محقق و پژوهشگر یزدی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، گفت: شبهات و دین‌گریزی، دامنه اختلافات را در جامعه افزایش داده است.
کد خبر: ۵۷۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ 16 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ حجت‌الاسلام ابوالقاسم دهقان چناری پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل تلاشگران عرصه‌های صلح، آشتی و مهرورزی در شوراهای حل اختلاف استان یزد با اشاره به دیدگاه‌های اسلامی نسبت به اصلاح امور مردم، گفت: گذشت و بخشش دو مقوله مهم و ضروری در زندگی بشر است که ریشه اختلاف را از بین برده و باعث نهادینه شدن محبت و دوستی در بین مردم می‌شود.

وی افزود: حدود 80 آیه از قرآن کریم به موضوع اصلاح و رسیدگی به امورات مردم پرداخته‌شده است تا مردم را از دامن زدن به اختلافات منع سازد؛ همچنین زبان بسیاری از روایت در این زمینه بسیار واضح و گویاست که برای کسانی که در جهت رفع اختلافات مردم گام برمی‌دارند، اجر ثواب بسیار زیادی نوشته شده است؛ لذا بایستی ما باورها و ارزش‌های واقعی را در زندگی خود تقویت سازیم.

محقق و پژوهشگر یزدی بابیان اینکه در اسلام به مسئله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده‌شده است، اظهار داشت: اگر نگاه‌های مادی بر اصلاح جامعه و مردم بچربد و همچنین به خاطر مادیات به امور اصلاح مردم پرداخته شود، به تقوا ختم نمی‌شود و به‌نوعی باعث اختلاف جدید در جامعه حکم‌فرما می‌شود.

دهقان چناری در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: صلح و آشتی از نیازهای بشر است؛ چرا که وقتی صلح باشد آرامش نیز می‌آید و زندگی را می‌تواند خدایی کند؛ لذا باید اهتمام ورزید تا در همه زمینه‌ها نگاه فقط مادیات نباشد و ارزش‌های مادی در تیتر زندگی خود قرار ندهیم؛ لذا با حاکم شدن صلح و آشتی رشد و تعالی جامعه رقم می‌خورد درحالی‌که با قهر بودن تعامل و ارتباط از بین می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه اسلام دینی مبتنی بر صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر است و لذا می‌طلبد در راستای نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نشود، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی همواره بر روی فرهنگ و سنت حسنه اهتمام ویژه‌ای دارد؛ لذا بر این اساس بایستی از توان ظرفیت افراد متنفذ و دارای مقبولیت اجتماعی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ گذشت و پیشگیری از جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی بهره برد.

محقق و پژوهشگر یزدی در ادامه عنوان کرد: زمان جاهلیت زمانی بود که به خاطر شتر 80 سال باهم درگیر بودند و آن چیزی که این وضعیت را پوشش داد، نگاه رحمانی پیامبر گرامی اسلام(ص) بود؛ چنانچه نزول کلام الهی تمام رفتارهای زمان جاهلیت را تحت شعاع خود قرارداد؛ همچنین اگر امروزه سبک زندگی اسلامی در زندگی‌ها پیاده شود، وضعیت از آن چیزی که در جامعه حاکم است بهتر می‌شود.

دهقان چناری با اشاره به روایت پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اگر فسادی در جمعی رخ دهد، دین‌گریزی در آن جمع افزایش می‌یابد، بیان داشت: چرا در حال حاضر پله‌های دادگستری شلوغ‌تر از گذشته است و چرا باید برای اندک موضوعی به دادگاه‌ها مراجعه شود؛ لذا امروزه در موضوع دین‌گریزی باید دقت بیشتری صورت گیرد و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گیرد.

وی با تأکید بر تقویت نگاه‌ها و باورهای اسلامی در جامعه، خاطرنشان کرد: آن چیزی که امروزه در جامعه ما به‌صورت اساسی مطرح‌شده و باعث بسیاری از اختلافات شده است و همچنین دامنه اختلافات را در جامعه افزایش داده است، مسئله شبهات و دین‌گریزی در جامعه است؛ لذا در راستای کاهش این فضاها باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد که با نگاه مدیریت صحیح می‌توان این فضاها را در جامعه اصلاح کرد.

محقق و پژوهشگر یزدی در پایان با تأکید بر اینکه وظیفه ما این است که برای فرهنگ ناب اسلامی وقت زیادی بگذاریم، یادآور شد: در حال حاضر تنها ریشه کار را باید در تقوا جستجو کرد؛ همچنین باید توجه داشت مسئول ترویج زندگی اسلامی در جامعه خودمان هستیم و در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار