کد خبر: ۵۷۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷ 16 March 2018
تابناک / مریم میرزاخانی، ابراهیم یزدی، عطاءالله بهمنش، داوود احمدی نژاد، علی اشرف درویشیان، علی اکبر معین فر، نادر گلچین، کاووس سید امامی و ریزعلی خواجوی از جمله شخصیتهای سیاسی، علمی، فرهنگی و ورزشی بودند که در سال ۱۳۹۶ چشم از جهان فرو بستند.

جامعه ایران در سال ۱۳۹۶ شمسی شماری از چهره های سیاسی، علمی، فرهنگی و ورزشی خود را از دست داد. از جمله این شخصیتها می تواند به مریم میرزاخانی، ابراهیم یزدی، عطاءالله بهمنش، داوود احمدی نژاد، علی اشرف درویشیان، علی اکبر معین فر، نادر گلچین، کاووس سید امامی و ریزعلی خواجوی اشاره کرد.

 

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی در روز ۲۳ تیر سال ۱۳۹۶ در چهل سالگی درگذشت. او که استاد دانشگاه استنفورد آمریکا بود پس از ماهها بیماری بر اثر ابتلا به سرطان جان باخت.

این ریاضیدان ایرانی متولد سال ۱۳۵۶ بود و در سال ۱۳۹۳ جایزه معتبر فیلدز را به دست آورده بود.

اودر سال ۱۳۷۶ از سانحه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان شرکت کننده در مسابقات ریاضی دانشجویی جان به در برده بود. در آن حادثه شماری از دانشجویان و استادان ریاضی ایران کشته شدند.

مریم میرزاخانی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده جایزه فیلدز بود. او کار خود در دانشگاه استنفورد را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از درگذشت مریم میرزاخانی از او به عنوان «نابغه نامدار ریاضی» و «فرزند فرهیخته ایران» نام برد.

مریم میرزاخانی

ابراهیم یزدی

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر امور خارجه دولت موقت ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ شمسی روز شش شهریور گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

او که عضو شورای انقلاب و معاون مهدی بازرگان، نخست وزیر دولت موقت بود، در شهر ازمیر ترکیه چشم از جهان فرو بست. ابراهیم یزدی برای معالجه بیماری سرطان لوزالمعده خود به ازمیر رفته بود.

ابراهیم یزدی پس از انقلاب بارها به اتهام های امنیتی دستگیر و زندانی شده بود. او متولد سال ۱۳۱۰ در قزوین بود.

این سیاستمدار ایرانی پس از استعفای دولت موقت که به دنبال اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام صورت گرفت به نمایندگی مجلس اول انتخاب شد.

عطاءالله بهمنش

 

عطاءالله بهمنش، روزنامه نگار و گزارشگر ورزشی روز ۱۱ تیر سال ۱۳۹۶ در سن ۹۴ سالگی در تهران درگذشت.

او از خرداد ماه در پی سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بود. عطاءالله بهمنش فعالیت رادیویی خود را در سال ۱۳۳۷ در رادیو ایران آغاز کرده بود. وی یکی از قدیمی ترین گزارشگران و مفسران ورزشی در ایران بود.

عطاءالله بهمنش کار روزنامه نگاری ورزشی را در سال ۱۳۳۰ آغاز کرده بود. وی متولد سال ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود.

او علاوه بر گزارشگری به ورزش های دو و میدانی و فوتبال نیز می پرداخت. عطاءالله بهمنش سابقه دبیری و نایب رئیسی فدراسیون کشتی ایران را در کارنامه داشت.

 

ایسنا

عطاءالله بهمنش ایسنا

داوود احمدی نژاد

داوود احمدی نژاد، سیاستمدار ایرانی و برادر رئیس جمهوری سابق در روز ۱۲ مهر سال ۱۳۹۶ در سن ۶۷ سالگی در تهران درگذشت. علت مرگ او بیماری قلبی اعلام شد.

وی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای مدتی ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری را برعهده داشت.

داوود احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری برادرش با او بر سر وزارت علی کردان اختلاف نظر داشت. برادر محمود احمدی نژاد بارها از آنچه در ادبیات سیاسی ایران به عنوان «جریان انحرافی» معروف شد، انتقاد کرد. نزدیکان علی خامنه ای، رهبر ایران اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان مسئول جریان انحرافی معرفی می کنند.

داوود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۳ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما پیش از اعلام اسامی نامزدهای مورد تائید شورای نگهبان از عرصه رقابت انتخاباتی کناره گیری کرد.

ایسنا

داوود احمدی نژاد ایسنا

علی اشرف درویشیان

علی اشرف درویشیان، داستان نویس و عضو کانون نویسندگان ایران در روز چهارم آبان سال ۱۳۹۶ در سن ۷۶ سالگی در تهران درگذشت.

علت درگذشت او نارسایی ریوی اعلام شد. وی متولد سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه بود.

علی اشرف درویشیان نویسنده آثاری همچون «خاطرات صفرخان»، «آبشوران»، «فصل نان»، «کتاب بیستون» و «سالهای ابری» بود. این نویسنده چپگرا در زمان حکومت پهلوی در سال ۱۳۵۳ بازداشت شد و به ۱۱ سال زندان محکوم شد. وی همزمان با انقلاب در سال ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد.

او قبل و پس از انقلاب با سانسور آثار خود روبرو بود.

علی اکبر معین فر

علی اکبر معین فر، اولین وزیر نفت ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در روز ۱۲ دی سال ۱۳۹۶ درگذشت. او پیش از وزارت در دولت موقت وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه بود.

وی که متولد سال ۱۳۰۷ در تهران بود به دلیل نارسایی کلیوی چشم از جهان فرو بست. علی اکبر معین فر یکی از نمایندگان اولین دوره مجلس پس از انقلاب بود.

او در زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ نقش مهمی در سازماندهی اعتصابات در کشور داشت. علی اکبر معین فر یکی از اولین کارشناسان زلزله شناسی در ایران بود.

نادر گلچین

نادر گلچین، خواننده پیشکسوت موسیقی ایران بود که در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۶ در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

او متولد سال ۱۳۱۵ در شهر رشت بود و بر اثر ابتلا به بیماری ریوی چشم از جهان فرو بست. از جمله آثار این خواننده می توان به اجرای «مرغ سحر»، «یوسف گم‌گشته»، «ناوک مژگان»، «قصه شهر عشق»، «بوی بهار» و انتشار آلبوم‌های «گریز»، «نفس باد صبا» و «زلف بنفشه» اشاره کرد.

نادر گلچین فعالیت رادیویی خود را در سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. اشتغال وی در رادیو تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت.

 

کاووس سید امامی

کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست بود که تنها چند روز پس از بازداشت در روز ۱۹ بهمن در زندان اوین درگذشت. علت مرگ او «خودکشی» اعلام شد. وی که متولد سال ۱۳۳۲ بود در دانشگاه امام صادق به تدریس مشغول بود.

به گفته فرزند کاووس سید امامی او در روز چهارم بهمن بازداشت شده بود. انتشار خبر «خودکشی» وی در زندان واکنش های مختلفی را در سطح ملی و بین المللی به دنبال داشت.

کاووس سید امامی دارای دو تابعیت ایرانی و کانادایی بود. او هنگام مرگ ۶۴ سال داشت.

 

کاووس سید امامی

ریزعلی خواجوی

ریزعلی خواجوی معروف به «دهقان فداکار» در روز ۱۱ آذر سال ۱۳۹۶ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او متولد شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی بود. ریزعلی خواجوی در بیمارستانی در تبریز درگذشت.

او در آذرماه سال ۱۳۴۱ با آتش زدن لباس خود و نصب آن بر روی یک چوبدست توانسته بود راننده قطاری را از ریزش کوه مطلع کند. ریزعلی خواجوی به این ترتیب جان صدها نفر را نجات داد.

ماجرای این حادثه در کتاب فارسی سال سوم دبستان ایران درج شد و دانش آموزان ایرانی از کودکی با ریزعلی خواجوی آشنا شدند. ماجرای «دهقان فداکار» اکنون از کتاب فارسی دبستان حذف شده است.

ریز علی خواجوی به دلیل نارسایی کلیوی و ریوی چشم از جهان فروبست.

 

ماجرای «دهقان فداکار» در کتاب فارسی دبستان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
واحتمالا هاشمی رفسنجانی هم که از اهالی کومور بود که در لیست نیامده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار