هادی قزوینه‌ای، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان در گفت‌و‌گو با فارس به طور مفصل در این باره سخن گفت.
کد خبر: ۵۷۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ 04 March 2018
ماده مخدر «گل» برخلاف نام زیبایش آدم‌ها را پژمرده می‌کند و پرپر؛ باید مراقب بود و بس.

به گزارش فارس، تا همین چند سال پیش با چند نوع مواد مخدر بیشتر مواجه نبودیم، مواد مخدری که امروز به نام سنتی می‌شناسیم، فرقش با مواد مخدر صنعتی که این روز‌ها به جمع افیون‌ها پیوسته در اثر آن و میزان مصرف مواد است، این صنعتی‌های پیشرفته؛ اضمحلال انسان را هدف گرفته‌اند.

غول هولناکی که گا‌ها با نام زیبایی، چون گل به بازار می‌آید. شبکه‌های تولید و توزیع کار خود را به خوبی می‌دانند ابتدا یک جو روانی درست می‌کنند و بعد محصول تازه خود را بازار می‌کنند. هم اقتصاد را خوب می‌دانند و هم تبلیغات را؟!

حربه تازه این است «گل، اعتیادآور نیست»، این حرف در میان جوانان و نوجوانان هم مورد قبول واقع می‌شود، یک نفر در گوش آن‌ها بگوید؛ کافی است! گویی حکم لازم و قطعی است که قابل بازگشت هم نیست.

«علی. ط» نوجوان ۲۱ ساله‌ای است که در دام «گل» افتاده است، می‌گوید نامش زیباست و هم عالمی که می‌سازد بر روی زمین نیست. این نوجوان در گفت‌و‌گو با فارس گفت: زمان مصرف گل انسان راهی دیاری دیگر می‌شود، پا بر روی دنیای خاکی به ظاهر نداری، اما واقعیت این است که بیش از هر چیزی تو را گرفتار می‌کند و در منجلابی سخت فرومی‌برد.

وی افزود: بعد از مصرف ضربان قلبت تند تند می‌زند، مدام در استرسی هستی؛ انگار همه چیز علیه توست و تنها این ماده لعنتی است که می‌تواند از این مخمصه نجات دهد در حالی که خودش هم مخمصه است.

این نوجوان ادامه داد: وقتی دوستم اولین بار این ماده را پیشنهاد داد گفت: «اعتیادآور نیست، من خودم مصرف می‌کنم، ببین هیچ علائمی و نشانی هم ندارم» او خودش قربانی بود و دیگران را قربانی می‌کرد، نمی‌دانم چه زنجیره‌ای پشت سر او قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه هربار مصرف بیشتر باعث نابودی بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی وارد مصرف گل شوید، مدام مصرف می‌کنید که شاید بهتر شوید، اما افسوس!

علی با بیان اینکه حاضرم هر کاری بکنم تا هیچ کسی به آن لب نزند، گفت: البته تجربه شخصی من و دوستانی که در دور و اطراف می‌بینم این است که افرادی به موادی، چون گل رو می‌آورند که با مشکلاتی در خانواده و یا اجتماع رو‌به‌رو هستند.

وی اظهار کرد: «گل» سعی می‌کند راه نفوذ بر افراد را پیدا کند؛ در آن‌ها، چون آفت، خانه کند و بعد آن‌ها را به نابودی ببرد؛ بنابراین باید این خلأ‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: افرادی که با مشکل شخصیتی مثل اعتماد به نفس پایین یا کمبود محبت و توجه در خانواده مواجه هستند به این مواد روی می‌آورند، بنابراین باید پدر‌ها و مادر‌ها هم بیشتر به فرزندان خود توجه کنند.

از همین روست که این روز‌ها شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» ورد زبان‌هاست و برخی از دستگاه‌ها سعی می‌کنند در این حوزه ورود کنند و آگاهی‌های لازم را به جامعه به ویژه در بین جوانان ارائه دهند.

بدون تردید در این راه همکاری خانواده‌ها و هوشیار بودن آن‌ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود و باید اتحاد دستگاه‌های متولی حاکمیتی، سمن‌ها و خانواده‌ها شکل گیرد تا بحران مواد مخدر به خوبی مدیریت شود و آسیب‌های آن به حداقل برسد.

در این بین نخستین دستگاهی که به عنوان متولی مبارزه با مواد مخدر در اذهان متبادر می‌شود، پلیس مبارزه با مواد مخدر است، هرچند پلیس وظیفه مقابله و برخورد را دارد و در حوزه پیشگیری و جلوگیری از تقاضا در جامعه دستگاه‌های دیگر موظف هستند، اما ناجا نیز به این نتیجه رسیده که در کنار مبارزه با قاچاقچیان باید بازار مصرف را مدیریت کرد و بر کاهش تقاضای مواد متمرکز شد.

نرخ شیوع اعتیاد در همدان نصف میانگین کشوری است

هادی قزوینه‌ای، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان در گفت‌و‌گو با فارس به طور مفصل در این باره سخن گفت.

وی با بیان اینکه همدان در بخش مواد مخدر در وضعیت بحرانی نیست و جزو استان‌های سالم کشور است، اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در استان همدان ۵۰ درصد از میانگین کشور کمتر است به طوری که در استان ما ۲.۶ درصد و میانگین کشوری ۵.۷ درصد است.

هادی قزوینه‌ای با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر در سه سطح پلیس درگیر است، افزود: نخستین مسئله باند‌ها و شبکه‌های مواد مخدر، خرده‌فروشان مواد و معتادان متجاهر است که استان همدان در هر سه حوزه وضعیت مطلوبی دارد.

وی تصریح کرد: در سطح معابر مختلف استان معتاد متجاهر دیده نمی‌شود که این دستاورد حاصل همکاری همه دستگاه و سمن‌های مردمی فعال در این حوزه است.

رئیس پلیس مبارزه مواد مخدر در همدان با اشاره به اینکه وجود معتادان متجاهر امنیت و سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: در حوزه خرده‌فروشان مواد مخدر و باند‌های توزیع نیز استان همدان محیط امنی برای قاچاقچیان نیستند.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی استانی خرده‌فروشان هر محل را شناسایی کردیم و اجازه فعالیت آن‌ها در معابر مختلف استان همدان نخواهیم داد و به طور جدی با این افراد برخورد می‌شود.

قزوینه‌ای با بیان اینکه در برخی از برهه‌های گذشته همدان محیط امن شبکه‌ها و باند‌های مواد مخدر بود، گفت: امروز بسیاری از این باند‌ها و شبکه‌ها متلاشی و سران آن‌ها دستگیر شدند و یا در نهایت مهاجرت کردند.

وی اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که مواد مخدر در استان همدان ریشه‌کن شده است، اما اشراف ما به حوزه‌های کاری بسیار مطلوب است و در کشور بی‌نظیر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر صنعتی به شدت انجام می‌شود، گفت: در حوزه مواد مخدر گل باید این نکته را گوشزد کرد علیرغم نام خوشایندی که این ماده مخدر دارد، اما از خطرناک‌ترین مواد محسوب می‌شود که جوانان به سمت آن کشش پیدا می‌کنند.

«گل» شاهدانه تغییر ژنتیک داده شده

وی با بیان اینکه گل از خانواده شاهدانه است، اظهار کرد: طی چند سال گذشته گیاه شاهدانه را تغییر ژنتیک دادند و گل دوجنسیتی شده به طوری که ارتفاع آن از یک تا دو متر به ۷۰ سانت رسیده و پربرگ شده است.

قزوینه‌ای با تأکید بر اینکه قدرت توهم‌زایی این ماده مخدر افزایش یافته است، افزود: مهمترین مسئله این است که بذر گیاه گل از خارج و برخی کشور‌های اروپایی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه ماده مخدر گل را در هر مکانی می‌توان پرورش دارد، تصریح کرد: همه این موارد ریشه در برنامه‌ریزی‌هایی دارد که در خارج از مرز‌ها علیه کشور و جوانان ما انجام می‌دهند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در همدان با اشاره به اینکه قدرت توهم‌زایی گل هفت برابر ماری‌جوانا بوده و در محیط‌های آپارتمانی قابل تولید است، ادامه داد: یک اتفاق بد در جامعه ما افتاده که شبکه‌های مواد مخدر این القا را انجام می‌دهند که گیاه گل اعتیادآور نیست.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که این ماده مخدر اعتیادآور است و توهم شدیدی به دنبال خود دارد، افرادی که آن را مصرف می‌کنند دچار بیقراری، اضطراب، وحشت، طپش قلب، کاهش اعتماد به نفس می‌شوند و در درازمدت علاوه بر وابستگی شدید آثار سوء بر روی مغز افراد بر جای می‌گذارد.

قزوینه‌ای ادامه داد: از آنجا که باند‌ها به دنبال مقاصد مالی، سیاسی و امنیتی خود هستند هر چند وقت یک بار ماده جدیدی را روانه جوامع می‌کنند که باید برای مبارزه با گل و یا هر ماده مخدر دیگر اعم از صنعتی، سنتی و روانگردان‌ها چند اقدام صورت گیرد.

وی اظهار کرد: نخستین گام افزایش سطح آگاهی مردم در جامعه است تا یک برانگیختگی اجتماعی ایجاد شود تا مردم نسبت به مواد مخدر گرایش پیدا نکند تا هر بار ماده جدیدی به بازار آمد جوانان ما به آن گرایش پیدا نکنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان همدان با بیان اینکه گرایش جوانان به مواد مخدر و روانگردان جدید نشانه پایین بودن سطح آگاهی بخشی از جامعه در این حوزه است، افزود: در این بخش دو شیوه وجود دارد که هم دستگاه حاکمیتی باید ورود کند و هم مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه ورود کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌هایی، چون آموزش و پرورش، شورای هماهنگی، تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و ... باید ورود کننده و نقش خود را به خوبی ایفا کنند که البته اقدامات خود را آغاز کردند.

عزم ملی برای مبارزه با مواد مخدر

قزوینه‌ای با بیان اینکه بخش دیگر که به مردم بازمی‌گردد در قالب‌های سمن‎ها، اصناف، رسانه‌ها و ... متجلی می‌شود، ادامه داد: اگر این دو بخش ورود کنند، ما شاهد یک عزم ملی خواهیم بود که موجب می‌شود جوانان و نوجوانان ما در مقابل هر ماده مخدری تاب بیاورند.

وی درباره نقش و اقدامات پلیس نیز گفت: وظیفه پلیس، مبارزه با مواد مخدر و عرضه آن است، مبارزه با تقاضا بر عهده پلیس نیست با این وجود پلیس که خود را یک مجموعه حاکمیتی، مسئول و پاسخگو به جامعه می‌داند در کاهش تقاضا و اقدامات پیشگیرانه نیز ورود کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان همدان با بیان اینکه ۵۹۲ برنامه مختلف آموزشی، توجیهی و فرهنگی در استان انجام دادیم، اظهار کرد: ۷۱ هزار و ۶۳۷ نفر در قالب این برنامه‌ها با محوریت مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده شدند.

وی با اشاره به اینکه بروشور و فیلم تهیه و در اختیار مدارس و دانشگاه‌ها قرار داده شده است، افزود: بیش از ۱۴۰ مدرسه مورد آموزش مستقیم پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

قزوینه‌ای با بیان اینکه ارتباط بسیار خوبی با آموزش و پرورش، سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر نهاد‌ها وجود دارد، تصریح کرد: در کنار اقدامات پیشگیرانه، اقدامات مقابله‌ای نیز با تمام قدرت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چندین باند مرتبط به ماده مخدر گل شناسایی و منهدم شدند، ادامه داد: یک باند بین‌المللی در حوزه تولید و توزیع گل نیز شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان همدان با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای مبارزه با مواد مخدر گل اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها همواره برقرار است و با عوامل دخیل در تولید و توزیع این ماده مخدر برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌کنی مواد مخدر در هیچ کجای دنیا امکانپذیر نیست، گفت: اگر کسی از این کلمه استفاده می‌کند یا در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشرافیت کامل را ندارد یا تبلیغاتی حرف می‌زند.

قزوینه‌ای تأکید کرد: مواد مخدر را باید مدیریت کرد تا آسیب‌ها به حداقل برسد، چون دولت‌های استکباری پشتیبان مواد مخدری، چون گل هستند.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌های آموزشی انجام شود تا تاب‌آوری اجتماعی در برابر آسیب‌های مواد مخدر صورت گیرد، تصریح کرد: بحث درمانی گل متفاوت از مواد مخدر سنتی است و درمان آن بیشتر به روانپزشک و روانشناس بازمی‌گردد تا آثار روحی و وابستگی شدید آن را به مرور زمان از شخص به سمت بهبودی پیش ببرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار