با تغییرات آب و هوا و کاهش بارندگی تعداد روزهای آلوده به ویژه در کلان شهرها افزایش یافته است. بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان، مشکلات تنفسی و مرگ های ناگهانی در شهرها از نتایج افزایش آلودگی هوا است. در این شرایط کارشناسان پیشنهاد می کنند تا حد امکان از خانه خارج نشوید اما، واقعیت این است شما حتی در خانه نیز از زیان های هوای آلوده مصون نیستید و برای کاهش آسیب های آلودگی هوا نیاز به اقدامات بیشتر دارید.
کد خبر: ۵۶۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 16 February 2018

به گزارش تابناک : شاید آسان ترین راه پیشنهاد یک رژیم غذایی مناسب برای روزهای آلوده هوا باشد، رژیم غذایی که توانایی خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته دارد.

چه غذاهایی سم هوا را خنثی می کنند؟

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های E، C، D، بتاکاروتن، سلنیوم، پکتین، فسفر، منیزیم، کلسیم، آنتی اکسیدان ها،  و گوگرد در روزهای آلوده توصیه می شود. بهتر منبع این ویتامین ها سبزی و میوه ها هستند که معمولا در دسترس همه وجود دارد.

به طور خاص کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو غنی از ویتامین C ، جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز منابع ویتامین E و شیر، کره و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند که به راحتی می توانید در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین میوه هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار پیدا کنید.

سرب یکی از ذرات معلق در هوای آلوده شهرهاست که در عناصر بسیار خطر ناک طبقه بندی می شود، به همین دلیل مصرف مواد غذایی که جذب آن را در بدن کاهش دهد اهمیت زیادی دارد. برای کاهش جذب سرب مصرف مواد غذایی حاوی پکتین می تواند موثر باشد. از جمله مواد غذایی حاوی پکتین؛ سیب، پرتقال و توت فرنگی هستند که علاوه بر خواص بی شمار می تواند عوارض ناشی از استنشاق سرب را کاهش دهند.

فسفر، منیزیم و کلسیم نیز در شیر، ماست و دوغ یافت می شوند، این مواد غذایی صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا را به حداقل می رسانند.

آنتی اکسیدان ها را هم می تواند با مصرف بلوبری، لوبیای قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه، شاتوت، آلوخشک، تمشک، توت فرنگی، سیب قرمز، سیب سبز، سیب گلاب، گیلاس، آلوی سیاه و سیب زمینی معمولی تامین کرد.

سیر، پیاز و تره فرنگی نیز حاوی مقادیر زیادی عنصر گوگرد هستند که با محافظت از مخاط دستگاه تنفسی برای جلوگیری از زیان آلودگی هوا بسیار مفیداند.

آب، سلاحی دیگر در مقابل آلودگی هوا

مصرف خوارکی های که ذکر شد موجب نمی شود بدن شما هیچ سمی را جذب نکند، جذب سم در هوای آلوده اجتناب ناپذیر است. نوشیدن زیاد آب در کنار خوراکی های توصیه شده به بدن شما کمک می کند تا سموم جذب شده را سریعتر دفع کند، پس تا می توانید در هوای آلوده آب بنوشید.

چه غذاهایی در هوای آلوده نخوریم؟

چربی ها همیشه دشمن سلامتی شما هستند. مصرف چربی ها سلامتی بدن را در روزهای آلوده بیشتر از همیشه به خطر می اندازد. همچنین مصرف خوراکی های کم ارزش مانند چیپس، پفک و نوشابه های گازدار باعث اختلال در جذب عناصر مفید دشمن آلودگی هوا می شوند.

در هوای آلوده مصرف فست فودها را نیز به طور کامل کنار بگذارید چراکه غذاهای فست فودی علاوه بر چرب بودن، دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن شما برای مبارزه با آلودگی هوا هستند.

 

 

منبع : نوآوران 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار