رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان گفت: طی 2سال اخیر پنج هزار از 40 هزار هکتار اراضی فاقد سند در این شهرستان سند دار شده است .
کد خبر: ۵۷۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ 05 March 2018

مسعود حیدری پور شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اشاره به بحران کم آبی در رفسنجان اظهار کرد: ما با اطلاع رسانی تلاش کردیم طی این دو سال کشاورزان و بهره برداران با مراجعه به این نهاد بتوانند تمامی این 40 هزار هکتار را سند دار کنند.
وی ادامه داد:از آنجا که موعد قانونی سند دار کردن اراضی تمام شده، امیدواریم مجلس شورای اسلامی با تصویب دوباره این طرح موافقت کند و مردم اراضی خود را سند دار کنند.
وی افزود: از انجا که 80درصد باغات پسته این منطقه فاقد سند هستند که در صورت سند دار شدن به راحتی می توانند از تسهیلات بلا عوض جهت تجهیز باغات به روش آبیاری نوین بهره مند شوند و از آبیاری نوین به جای آبیاری غرقابی استفاده کنند تا هم محصول افزایش یابد هم اینکه در مصرف آبهای زیرزمینی صرفه جویی شود.
حیدری پور بیان کرد: البته در حال حاضر نیز دولت به اراضی فاقد سند هم تسهیلات بلاعوض تجهیز آبیاری نوین به ویژه آبیاری زیرسطحی ارائه می دهد.
وی با اشاره به اینکه امسال 45 هکتار از اراضی تصرفی از چنگال متصرفان خارج و به دولت بازگردانده شد اضافه کرد: منابع طبیعی وظیفه دارد در زمینه تصرف عدوانی و غیرمجاز اراضی ملی برخورد کند و این اراضی را به دولت برگرداند.
حیدری پور گفت: حفظ، احیا و بهره برداری سه عنصر مهم در منابع طبیعی هستند.
وی با اشاره به مساحت 830 هزار هکتاری شهرستان رفسنجان تصریح کرد: از این میزان 770 هزار هکتار اراضی ملی هستند که یکصد هکتار از 770 هزار هکتار در حریم شهرها قرار دارند و حفظ آنها بر عهده راه و شهرسازی است و 654 هزار هکتار اراضی ملی نیز تحت پوشش منابع طبیعی است.
وی مساحت عرصه های بیابانی رفسنجان را 201 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: مساحت جنگلها و مراتع نیز در این شهرستان به ترتیب 40 هزار هکتار و 413 هزار و 610 هکتار می باشد.
حیدری پور بیان کرد: در این مراتع سالانه 19 هزار و 100 تن علوفه تولید و به مصرف بیش از 200 هزار رأس دام می رسد و سالانه از این دامها 955 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می شود.
وی با بیان اینکه در بحث حفاظت منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب جنگلها و تصرف اراضی ملی برای هر 10 هزار هکتار عرصه ملی 83 نیرو با تجهیزات کامل نیاز است گفت: باید به سمت مشارکت های مردمی رفت که در رفسنجان طی دو سال اخیر با تشکیل تشکل های مردمی 85 نفر شامل دانش آموزان، مردم عادی، بسیجیان و ... به عنوان همیار طبیعت عضو این شبکه هستند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت تعاونی بهره برداران رویش سبز سال گذشته تشکیل شده و 250 نفر که طرحهای جنگلداری و مرتعداری دارند عضو این گروه هستند و در کنار این مجموعه نیز مجمع خیرین مرتعداران در حال شکل گیری است.
وی ادامه داد: برای کنترل بادها و جلوگیری از فرسایش خاک و آب ،خاکریزهایی به شکل هلالی به مساحت مجموعا 400 هزار هکتار از سال 77 در مرزهای کرمان – رفسنجان و رفسنجان – یزد در حال احداث است که تا 3 سال آینده این طرح به اتمام می رسد و در این خاکریزها درختانی کاشت می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح مراتع نیز در رفسنجان از سال 77 تا کنون 33 هزار و 325 هکتار زیرساخت ذخیره نزولات آسمانی در قالب اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی با مشارکت مرتعداران ایجاد شده که از این میزان 900 هکتار امسال انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رفسنجان اظهار کرد: در بحث جنگلداری نیز امسال احداث 400 هکتار جنگل در مناطق بیابانی در دست اجرا است.
حیدری پور عنوان کرد: تا کنون 2 هزار و 400 هکتار زمین از منابع طبیعی برای ساخت مسکن و ایجاد کارگاههای اشتغال، دامداری و طرح های هادی در روستاها به بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی این شهرستان واگذار شده است.
رفسنجان با جمعیت 311 هزار نفری در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار