امام جمعه قزوین:
امام جمعه قزوین گفت: اهل ذکر باید اهل فکر، اندیشه، پژوهشگری و خلاقیت باشند، خدای متعال به میزانی ­در قرآن کریم بر اهل ذکر و اندیشه بودن تأکید کرده که ما گمان می‌کنیم، اگر جزو اهل ذکر نباشیم باید بساط دینداری خود را جمع کنیم.
کد خبر: ۵۷۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 03 March 2018

 به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی عصر امروز در نشست اساتید ارزیاب جشنواره علامه حلی اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های بنده در مباحث عملکردی حوزه علمیه قزوین این است که حوزه علمیه به جای این‌که به سرمایه‌های ویژه خودش و به کشف و خلق روش منطبق با شرایط خود بپردازد، قدری متأثر از فضای دانشگاه شود.

وی ادامه داد: در وضعیت تحصیلی، آموزشی و رتبه‌بندی‌های صورت گرفته دانشگاه‌ها گاهی شاهد یک روش برگرفته از نظام آموزشی بیگانه هستیم؛ البته برخی متدینین در دانشگاه‌ها به دنبال تغییر این فضا هستند اما فاصله ایجاد شده کار را غیرممکن کرده است.

امام جمعه قزوین افزود: نگاه بنده این نیست که حوزه‌های ما صد درصد متأثر از فضای تقلیدگرایانه دانشگاه‌هاست؛ اما حتی تأثیر محدود هم برای ما ویرانگر و خسارت‌بار است.

عابدینی ادامه داد: همه کوشش و تلاش ما باید در مسیر تقویت نگاه پژوهشی و تحقیقی باشد و نگاه دانشجویان را به این مسیر هدایت کنیم؛ اگر ما نگاه تقلیدی بیگانگان را اعمال کنیم، دیگر نمی‌توانیم خود را پژوهشگر حوزه دین بدانیم و فرقی با کسانی‌که مقابل دین ایستاده‌اند، نداریم.

وی اضافه کرد: اهل ذکر باید اهل فکر، اندیشه، تحقیق، پژوهشگری و خلاقیت باشند، خدای متعال به میزانی در قرآن کریم بر اهل ذکر و اندیشه بودن تأکید کرده که ما گمان می‌کنیم اگر جزو اهل ذکر نباشیم باید بساط دینداری خود را جمع کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین مطرح کرد: پژوهشگر برخاسته از فضای ذکر و دین، هیچ زمانی اقداماتش فقط در مسیر نجات از جهنم و رفتن به بهشت نیست؛ بلکه از خواری روز قیامت بیشتر نگران است تا آتش جهنم این محصولات مکتب پژوهشی دین است.

عابدینی با بیان این‌که ذکر را باید به‌ عنوان بستر مناسب فضای آموزشی و پژوهشی جدی گرفت، تصریح کرد: خدای متعال قرآن را به‌عنوان ذکر مبارک معرفی کرده است و فلاح و رستگاری را ویژه اهل ذکر می‌داند؛ بنابراین باید اولویت پژوهشگران ما مباحث دینی و قرآنی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار