مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: امسال 930.5 میلیارد ریال بودجه برای اجرای طرح های آبیاری نوین در استان مصوب شد که تاکنون 400 میلیارد ریال آن به صورت کمک بلاعوض تخصیص داده شد.
کد خبر: ۵۷۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸ 14 March 2018

سید علی اصغر مصطفوی افزود: بقیه اعتبار مصوب به تدریج تا قبل از پایان سال مالی 96( تیر97) اختصاص می یابد.
وی اظهار کرد: امسال 2 هزار و 200 هکتار اراضی به سامانه نوین آبیاری مجهز شد و این طرح در 2 هزار و 500 هکتار نیز در دست اجراست.
این کارشناس ارشد کشاورزی استان به اجرای آبیاری قطره ای از سال 1370 در یزد اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون 20 هزار و 400هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است که 30 درصد باغ های استان را شامل می شود. 
به گفته مصطفوی زمینه اجرای 70 هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد.
این مسئول اضافه کرد : مبارزه با علف های هرز ، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و امکان همزمانی آن با سایرعملیاتی زراعی و باغی از جمله تغذیه و کوددهی در برداشت محصول از مهمترین مزایای آبیاری تحت فشار است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه سالانه 85 درصد منابع آبی استان در بخش کشاوری مصرف می شود، افزود: تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی سالانه 950 میلیون مترمکعب است.
مصطفوی با بیان اینکه این استان 18سال با خشکسالی و بحران کم آبی روبروست، یادآور شد: با اجرای سامانه آبیاری نوین حدود چهار هزار مترمکعب آب در هر هکتار صرفه جویی می شود.
وی با توجه به تداوم پدیده خشکسالی سال های اخیر در استان بیان کرد: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین های کشاورزی به آبیاری قطره ای 100میلیون ریال و سامانه کم فشار( لوله گذاری در مزارع ) 45 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان با اشاره به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی و تداوم بحران آبی تصریح کرد: ضرورت دارد، کشاورزان برای مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی و کمبود آب ، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
مصطفوی بیشترین طرح های اجرا شده این بخش را مربوط به شهرستان های ابرکوه، خاتم و تفت ذکر کرد و گفت: تاکنون بخشی از باغ پسته، بادام، زردآلو، انار، گردو، زیتون و انگور تحت پوشش شیوه آبیاری نوین قرار گرفته است . 
از 118هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، 36 هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 158هزار هکتار است که به علت کمبود آب و خشکسالی در بقیه این اراضی محصول کشت نمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار