به گزارش تابناک قزوین به نقل ازایلنا
احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری صندوق بازنشستگی برای حل بحران این صندوق‌ها و عدم خریداری سهام شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق، اعلام کرد: این درست است که مشکل صندوق‌های بازنشستگی یکی از بزرگترین بحران‌های وزارت تعاون است، اما مسئله این است که بنگاه‌داری عامل ورشکستگی صندوق‌ها نبوده و آن‌چه منجر به بالاگرفتن بحران صندوق‌های بازنشستگی شده، ضعف در مدیریت‌ها بوده است.
کد خبر: ۵۷۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ 10 March 2018

مشکلات وزارت کار با تغییر وزیر حل نمی‌شود/ ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه صندوق‌های بازنشستگی از طریق دولت تامین می‌شود
مشکلات وزارت کار با تغییر وزیر حل نمی‌شود/ ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ صندوق‌های بازنشستگی از طریق دولت تامین می‌شود
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که مشکل صندوق‌های بازنشستگی در مدیریت است، بر لزوم اتکا به یک متولی در امر درمان و یک متولی در امر بیمه تاکید کرد و با بیان این‌که باید متولی درمان در کشور وزارت بهداشت و متولی بیمه وزارت کار باشد، گفت که مشکلات وزارت کار با تغییر وزیر حل نمی‌شود و باید به‌جای تغییر وزیر به‌دنبال اصلاح ساختارها باشیم.

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری صندوق بازنشستگی برای حل بحران این صندوق‌ها و عدم خریداری سهام شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق، اعلام کرد: این درست است که مشکل صندوق‌های بازنشستگی یکی از بزرگترین بحران‌های وزارت تعاون است اما مسئله این است که بنگاه‌داری عامل ورشکستگی صندوق‌ها نبوده و آن‌چه منجر به بالاگرفتن بحران صندوق‌های بازنشستگی شده، ضعف در مدیریت‌ها بوده است.

مشکل صندوق‌های بازنشستگی در مدیریت است

وی افزود: باید ببینیم چگونه است که این صندوق‌ها با مشکلات اساسی و عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند و به محض واگذاری آن به بخش خصوصی این مشکلات مرتفع می‌شوند. آیا با تغییر نام مشکلات حل می‌شوند. به نظر می‌رسد مشکل در مدیریت این صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه آن است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای حل این مشکلات نیازمند تغییرات جدی در مدیریت صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم.

۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی ازطریق دولت تامین می‌شود

او با اشاره به گستردگی و تعدد شرکت‌های وابسته و زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی به‌تنهایی ۱۱۰ شرکت وابسته دارد و این شرکت‌ها، آن‌چنان سوددهی قابل‌توجهی ندارند و واقعیت این است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های آن‌ها ازطریق دولت تامین می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم اعلام کرد: درحالی که سود حاصل از فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی، حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده و درآمد کل صندوق نیز حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، این صندوق‌ها از کل نیازی که دارند، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کنند. البته با واگذاری این شرکت‌ها بخشی از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی مرتفع خواهد شد اما واقعیت این است که این واگذاری راهگشای حل تمامی مشکلات صندوق‌ها نخواهد بود.

واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی ازطریق فروش سهام است

نماینده اصلاح‌طلب مردم خدابنده در مجلس در واکنش به پرسشی درمورد نگرانی برخی از ناظران نسبت به فروش مایملاک شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی و تغییر کاربری این شرکت‌ها و تعدیل نیروهای آن درصورت واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی، گفت: نگرانی چندانی از این بابت وجود ندارد؛ چراکه قرار است این واگذاری‌ها به‌صورت واگذاری و فروش سهام در بورس صورت گیرد و عملاً حاکمیت و مدیریت شرکت‌ها در اختیار وزارت باقی می‌ماند.

وی افزود: با این حساب، شاید تنها عامل مثبت در این راستا، ایجاد نقدینگی خواهد بود که این هم درمجموع، باتوجه به آن‌که به دست مدیران بد می‌افتد، عملاً تاثیری در حل مشکلات نخواهد داشت؛ چرا که تا زمانی که مدیریت درست صورت نگیرد، ممکن است این درآمدها نیز به هدر رفته و مشکلات باقی بماند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به خروج نماینده کارگران از جلسات سه‌جانبه شورای‌عالی کار که با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به‌منظور تعیین مُزد سال آینده تشکیل می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد بعضاً اطلاعات غلط به نمایندگان کارگران و جامعه کارگری داده می‌شود.

متولی درمان وزارت بهداشت و متولی بیمه وزارت کار باشد

او گفت: واقعیت این است که ما برخی مسیرها را اشتباه پیموده‌ایم؛ چرا که هیچ دلیلی ندارد که تولیدکننده، فروشنده و خریدار خدمات یک نفر باشد. اگر می‌خواهیم در بحث درمان و بیمه موفق باشیم، باید متولی درمان‌مان در کشور صرفاً وزارت بهداشت باشد و متولی بیمه‌مان نیز یک وزارتخانه رفاه. این درحالی است که امروز شاهدیم حدود ۱۰ تا ۱۵ ارگان، سازمان و وزارتخانه متولی درمان هستند و وضعیت بیمه نیز همین‌طور است.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: با این حال به نظر می‌رسد یگانه راه‌حل مشکلات اصلاح مدیریت باشد؛ قطعاً با جابه‌جایی افراد، به‌خصوص جابه‌جایی یک وزیر در راس یک وزارتخانه اتفاقی نخواهد افتاد.

مشکلات وزارت کار با تغییر وزیر حل نمی‌شود

او در واکنش به موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در دولت‌های مختلف بعضاً شاهد بودیم دو تا سه وزیر تعاون تغییر کرده و در این مدت وزرای بسیاری در این حوزه مسئولیت داشته‌اند اما عملاً هرچه پیش آمده‌ایم، اوضاع خراب‌تر شده است. بنابر این با تغییر افراد مشکلات حل نمی‌شود. بلکه باید کارشناسان و بدنه کارشناسی‌مان تغییر تفکر و تغییر اندیشه بدهند.

نماینده اصلاح‌طلب خدابنده در مجلس یادآور شد:‌ متاسفانه برای برخی مسائل پیش افتاده که آن‌چنان تاثیری نیز در روند مشکلات ندارد، کارشناسان خبره بین‌المللی می‌آوریم اما درمورد مسائل اصلی ممکلت از این کارشناسان مشورت نگرفته و الگوبرداری نمی‌کنیم.

ربیعی درصورت دستیابی به فرصت مجدد باید دست به احیاگری بزند

وی با تاکید بر این‌که قصد حمایت یا عدم حمایت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد، اعلام کرد: اگر قرار بر این باشد که فرصتی مجدد به ربیعی داده شود، باید احیاگری بزرگی در طرز تفکر خود در مدیریت مجموعه وزارتخانه و اطرافیانش اعمال کند؛ این مدیران وزارتخانه هستند که منجر به بروز این مشکلات شده‌اند و شخص وزیر به‌تنهایی تاثیری در این مسائل نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به گستردگی بیش از حد حوزه اختیارات و تاثیرگذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در چنین شرایطی باید بدنه کارشناسی وزیر آن‌قدر قوی باشند که بتواند وزارتخانه را مدیریت کند و با این حساب فکر می‌کنم اگر استیضاح‌کنندگان فرصتی دوباره به آقای ربیعی بدهند تا تغییراتی عمده در بدنه کارشناسی، معاونان و مدیران مجموعه‌اش اعمال کند، به‌مراتب بهتر از آن است که فردی را جایگزین کنیم.

به‌جای تغییر وزیر، به‌دنبال اصلاح ساختار باشیم

بیگدلی در پایان تصریح کرد: آن‌چه مسلم است آقای ربیعی حداقل ۵ سال تجربه در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد و اگر به‌دنبال اصلاح امور هستیم بهتر است به‌جای تغییر وزیر، به‌دنبال اصلاح ساختار و تغییر رویکردها باشیم.

منبع:ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار