 February 2018

محمدرضا تابش، در نشستی به همین منظور برگزار شد، قنات را میراث ماندگار ایرانیان به خصوص مناطق بیابانی در نواحی مرکزی ایران و استان یزد دانست .
نماینده شهرستان اردکان تصریح کرد: از 11 رشته قنات ثبت شده در فهرست سازمان علمی، فرهنگی و ملل متحد( یونسکو)، نام قنات های حسن آباد مهریز و زارچ یزد به چشم می خورد که باید قدردان چنین موقعیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان باشیم که دارای جاذبه هایی جهانی ثبت شده و بعضا هنوز ناشناخته است.
وی اظهار کرد: قنات که توسط مقنیان ایرانی ابداع شد، قدمتی کهن دارد و نباید این یادگار نیاکان را که تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر منطقه دارد، فراموش کنیم. 
عضو هیات امنای دانشگاه یزد در ادامه با تاکید بر نگاه علمی، آسیب شناسی و کاربردی به قنات یادآور شد: در همایش علمی قنات در اردکان باید با بررسی همایش های برگزار شده با موضوع قنات؛ محورهای روزآمد و کاربردی در موضوع های اجتماعی، زیست محیطی، مدیریت آب و غیره بررسی و از نظر شخصیت های ممتاز و کارآزموده در موضوع قنات بهره گرفته شود.
در گزارش ارسالی آمده است : تابش همچنین در تماس تلفنی با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور، برای هرچه بهتر برگزار شدن همایش یادشده در اردکان گفت و گو کرد.
در این نشست زمان برگزاری همایش شهریور یا مهر ماه سال آینده با عنوان قنات میراث ماندگار و آب پیشنهاد شد و مقرر شد محورهای گردهمایی نیز با موضوع همچون قنات و بهینه سازی آب، گردشگری، اجتماع و غیره باشد.
وی در ادامه با اشاره به ثبت شهر یزد، در تیر ماه سال 96در فهرست یونسکو، یادآور شد: این اثری تاریخی، طبیعی و فرهنگی واجد ویژگی های جهانی است که حفاظت از آن را کشورهای عضو یونسکو متعهد شدند و این اثر متعلق به جهانیان است.
وی تصریح کرد: یزد، افتخاری است که ریشه در تاریخ، فرهنگ و موقعیت ویژه طبیعی آن دارد و هم نبوغ، استعداد و قابلیت جهانی مردمان استان را می رساند و مسئولیت نسل حاضر را در حفظ و مراقبت از این میراث ماندگار که به ارث رسید از گذشتگان را سنگین تر می کند.
تابش ادامه داد: در ایران 22 مکان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که آخرین آنها شهر یزد و قبل از آن 2 مجموعه باغ های ثبت شده ایرانی شامل باغ دولت آباد یزد که ارتفاع بادگیر آن با 37متر به عنوان بلندترین بادگیر خشتی جهان و باغ پهلوان پور مهریز با ویژگی روان بودن آب از داخل آن و سبک معماری کهن ایرانی در فهرست جهانی قرار گرفت.
اردکان دارای قنات های متعددی است که می توان به مادر چاه قنات صدرآباد اشاره کرد، که از دامنه‌ های شیرکوه استان یزد با حدود 60 کیلومتر مسافت در اردکان در سطح زمین ظاهر می‌شود.
با تمامی اهمیتی که قنات ها در تداوم حیات متعادل و زاینده مناطق بیابانی ایران دارند، امروزه ، در اثر رواج شیوه‌های غیر بومی همچون حفر چاه‌های عمیق بیشتر قنات ها کاملا خشک یا در آستانه خشک شدن قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار