مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد
تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست هنگام خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات بهداشتی توجه کنند.
کد خبر: ۵۷۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰ 25 February 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، عبدالمحمد نجاتی با اشاره به آغاز فروش ماهی قرمز در بازار استان، از مردم خواست؛ از خرید ماهی‌های بیمار با علائم سستی و بی‌حالی، شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه‌های سفید بر روی پوست بدن خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه هنگام نگهداری ماهی قرمز ظرف نگهداری یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد، افزود: میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل دو لیتر با دمای 22 تا 26 درجه سانتی‌گراد است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به‌منظور کلرزدایی قرار داده شود.
نجاتی ادامه داد: غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه و یا از غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات استفاده شود.
وی با بیان اینکه برای تعویض آب هر بار 50 درصد کل آب تعویض و از تعویض یک‌باره کل آب خودداری شود، گفت: تعداد زیادی ماهی را در یک فضای کوچک قرار ندهید زیرا با عث کمبود اکسیژن و مرگ می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در هنگام تعویض آب نیازی به دست‌کاری ماهی نیست اما در صورت لزوم و به‌خصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده و شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی انجام شود.
نجاتی اضافه کرد: به‌منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان سه درصد و یا سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه آب تعویضی ماهی مستقیماً در چاه تخلیه نشود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود، ادامه داد: در پایان نوروز ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و یا نهرها رها نکرده و در محل‌های خاصی که شهرداری مشخص کرده است رهاسازی شود.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عرضه هرگونه خزنده، دوزیست و حلزون‌ مجاز نیست، گفت: بعضی از گونه‌ها مانند لاک‌پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری (گوش قرمز) به‌عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود؛ عرضه این گونه‌های جانوری ممنوع است و از خرید آن‌ها اکیداً خودداری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار