مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: در نوروز97، 16 نقطه به عنوان نوروزگاه در استان برپا و در آنها 150 برنامه شاد و متنوع فرهنگی،هنری و ورزشی اجرا می شود.
کد خبر: ۵۷۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷ 04 March 2018

 به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، محمدعلی حضرتی عصر یکشنبه در سومین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر قزوین افزود: برنامه های این ستاد در نوروز 97 با شعار 'قزوین، شهر شاداب، نزدیکترین مقصد' اجرا می شود.
این مسئول اضافه کرد: به منظور اطلاع رسانی برنامه های نوروزی و معرفی شهر و استان قزوین بروشور و نقشه و اقلام تبلیغاتی ویژه معرفی شهرستان ها و بناهای تاریخی در نوروز 97 بین شهروندان و مسافران توزیع می شود.
وی، برپایی مراکز اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگران، نصب جهت نمای بناهای تاریخی، جانمایی سفره هفت سین در بناهای تاریخی و برنامه ریزی برای استقبال از اولین مسافران نوروزی را از جمله برنامه های پیش بینی شده این ستاد در ایام نخست نوروز عنوان کرد.
حضرتی با بیان اینکه تمام برنامه های ما با 2 رویکرد توجه به حقوق شهروندی و احترام به مسافران و گردشگران اجرا می شود، همچنین گفت: نوروز در فرهنگ ایرانی و 14 کشور دارنده آن یک رویداد اجتماعی تلقی می شود به گونه ای که در فضاهای عمومی آنرا به یکدیگر شادباش می گویند.
وی ادامه داد: به همین منظور در یازده نقطه شهر قزوین و هر پنج شهرستان قزوین مکان هایی را به عنوان نوروزگاه تدارک دیده ایم تا با اجرای برنامه های مختلف به منظور افزایش نشاط و شادابی اجتماعی افراد گرد هم بیایند.
حضرتی، برپایی جشنواره های مختلفی چون نخستین نمایشگاه گردشگری غذایی، برکت و همچنین نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات در سرای سعد السلطنه و عالی قاپو، نمایشگاه پوشاک سنتی قوم لک قزوین در خانه تاریخی زعیم، نمایشگاه عکس های قدیمی قزوین در عالی قاپو، نمایشگاه آثار27 هنرمند که آثار آنها نشان ملی کیفیت کالا را دریافت کرده و همچنین نمایشگاهی از صنایع دستی که در معرض فراموشی و نابودی بوده و اکنون احیا و در فهرست ملی ثبت شده است در خانه یزدی را از جمله برنامه های مهم نوروزی استان عنوان کرد.
وی ادامه داد: نمایشگاه عکس های نوروز معاصر در سرای مینوی خرد، نمایشگاه یافته های سنتی در مسجد مدرسه حیدریه، نمایشگاه نوروز در سپهر فرهنگ ایرانی با ارایه تصاویری از نوروز از دوره قاجار تاکنون و نمایشگاه خوشنویسی و نگارگری در نگارخانه یاقوت از دیگر برنامه های پیش بینی شده در نوروز 97 هستند.
حضرتی اضافه کرد: در نوروز97 برنامه هایی برای اولین بار اجرا می شوند که جشنواره برکت ویژه پخت انواع نان های محلی مختلف، برپایی آیین های فراموش شده محلات قدیمی قزوین از جمله سمنوپزان و قاشق زنی در محلات دیمج، بلاغی، پنبه ریسه و راه ری، اجرای شبیه خوانی های شاد مذهبی و بازسازی آیین های قزوین عصر صفوی در دولتخانه صفوی از جمله آنها است.
حضرتی افزود: همچنین نمایشگاه پوشاک محلی اقوام استان قزوین در خانه زعیم، نمایشگاه آثار ثبت ملی و نشان ملی در خانه یزدی،افتتاح تاکسی گردشگری و جشنواره گردشگری غذایی برای اولین بار اتفاق می افتد.
در نوروز 96، 2 میلیون و 300هزار مسافر وارد قزوین شدند که این میزان گردشگر نسبت به سال گذشته آن 26 درصد رشد داشت.
دولتخانه صفوی، امامزاده حسین(ع)، سرای سعد السلطنه، موزه مردم شناسی قجر، حسینیه امینی ها،مسجد مدرسه حیدریه، مسجد مدرسه صالحیه و خانه یزدی در صدر بیشترین آمار بازدید قرار داشتند.
استان قزوین دارای یک هزار و 304 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار