به گزارش تابناک قزوین به نقل از ولایت قزوین
برای توزیع سوخت توسط شرکت‌های برند، باید از رانندگان درون استانی استفاده شود
کد خبر: ۵۷۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ 13 March 2018

 

برای توزیع سوخت توسط شرکت‌های برند، باید از رانندگان درون استانی استفاده شود
ولایت ـ مریم بهبهانی‌فر: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بر به روزرسانی روش‌های توزیع سوخت و همچنین تقویت اعتمادسازی در جامعه تاکید کرد. کمیته حمل‌ونقل و سوخت استان با حضور اعضای این ستاد به ریاست معاون عمرانی استاندار قزوین برگزار شد و در آن مشکلات جایگاه‌داران سوخت مورد بررسی قرار گرفت که مهمترین آن بحث توزیع سوخت از طریق شرکت‌های برند سوخت‌رسانی بود که به تازگی مطرح شده و نگرانی جایگاه‌داران سوخت و رانندگان حوزه حمل‌ونقل سوخت را به همراه داشته است. علی فرخزاد در این نشست، توجه به دغدغه‌های جایگاه‌داران سوخت را امر مهمی دانست و گفت: این قشر در خدمات‌رسانی نقش مهمی دارند و چنانچه مشکلات آنها مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند زمینه‌ساز مباحث جدی‌تری باشد. وی با تاکید بر به روزرسانی در حوزه توزیع سوخت، افزود: متاسفانه در این حوزه همچنان مانند 50 سال گذشه عمل می‌کنیم و روش‌های توزیع سوخت هیچ‌گونه تفاوت و تغییر نداشته است؛ در حالی که توجه به روش‌های جدید در سرعت بخشی و سهولت کارها بسیار اثرگذار است؛ بنابراین در حوزه سوخت‌رسانی باید از تجربه کشورهای پیشرفته و روش‌های نوین آنها استفاده کنیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به انتقادهای فعالان حوزه توزیع سوخت درباره اجرای برندسازی در این زمینه، اضافه کرد: بدون شک هر روش نوینی که پیاده‌سازی می‌شود با انتقادها و مقامت‌هایی روبرو است، اکنون که تغییر در روش توزیع سوخت با انتقادهایی همراه شده باید از طریق برقراری ارتباط با ذینفعان این حوزه و ارایه مشاوره‌های لازم به آنها نگرانی‌های موجود را برطرف کرد. فرخزاد با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان تصریح کرد: در حوزه پیمانکاری و شورای فنی 70 درصد از پیمانکاران غیربومی هستند که این رویه منصفانه نیست؛ بنابراین اگر بناست توزیع سوخت به شرکت‌های برند واگذار شود؛ برای حمل و نقل آن باید از رانندگان درون استانی استفاده شود. وی با تاکید بر این مطلب که استان قزوین دست کم باید 2 شرکت برند در حوزه سوخت‌رسانی داشته باشد؛ بیان کرد: این شرکت‌ها باید از درون استان انتخاب شود و از آنجایی که در این باره نگرانی‌هایی وجود دارد؛ در خصوص همراهی جایگاه‌داران با آنها، رفع ابهام‌های موجود و مزایای این روش اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌هایی صورت گیرد تا بتوانیم این روش را بدون دغدغه در استان پیاده‌سازی کنیم. معاون استاندار قزوین با اشاره به بی‌اعتمادی‌های قابل توجه در جامعه، یادآور شد: متاسفانه برخی رفتارها سبب شده که در جامعه بی‌اعتمادی رواج پیدا کند؛ ولی باید از طریق رفع ابهام‌های موجود نسبت به تقویت اعتمادسازی در جامعه صورت گیرد تا بتوانیم این روش را بدون دغدغه در استان پیاده‌سازی کنیم. فرخزاد با اشاره به بی‌اعتمادی‌های قابل توجه در جامعه، تصریح کرد: متاسفانه برخی رفتارها سبب شده که در جامعه بی‌اعتمادی رواج پیدا کند؛ ولی باید از طریق رفع ابهام‌های موجود نسبت به تقویت اعتمادسازی در جامعه تلاش شود. وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی عنوان کرد: در این ایام توجه به سوخت‌رسانی امر مهمی تلقی می‌شود که انتظار می‌رود عاملان توزیع سوخت در این باره توجه لازم را داشته باشند که در حوزه سوخت‌رسانی به مسافران با مشکل روبرو نشویم.  توزیع سوخت از طریق برند تهدیدی به همراه ندارد مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز در این نشست، توزیع سوخت از طریق برندسازی را عامل موثری در خدمات‌رسانی و نظارت‌های بهتر عنوان و اظهار کرد: در حوزه حمل فرآورده‌های نفتی 2 راهکار وجود دارد. یکی اینکه صاحبان برند، سوخت را حمل کنند و شرکت نفت کار نظارتی را انجام دهد و دیگر اینکه توزیع از طریق شرکت نفت صورت گیرد و کرایه حمل‌ونقل به تعاونی‌های این حوزه اختصاص یابد. مسعود شرفی تصریح کرد: توزیع سوخت از طریق شرکت‌های برند سبب نگرانی تعاونی‌های حمل‌ونقل شده که کار توزیع آنها چگونه انجام می‌شود. وی تعداد جایگا‌ه‌های توزیع سوخت استان را 82 مورد اعلام و اظهار کرد: این جایگاه‌ها روزانه یک میلیون و 500 لیتر بنزین و یک میلیون و 800 لیتر نفت و گاز و در حدود یکصد هزار لیتر نفت سفید است؛ البته در فصول گرم سال فروش نفت سفید کاهش می‌یابد. این مسئول خاطرنشان کرد: در سراسر کشور 6 هزار جایگاه توزیع سوخت فعال است و وزارت نفت معتقد است به جای آنکه با تمامی این جایگاه‌ها در ارتباط باشد و به آنها سوخت‌رسانی کند 60 شرکت را به عنوان برند انتخاب نماید که جایگاه‌های سوخت را تحت پوشش قرار دهند و شرکت نفت تنها به این شرکت‌های برند نظارت کند و در واقع برندها توزیع فرآورده، پرداخت کارمزد و تمامی مسایل کنترلی کمی و کیفی جایگاه‌های سوخت را انجام دهند. شرفی یادآور شد: در حال حاضر شرکت نفت روزانه کار کنترل کمی، کیفی و کنترل‌های ایمنی را انجام می‌دهد. در صورت راه‌اندازی برندها تمامی مسئولیت‌ها به آنها واگذار می‌شود و در این صورت بخش نظارتی و کنترلی شرکت نفت افزایش می‌یابد. وی درباره‌ی اعتراض جایگاه‌داران سوخت نسبت به جلوگیری از راه‌اندازی برندها گفت: متاسفانه مزایای این روش برای آنها شفاف‌سازی نشده و از سویی دیگر چون آنها نتوانستند شرکت برندی را تاسیس کنند؛ گمان می‌کنند سود حاصل از تاسیس شرکت برند به افراد غیربومی اختصاص می‌یابد؛ ولی ما تبلیغ می‌کنیم که مالکان جایگاه‌های سوخت استان خود نسبت به تاسیس برند اقدام کنند. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان ادامه داد: هر نوآوری که به وجود می‌آید با مقاومت‌هایی همراه می‌شود که خوشبختانه به تازگی انتقادهای جایگاه‌داران کاهش یافته و خودشان نسبت به بررسی این موضوع اقدام کرده‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی شود در صورت رفع ابهام‌ها نسبت به راه‌اندازی شرکت برند اقدام کنند و تعدادی از جایگاه‌داران سوخت را تحت پوشش قرار دهند. شرفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 شرکت تعاونی حمل‌ونقل در استان فعالیت دارند که 144 راننده نفتکش را تحت پوشش دارند که کار سوخت‌رسانی استان را انجام می‌دهند. گفتنی است؛ در این نشست نمایندگانی از جایگاه‌داران سوخت و رانندگان دغدغه‌های خود را درباره‌ی برندسازی سوخت مطرح کردند و از آنجایی که یکی از جایگاه‌داران سوخت استان که تحت پوشش برند قرار گرفته و با توجه به اینکه رانندگان نفت‌کش‌ها درباره‌ی سوخت‌رسانی به این جایگاه اعتراض‌هایی داشتند و از سوخت‌رسانی به این جایگاه امتناع می‌کردند؛ بنابراین مصوب شد تا اردیبهشت‌ماه از طریق شهرستان کرج، سوخت این جایگاه تامین شود.

منبع:ولایت قزوین

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار