رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:فارس قطب کشاورزی کشور است، اظهار داشت: فارس 10 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و 9.2 درصد ارزش‌افزوده کشاورزی کشور را دارا است و دارای سهم 20 درصدی شاغلان کشاورزی کشوری است و 40 درصد ارزش دلاری صادرات دارد.
کد خبر: ۵۷۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 25 February 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: محمد مهدی قاسمی ظهرامروز در یادمان تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی سال 95 فارس با حضور استاندار، شهردار و معاونت باغداری وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه فارس قطب کشاورزی کشور است، اظهار داشت: فارس 10 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و 9.2 درصد ارزش‌افزوده کشاورزی کشور را دارا است و دارای سهم 20 درصدی شاغلان کشاورزی کشوری است و 40 درصد ارزش دلاری صادرات دارد.

وی افزود: در حوزه زراعت با تولید 7 میلیون تن رتبه دوم، در باغبانی با تولید 3 میلیون تن رتبه اول، در حوزه دامداری با 760 هزار تن تولید رتبه چهارم و در حوزه شیلات با تولید با حدود 10 هزار تن تولید رتبه ششم راداریم که درمجموع در بخش کشاورزی رتبه دوم را دارا هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در تولید انجیر، بادام رتبه دوم، در تولید انگور رتبه اول و پرتقال رتبه دوم راداریم.

قاسمی تصریح کرد: در تولیدات دامی مثل گوشت قرمز با تولید 61 هزار تن رتبه دوم، گوشت مرغ رتبه ششم، در تولید شیر رتبه چهارم و عسل رتبه پنجم که درمجموع رتبه چهارم کشوری را دارا هستیم.

وی ادامه داد: در تولیداتی شیلاتی در بین استان‌های غیر ساحلی رتبه ششم هستیم، در حوزه صنایع تکمیلی 618 واحد تولیدی راداریم که دارای رتبه سوم کشوری هستیم که این واحدهای صنعتی ظرفیت فرآوری 3 میلیون و 100 هزار تن رادارند.

این مقام مسؤول با اشاره به ایجاد اشتغال برای 7 هزار و 709 نفر و صدور یک هزار و 450 فقره مجوز، مطرح کرد: 15 درصد تولیدات باغی در کشور راداریم که رتبه اول هستیم.

قاسمی بابیان اینکه خشکی مهم‌ترین چالش امروز در بحث کشاورزی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات پیش روی سازمان در بحث مدیریت آب شامل مدیریت تقاضای آب، نحوه استفاده مؤثر با راندمان بالا، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین، استفاده از نهال مقاوم در برابر افت و خشکی، طرح نظام نوین ترویج جهت توانمندسازی نیروهای انسانی است.

وی بابیان اینکه روی آب باران باید سرمایه‌گذاری شود، گفت: توسعه کشت گیاهان کم آب بر، احداث گلخانه‌ها و پوشش‌های محافظتی در باغات، آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌عنوان یکی از اقدامات اساسی در تأمین آب چاه‌ها، تغییر کشت‌های بهاره به پاییزه، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، توسعه کشت استاندارد و گواهی‌شده، توسعه کشت گیاهان دارویی از دیگر اقدامات پیش روی این سازمان است.

این مقام مسؤول توسعه صنعت زنبورداری، توسعه نژادهای دومنظوره دام سبک و سنگین، توسعه مکانیزاسیون، توسعه زنجیرهای تولید در همه محصولات، تشکیل صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌های بورس کالای کشاورزی به‌عنوان بازار پیشرفته را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد.

قاسمی بابیان اینکه یک صندوق حمایت در بخش کشاورزی دریکی از شهرستان‌ها داریم و 18 صندوق اضافه می‌شود، افزود: بالاترین عملکرد آموزش بهره‌برداران کشور راداریم که 69 کشاورز نمونه در سطح فارس و یک نفر زکات دهنده برتر و دو نفر هم خیر در جهت ساخت‌وساز خدماتی در اوز انتخاب‌شده‌اند که از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی آمار تولید گندم آبی متوسط استانی 4 تن بوده که عملکرد نمونه استانی 10.5 تن، در بخش پنبه تولید متوسط 2.8 تن بوده که عملکرد نمونه استانی تولید 8.6 تن، تولید متوسط گلزا 2 تن بوده که عملکرد نمونه بخش گلزا 5.7 تن و تولید متوسط استانی جو آبی 2.9 بوده که عملکرد نمونه استانی 10.5 تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در بخش باغداری تولید متوسط استانی انگور 15.6 تن بوده که عملکرد نمونه استانی 65 تن، تولید متوسط انار 17.8 تن بوده که عملکرد نمونه استانی 95 تن، تولید متوسط خرما 5.6 تن بوده که نمونه استانی 40.8 تن، تولید متوسط سیب 14 تن بوده که عملکرد نمونه استانی 100 تن است.

قاسمی مطرح کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند که به دلیل علم و استفاده از دانش بومی در کنار کارشناسان باعث شده این تولیدات بالا رود و هم‌چنین کشاورزان نمونه باید نقش مروج علمی را برای دیگر کشاورزان داشته باشند.

اسلام مخالف وابستگی در عرصه اقتصادی است

نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در نظام اقتصادی اسلام آنچه به میزان و نوع کالا و خدمات جهت می‌دهد، با صرف‌نظر از توان و ظرفیت‌های مالی مردم، رفع نیاز عمومی مردم و جامعه است.

حجت‌الاسلام بحرانی افزود: چون عدم تأمین نیازهای ضروری جامعه منجر به وابستگی‌های اقتصادی می‌شود و سیاست و فرهنگ جامعه را تحت شعاع خودش قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه اسلام به‌شدت مخالف وابستگی در عرصه اقتصادی و کشاورزی است، گفت: به کشاورزان و دامداران در روایت‌ها به‌صورت ویژه نگاه شده است.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: بعضی از اعمال در جهت عبادت و بعضی از اعمال خود عبادت است که کشاورزی از کارهای نوع خود عبادت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام بحرانی با اشاره به ترجمه‌ی آیه‌ای که کشاورزان و بهره گیران از زمین گنج‌های مردم هستند، ادامه داد: کشاورزان از ارکان مهم اقتصادی هر کشوری هستند که امنیت و سلامت غذایی جامعه دو مسئولیت سنگین کشاورزان، متولیان و مسؤولین کشاورزی و دامداری است.

وی بیان کرد: امنیت و سلامت غذایی و تغذیه سالم از محورهای اصلی توسعه یک جامعه و کشور به‌حساب می‌آید، البته داشتن غذای سالم طبیعی است که از کشاورزی و دامداری پویا سرچشمه می‌گیرد.

این نماینده‌ی فقیه مطرح کرد: دسترسی مردم به غذای کافی و داشتن یک زندگی سالم تعریف امنیت غذایی است که مسوولیت سنگینی بر دوش جامعه کشاورزی می‌باشد.

حجت‌الاسلام بحرانی بابیان اینکه اهمیت سلامت و ایمنی غذایی در تندرستی روح و جسم انسان غیرقابل‌انکار است، خاطرنشان کرد: در تفسیر کلمه طیب هر جا که در نقش صفت طعام قرار می‌گیرد، چهارعنصر لذیذ، حلال پاکیزه و برای بدن انسان ضرر نداشته باشد را در برمی‌گیرد.

وی گفت: وظیفه‌ ما بهره‌گیری از فنّاوری و علمی کردن کشت و دامداری است که تجارب جهانی باید در این زمینه مورد اهمیت و توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس بابیان اینکه برطرف کردن موانع، روان‌سازی جریان کشاورزی کشور، تبدیل ضایعات در عرضه کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد، مطرح کرد: نزدیک به 30 درصد ضایعات می‌طلبد گامی برداریم و در جهت صنایع تبدیلی و ایجاد بازار کشاورزی تلاشی کنیم.

در پایان این مراسم از برترین تولیدکننده‌های کشاورزی و دامداری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار