نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: : زیرساخت های مرز چیلات از سمت استان فراهم است و طرف عراقی نیز تمایل به راه اندازی این مرز دارد و باید جلسات مسئولان 2 استان ایلام و میسان هر چه سریع تر برگزار شود و امکانات لازم برای فعال شدن این مرز و گشایش آن در اربعین آینده را آماده کنیم.
کد خبر: ۵۶۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 12 February 2018

 به گزارش تابناک ایلام، حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی در جریان بازدید از مرز چیلات اظهار کرد: ایلام طولانی ترین مرز را با کشور عراق دارد و نزدیک ترین استان به کربلای معلی ، شهر کوت و استان های واسط و میسان این کشور است.

وی با اشاره به روابط خوب سیاسی و قرابت مذهبی بین ملت ها و دولت های ایران و عراق افزود: زمینه برای گردشگری مذهبی و تردد زوار نیز با توجه به مرز گسترده 2 کشور فراهم است.

امام جمعه ایلام به افزوده شدن تردد زوار در هر سال از مرز مهران اشاره کرد و یادآور شد: چیلات می تواند نقش موثری در کاهش این حجم و تسهیل در تردد زوار و کمک به مرز مهران داشته باشد.

حجت الاسلام لطفی اضافه کرد: زیرساخت های مرز چیلات از سمت استان فراهم است و طرف عراقی نیز تمایل به راه اندازی این مرز دارد و باید جلسات مسئولان 2 استان ایلام و میسان هر چه سریع تر برگزار شود و امکانات لازم برای فعال شدن این مرز و گشایش آن در اربعین آینده را آماده کنیم.

امام جمعه دهلران نیز در این بازدید از توجه ویژه و بازدید نماینده ولی فقیه در استان ایلام از مرز چیلات تقدیر کرد و گفت: این بازدید می تواند نقطه عطفی در سرعت بخشی به برنامه های در دست اجرا بوده و زمینه ساز توسعه روابط 2 کشور در این خروجی مرزی باشد.

حجت الاسلام سید محسن موسوی راه اندازی مرز چیلات را آرزوی دیرینه و خواسته به حق مردم مرزدار دهلران دانست و گفت: امیدواریم با همت مسئولان مربوطه شاهد بازگشایی این مرز در آینده نزدیک باشیم.

فرماندار دهلران نیز در این بازدید با اشاره به اهمیت مرز چیلات گفت: در اجرای دستورات مسئولان ارشد استان بخشی از زیرساخت های چیلات آماده و بخشی در دست اقدام است.

سید حسینعلی موسوی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت های آب و برق ، جاده و فیبر نوری در این مرز گفت: جهت تامین آب آشامیدنی حفاری یک حلقه چاه در دستور کار است.

وی ابراز امیدواری کرد با پای کار آمدن طرف عراقی و جانمایی و تثبیت بازارچه، اربعین سال آینده شاهد راه اندازی این مرز باشیم.

بازدید از طرح احیای اراضی 50 هزار هکتاری و دیدار با مردم دشت عباس از دیگر برنامه های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام به دهلران است.

گستره در نظر گرفته شده برای بازارچه مرزی چیلات 40 هکتار در نظر گرفته شده که تاکنون 2 هکتار ان تسطیح شده است.

از 28 کیلومتر مسیر دسترسی به این بازارچه تاکنون 13 کیلومتر آسفالت شده و پنج کیلومتر دیگر نیز در حال آسفالت است و 80 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن هزینه می شود.

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار