کد خبر: ۵۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 04 March 2018

استاندار در آئین افتتاح نمایشگاه کتاب خواستار شد:ترویج فرهنگ کتابخوانی در سایه فضای امن نشر افکار 

استاندار قزوین گفت: فضای امن و آزاد برای نشر افکار، به توسعه فرهنگ کتابخوانی منجر می شود که باید در این زمینه تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "عبدالمحمد زاهدی" استاندار قزوین در آیین گشایش دوازهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین ایجاد فضای امن و آزاد برای نشر افکار را منجر به ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود: در سایه تحقق این فضاست که می توان شاهد ترویج فرهنگ کتابخوانی و استقبال مردم از کتاب بود.

زاهدی افزود: افراد طبقه مرفه و متوسط نیز کتاب نمی خوانند، بنابراین تنها مسائل مالی مانع مطالعه نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: روی کتاب نمی توان ارزش مادی گذاشت ولی مشکلات مالی، خرید کتاب برای برخی اقشار را دشوار ساخته است.

استاندار قزوین افزود: سالیانه 45هزار میلیارد تومان یارانه در کشور پرداخت می شود و چه اشکال دارد هزار میلیارد از آن را به کتاب تخصیص داده و قیمت کتاب را پایین بیاوریم.

وی اضافه کرد:وجود برخی ممیزیهای نادرست که در گذشته وجود داشت و همچنین مشکلات اقتصادی از جمله دلایل کاهش سرانه مطالعه در ایران هستند.

زاهدی خاطرنشان کرد: مشکلات دیگری از قبیل سانسور و حذف کلماتی مانند عشق، معشوقه و شراب از کتابها به بی اعتمادی مردم منجر می شود که در نهایت کاهش سرانه مطالعه را در پی دارد.

وی افزود: باید فضایی را به وجود آوریم که زمینه کتابخوانی فراهم شود و می توان با راه اندازی کافه ها یا پاتوق های فرهنگی برای رونق کتاب خوانی اقدام کنیم.

زاهدی خاطرنشان کرد: در فرهنگ شفاهی گفتمان جامعه کم عمق، سطحی و بدون ارزش و دوپهلو است و در آن بازار تهمت، افترا و دروغ رشد می کند.

استاندار قزوین اضافه کرد: نوع گفت و گو و مذاکره ما به فرهنگ شفاهی و فرهنگ مکتوب ما باز می گردد و باید تلاش کنیم فضای فرهنگ مکتوب بر جامعه حاکم شود.

وی ادامه داد: بازگشت به بی سوادی امروزه در جامعه ما اتفاق افتاده چون سواد مطالعه شده به درد فرد مطالعه گر نخورده و در نتیجه بی سوادی در جامعه به وجود می آید.

استاندار قزوین تصریح کرد: باید فضایی ایجاد شود که همه بتوانند حرف های خود را بزنند و در بیان عقاید خود آزاد باشند تا مردم رفته رفته به کتاب های مجوز گرفته ما اعتماد کرده و سطح مطالعه در جامعه افزایش یابد.

نمایشگاه کتاب قزوین با حضور 600ناشر کشوری و 15ناشر استانی تا 16اسفند ماه سالجاری دایر خواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار