معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، از ضرورت آینده پژوهی در فضای مجازی سخن گفت و برای پژوهش های دینی در اینترنت سفارش هایی داشت.
کد خبر: ۵۷۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 24 February 2018

به گزارش ایرنا رهبر معظم انقلاب اوایل دی ماه در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تاکید بر اهمیت جنگ نرم از نقشه های دشمنان انقلاب در عرصه های مختلف در هر دوره سخن گفتند و ضرورت پیشگیری و دفاع خوب یا حمله پیش دستانه را گوشزد کردند. 
ایشان فضای مجازی را یکی از هزاران توپخانه در حال شلیک به سمت ملت ایران دانسته و تاکید کردند: اگر گفته می شود باید مراقب فضای مجازی بود از این جهت است که دشمن نتواند از این فضا برای هدف قرار دادن هویت و موجودیت ملت و نظام اسلامی استفاده کند.
حجت الاسلام سیدجواد موسوی هوایی روز شنبه درباره این سفارش های رهبر معظم انقلاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین و اساسی ترین رکن این موضوع که رهبر انقلاب فرمود، شناخت آن است. یعنی ما هنوز به خوبی با ابعاد فضای مجازی آشنایی نداریم و روند آن را استخراج نکرده ایم. 
وی افزود: البته در معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی این کار صورت گرفته و در آینده مجموعه ای از فعالیت های صورت گرفته طی مراسمی رونمایی خواهد شد. 
این کارشناس مذهبی از آینده پژوهی در فضای مجازی به عنوان یک مساله مهم یاد کرد و گفت: روند حرکت و سرعت تغییرات در فضای مجازی و انتقال مباحث بسیار بالا است، از این رو آینده پژوهی در این زمینه بسیار مهم است. مثلا به تازگی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد با ظهور فضای مجازی طی 10 سال آینده بسیاری از شغل های سنتی حذف خواهد شد. 
وی افزود: البته این مساله فقط در کسب و کار و فعالیت های شغلی نیست و در موارد دیگر نیز اینگونه خواهد بود. مثلا ممکن است دیگر مخاطب ما حاضر نباشد کتابی را که منتشر می کنیم از ما بپذیرد چون وضعیت کنونی اطلاعات به گونه ای شده که مخاطب فقط به دنبال بخش مورد نیاز خود است و برای فراهم کردن چنین امکانی باید تلاش های گسترده و عمیق و رسانه ای داشته باشیم. 
این پژوهشگر مذهبی مثالی از تحقیق در علوم قرآنی زد و گفت: مثلا اگر یک دانشجو و محقق در زمینه مطالعات قرآنی نیازمند مطالعه موضوع اعجاز قرآن باشد، باید بتوانیم با یک مقدمه کوتاه به موضوع اعجاز مبتنی بر وحی بپردازیم.
وی نشناختن صحیح فضای مجازی را زنگ خطری در این زمینه دانست و تاکید کرد: هنوز به خوبی با کارکردهای فضای مجازی آشنا نیستیم ولی زمانی که عملکرد آن را بشناسیم، می توانیم با درنظرگرفتن شرایط رسانه بهترین اطلاعات دینی را به مخاطب منتقل کنیم و یک فضای تبلیغی مناسب را فراهم کنیم. 

** مشکلات تحقیقات دینی در اینترنت و فضای مجازی 
وی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب به جوانان و دانشجویان سفارش می کنند که مطالعات خود را در جستجوهای اینترنتی قرار ندهیدبلکه باید به صورت عمیق مطالعه کنند چون در فضای اینترنت معمولا بخشی از تحقیقات را می توان یافت.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تعریف خاطره ای از استاد خود گفت: 20 سال پیش از مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی درباره تحقیقات دینی در رایانه پرسیدم که اینگونه سفارش کرد «وقتی با رایانه به سراغ روایت می روید و بدون این که روایات اطراف آن را دیده باشید، فقط بخش مورد نیاز خود را پیدا می کنید، طبیعی است که فضای کلام معصوم به دست شما نمی آید تا بتوانید نتیجه گیری صحیحی داشته باشید» که این اتفاق برای سایر علوم نیز پیش می آید. 
وی تاکید کرد: در انتقال داده های دینی و مفاهیم قرآنی باید دقت کنیم تا دقیقا کلام قرآن را در فضای مجازی منتشر کنیم و اگر بخشی از مفاهیم را برگزیدیم باید مواظب باشیم تا این برش و قطعه منجر به بدفهمی دوستداران و محققان قرآنی نشود. 

** تاکید رهبر انقلاب برای حضور در فضای مجازی 
موسوی هوایی در میان سخنان خود به تاکید رهبر معظم انقلاب به طلاب اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در سال گذشته چند بار در مقدمه درس خارج فقه که به بیان حدیث اخلاقی می پردازند، تاکید کردند که باید در فضای مجازی حضور داشته باشید و یک فعالیت چشمگیر انجام دهید و لذا این اعتقاد ناشی از آن شناخت است چون می دانند اکنون فضای مجازی همه جا به ویژه فضای خصوصی را در می نوردد.
وی همچنین گفت: اگرچه می خواهند از طریق فضای مجازی جامعه را تک سلولی و حتی خانواده ها را از هم جدا کنند ولی اگر چنین اتفاقی افتاد و کسی خواست در خلوت خود به معارف الهی و تبلیغ دین مراجعه کند، باید این مراجعه او را سیراب کند و به جایگاهی برساند که بتواند مفاهیم دینی و احکام را به درستی دریافت کند. به همین دلیل شناخت فضای مجازی و سپس روندپژوهی و آینده پژوهی در اولویت است و بعد از این مسائل توجه به کارکرد متناسب در این فضا با عنوان تبلیغ دینی اهمیت پیدا می کند. 
این کارشناس دینی از راه اندازی فضای مجازی به صورت تعاملی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: نیازمند یک حرکت عمومی و خیزشی در این زمینه هستیم تا بتوانیم در مقابل موجی که از سوی دشمن علیه معارف دینی و انقلاب اسلامی در جهان ایجاد شده، مقابله کرده و پاسخ مناسب بدهیم که یکی از این موارد حضور در ویکی پدیا است که اگر بتوانیم در آن نفوذ کنیم، می توانیم مخاطبی 13 میلیونی در زبان فارسی و مخاطب 30 میلیونی در زبان های دیگر داشته باشیم. 

** سفارشی به مسئولان
معاون سازمان تبلیغات اسلامی از ضرورت بومی سازی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سخن گفت و خطاب به مسئولان اظهار داشت: دست اندرکاران در این زمینه اهتمام داشته باشند تا همانگونه که در شبکه های اجتماعی خارجی مطلب می گذارند، در شبکه های داخلی نیز فعال باشند و اگرچه قبول داریم شبکه های داخلی ضعیف هستند ولی وقتی شخصیتی مانند محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مطلبی در شبکه های داخلی می گذارد، هزاران نفر به این شبکه ها مراجعه می کنند و آنگاه می توان زیرساخت ها را تقویت و ضعف ها را جبران کرد. 
وی همچنین گفت: دشمن سر بزنگاه ضربه خود را می زند و شاید نتوانیم آن زمان هدایت مردم را در فضای مجازی به دست بگیریم و لذا این هوشیاری راجع به آینده پژوهی به ویژه برای مسئولان فنی کشور ضروری است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار