براساس منابع سازمان خواربار جهانی ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان متکی بر 66 محصول کشاورزی شامل 41 محصول زراعی و 25 محصول دامیاست. همچنین براساس این اطلاعات از بین 231 کشور دنیا، تقریبا 3/1 آنها در امر تولیدات کشاورزی پیشتاز بوده است. کشور ما نیز در این زمینه تا حدودی از جایگاه مناسبی در تولیدات کشاورزی دنیا برخوردار است. اما به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است.
کد خبر: ۵۷۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 04 March 2018

به گزارش تابناک : یکی از ایراداتی که کارشناسان و صاحب نظران عرصه زراعت به کشاورزی ایران وارد می دانند، به سنتی بودن آن باز می‌گردد. به عقیده آنان، برای بهره وری و دستیابی به محصولات با کیفیت تر، باید از شیوه های سنتی دور شد و به سمت زراعت نوین و علمی گرایش پیدا کرد، چرا که هنوز صنایع و ماشین آلات پیشرفته به این بخش نتوانسته اند ورود کنند.

به گفته کارشناسان، هدر رفت منابع آبي، کاهش کيفيت توليدات کشاورزي و بيکاري مهندسان کشاورزي سه ضلع اصلي بي‌توجهي مسئولان نسبت به ضرورت بهره مندي از تجهيزات کشاورزي نوين است. چرا که در نبود چنين امکاناتي کشاورزان به ناچار بايد از همان شيوه‌هاي سنتي بهره ببرند و جايي براي اعمال نظر مهندسان کشاورزي باقي نمي‌ماند. از همين رو در حال حاضر گفته مي‌شود که بيش از 100 هزار مهندس کشاورزي در کشور بيکار هستند و بيش از 30 درصد از توليدات کشاورزي در مسير مزرعه تا سبد خانوار از بين مي‌رود. اتفاقي که دليلي جز عدم حضور مهندسان کشاورزي ندارد.

کشاورزی بیشترین مصرف آب را در کشور دارد و لازم است مسئولان بخش کشاورزی توجه ویژه‌ و جدی به بهره‌وری مصرف آب داشته باشند چرا که هم بحث امنیت غذایی مطرح است و هم کم کردن مصرف آب و افزایش بهره‌وری مصرف آن.

طبق گفته‌های مسئولان بخش کشاورزی مازندران، تنها 10 درصد آب‌های سطحی در استان مهار می‌شود و بقیه بدون هیچ‌گونه ذخیره و مهار به دریا سرازیر می‌شود.

 

مازندران در اجرای تجهیز و نوسازی درجا زد

یک کارشناس بخش کشاورزیدر این زمینه گفت: در مازندران کشت برنج به عنوان کشت غالب استان مطرح است و در حال حاضر با توجه به صعوبت کاری که در این زراعت وجود دارد برای جوانان جذابیت چندانی ندارد.

بابک مومنیدرباره اجرای طرح آبیاری تحت فشار و تجهیز و نوسازی گفت: هر ساله ردیف اعتباری جزیره‌ای و پراکنده‌ای برای مازندران در نظر گرفته می‌شود و از ابتدای دولت یازدهم از محل فاینانس با کشور چین قرار است سرعت اجرای این پروژه دست‌کم پنج برابر شود اما در عمل همان اجرای قطره چکانی با سرعت پایین‌تری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا اصلی‌ترین کشت تولید برنج هستند، گفت: این کشورها از الگوی سنتی کشت برنج عبور کردند اما ما همان روش 30 سال گذشته را انجام می‌دهیم.

 

متولی کشاورزی در مازندران ایجاد رغبت کند

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: انتظار نداریم سرعت پیشرفت در اجرای تجهیز و نوسازی و آبیاری تحت فشار همانند کشورهای صنعتی مقایسه شود اما دست‌کم سرعت پیشرفت ما با استان مجاور یعنی گیلان قابل مقایسه باشد.

مومنی اظهار کرد: متولی کشاورزی مازندران باید در بحث کشاورزی رغبت کند دیگر کسی حاضر نیست با نشا و خرمن کوب‌دستی اقدام به کشت کند بحث استفاده از پهبادها در کشاورزی است در چنین شرایطی ما نباید انتظار داشته باشیم کشاورز به صورت سنتی اقدام کشت کند.

این کارشناس کشاورزی بیان کرد: از سویی دیگر محدودیت منابع آب داریم و رها کردن زمین در شرایط باتلاقی منابع آب را از بین می‌رود اگر بحث کشت کلزا، کشت دوم لازمه این است تجهیز و نوسازی اتفاق بیفتد اگر مشکل زهکشی و تجهیز و نوسازی حل نشود در 10 سال آینده کشت برنجیک رویا تبدیل می شود و از نظر شغلی جذابیتی برای نسل جدید نخواهد داشت.

مومنی گفت: با توجه به بحران آب در کشور که جز اولویت‌های اول دولت بود برای سرعت اجرای پروژه در مازندران اعتبارات در نظر گرفته شده اما از نظر جذب با مشکلاتی مواجه هستیم و در حد انتظارات نیست؛ امسال جزو خشک‌ترین سال‌هایی است در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود و راهکاری جز آبیاری تحت فشار نداریم امروز برای اخذ مجوزهای بهره‌برداری از منابع آب دچار مشکل هستند و در این زمینه نگران مجوزها هستند.

 

 

منبع : تیترامروز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار