رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۱۰۲ هکتار گلخانه فعال در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: ۵۰ هکتار گلخانه در استان در حال اجراست.
کد خبر: ۵۷۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 07 March 2018
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:
ضایعات بخش کشاورزی در همدان به ۵ درصد رسید/ صادرات ۱۶ هزار تن لبنیات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در گذشته ضایعات بیش از ۲۵ درصد بود که با ساخت ۱۵۵ هزار تن سردخانه در استان همدان میزان ضایعات به کمتر از پنج درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور رضوانی‌جلال ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به اهمیت منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار کرد: در صورت عدم حفاظت از منابع طبیعی توسعه تولید و توسعه پایدار در تولید کشاورزی ایجاد نخواهد شد چراکه این مهم وابسته به مباحث زیست‌محیطی است.

وی با بیان اینکه ۱۱۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان همدان وجود دارد که اطلاع‌رسانی به آن‌ها باید به درستی و با وسعت انجام شود، ادامه داد: این گستردگی با مشخصات متفاوت وظیفه سنگینی را می‌طلبد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به موضوع تسهیلات اشاره کرد و با بیان اینکه خوشبختانه از نظر ریالی مبلغ تسهیلات بالا بوده و مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: در برخی از رسته‌ها و رشته‌ها مشکلاتی وجود دارد که باعث شده سرعت جذب تسهیلات کم شود.

وی تسهیلات مکانیزاسیون، توسعه روستایی، اشتغال فراگیر، رونق تولید و ... را بخشی از تسهیلات بخش کشاورزی دانست و افزود: تسهیلات باید در فضای رقابتی دریافت شود چراکه رقابت باعث جذب بهتر و بیشتر می‌شود.

رضوانی‌جلال در ادامه به موضوع گلخانه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به اینکه بهره‌برداران و کشاورزان در راستای استفاده از آب با بهره‌وری بالا به ایجاد گلخانه ورود کردند، تصریح کرد: گلخانه‌های خوبی در استان در مقیاس‌های چندین هکتاری ایجاد شده است.

*۵۰ هکتار گلخانه در استان در حال اجراست

وی با بیان اینکه یک گلخانه ۲۵ هکتاری در نهاوند در حال اجراست که در صورت دریافت تسهیلات اجرایی خواهد شد، ادامه داد: یک گلخانه ۱۸ هکتاری در ملایر و گلخانه‌های هشت و سه هکتاری در استان در حال ساخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۱۰۲ هکتار گلخانه فعال در استان همدان وجود دارد، بیان کرد: ۵۰ هکتار گلخانه در استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه قانون گذار و دولت تدبیر و امید در ایجاد گلخانه‌ها اولویت اول قائل شده است، یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی در آینده استان همدان از قطب‌های گلخانه غرب کشور می‌شود.

رضوانی‌جلال در ادامه به اعتبارات عمرانی جهاد کشاورزی پرداخت و با اشاره به اینکه امسال اعتبارات نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته و تخصیص بسیار خوب است، افزود: در حال حاضر مصوبات اعتبارات عمرانی نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد بیشتر است، اما ممکن است که تخصیص تغییر کند.

وی به تخم مرغ تنظیم بازار اشاره کرد و با بیان اینکه قیمت تخم مرغ فقط در استان همدان بالا نیست بلکه موضوع کشوری است، افزود: اکیپ‌های سیار توزیع تخم مرغ تنظیم بازار ایجاد شده و ادامه‌دار خواهد بود و در ایام عید بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در رابطه با ذخیره گوشت منجمد مرغ و گوشت قرمز منجمد مشکلی در استان وجود ندارد و تخم مرغ مورد نیاز هم در حال تامین است.

وی در رابطه با صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی با بیان اینکه به شکل‌های مختلف در بخش کشاورزی مدیریت آب انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از اقدامات در راستای مدیریت آب استفاده از آبیاری نوین است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه ۱۴۱ هزار هکتار در استان آبیاری نوین اجرا شده و ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این کار در نظر گرفته شده که در حال اجراست، ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد اراضی آبی مستعد زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارند.

وی افزود: ایجاد گلخانه‌ها، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی، استفاده از کشت‌های کم آب‌بر و... در راستای مدیریت آب در استان همدان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به میزان اشتغال ایجاد شده در استان اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۶ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: ۲۹ درصد ارزش افزوده بخش اقتصادی استان در بخش کشاورزی است.

* امسال ۲۱۳ پروژه بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش سالانه محصولات کشاورزی است، بیان کرد: با توجه به این موضوع می‌توان فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و شغل‌های خدماتی ایجاد کرد.

رضوانی‌جلال در ادامه به ظرفیت سردخانه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از کار‌های خوب استان در زمینه سردخانه‌ها بوده است، افزود: در گذشته ضایعات بیش از ۲۵ درصد بود که با ساخت ۱۵۵ هزار تن سردخانه در استان همدان میزان ضایعات به کمتر از پنج درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای سردخانه این است قدرت چانه‌زنی کشاورز را بالا برده تا محصول خود را به هر قیمتی نفروشد، افزود: ۲۰۰ هزار تن سردخانه در استان همدان در حال ساخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: در استان همدان ۱۴ هزار تن انواع گیاه دارویی تولید می‌شود و استان همدان در این زمینه رتبه سوم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان در برخی محصولات مانند گشنیز و رازیانه مقام نخست تولید را در کشور دارد، افزود: در حال اضافه کردن تعداد گیاهان دارویی در حال کشت در استان همدان هستیم.

رضوانی جلال با بیان اینکه ۱۱۰ هکتار زعفران و ۱۳۰ هکتار گلمحمدی در استان همدان تولید می‌شود، تصریح کرد: در رابطه با فرآوری گیاهان دارویی مشوق‌های خوبی وجود دارد و تسهیلات ۶ و ۸ درصد پرداخت می‌شود.

وی در ادامه به موضوع قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیر مجاز اشاره کرد و ادامه داد: افرادی که خلاف قوانین و مقررات حرکت می‌کنند به دادگاه معرفی شده و در صورت رأی دادگاه اقدام به قلع و قمع آن می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال ۱۶ هزار تن صادرات لبنیات به کشور‌های عراق و افغانستان به ارزش ۴۱ میلیون دلار داشتیم، تصریح کرد: باید قدرت رقابت صنایع تبدیلی را افزایش دهیم و کل صادرات بخش کشاورزی ۲۴۶ میلیون دلار است.

وی در ادامه با اشاره به پرونده‌های طرح‌های تولیدی در بانک‌ها اظهار کرد: معتقدم باید پرونده‌های بخش کشاورزی به بانک کشاورزی داده شود و پرونده هر دستگاه به بانک تخصصی همان دستگاه معرفی شود.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه جهاد کشاورزی در بهمن‌ماه پرونده‌ها را به بانک کشاورزی داده شود، ادامه داد: باید در زمان بررسی سیستم خاصی دارد که زمان‌بر است و استاندار بر تسریع این روند تاکید دارد.

وی در ادامه به پروژه‌های افتتاح شده در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: امسال ۲۱۳ پروژه بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است و پروژه‌ها برای یک‌هزار و ۷۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در زمینه اقتصاد مقاومتی در ۱۱ ماه سال‌جاری بیش از ۹۶ درصد اهداف اقتصادی مقاومتی در بخش کشاورزی اجرایی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار