بعد از 26 سال
متقاضیان اراضی موسوم به کوثر 2 درشهرستان ساوجبلاغ استان البرز می گویند: با گذشت 26 سال از خرید یکهزار و 400 قطعه زمین، هنوز تکلیف قانونی آنها مشخص نشده است.
کد خبر: ۵۷۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 16 March 2018

به گزارش تابناک البرز، آنطورکه این افراد اظهار می دارند، بارها شکایت از دست اندرکاران و دستگاه های اجرایی راه به جایی نبرده و بایستی هرچه سریعتر تکلیف آنان که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند ، مشخص شود.


به گفته آنان، حدود 26 سال پیش یکهزارو400 قطعه زمین موسوم به اراضی کوثر2 توسط تعاونی های بنیاد شهید و امورایثارگران و سایر دستگاه ها به شماری از ایثارگران و مردم واگذار کردند که سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری این اراضی را ملی و آنها را عرصه منابع طبیعی اعلام کرد.


آنان اظهار داشتند که علاوه بر سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ، ادارات جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی ساوجبلاغ هم حاضر نشدند، تکلیف خریداران را مشخص کنند.


براین اساس هر بار شماری از خریداران برای پیگیری وضعیت خود د کنار این اراضی تجمع می‌کنند و آخرین بار هم چند روز گذشته در مقابل استانداری البرز حضور یافتند و اظهار داشتند تا این مشکل مرتفع نشود همچنان به تجمع خود ادامه خواهند داد.


یکی از خریداران در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : بخشی از این اراضی حتی خرید و فروش شده و روند اداری را پیچیده تر کرده است .


وی گفت: در این سالها با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نشست هایی را برگزار کردیم اما مشکل زمین‌های کوثر همچنان به قوت خود باقی ماند.


این خریدار اظهار داشت : به رغم دریافت وجود مجوز ساخت ازسوی برخی دستگاه های متولی ، ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی همچنان مانع تراشی می کنند.


وی خاطرنشان کرد: لازمه حل این مشکل تشکیل نشستی با حضور نماینده جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و یک نماینده از استانداری و دستگاه قضایی است اما جهاد کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل این جلسه و تصمیم‌گیری در خصوص این مشکل را به حمایت قضایی منوط کرده‌اند.


غلامعلی محمدی از خریداران این اراضی اظهار داشت: تیرماه سال گذشته تجمعی توسط مالکان صورت گرفت که این تجمع منجر به نشست شورای تامین ومسئولان استانداری شد و مصوبه ای بر این اساس صادر شد که کارشناسان دادگستری بررسی و اظهار نظر نمایند.


وی افزود: پس از بررسی های کارشناسان باز هم نتیجه ای حاصل نشدو در آخر جهادکشاورزی اظهار داشت این پرونده باید به شورای حفظ بیت المال ارسال تا اظهار نظر شود و سپس جهاد کشاورزی طبق ماده 33 ماجرا را حل وفصل نماید.


وی ضمن گلایه از استانداری البرز به خاطر حمایت نکردن از مالکان با وجود مدارک و شواهد گفت: به همین دلیل مالکان پس از نا امیدی هفته جاری به استانداری رفتند و موضوع را پیگیری کردند که مسئولان قول خاتمه مشکل را دادند.


** فرماندار ساوجبلاغ : مشکل مرتفع می شود
فرماندار ساوجبلاغ دراین زمینه اظهار داشت: چند سال پیش پس از اعلام موضوعی از ناحیه اداره راه وشهرسازی به شهرداری مبنی بر صدور مجوز ساخت در اراضی کوثر ۲، هیات نظارت جهادکشاورزی شهرستان ساوجبلاغ اراضی مربوط به تعاونی های کارکنان دولت ، جانبازان و آموزش وپرورش دراین محدوده را ملی اعلام کرد.


ابوالقاسم پالیزگیر گفت: پس از اعتراضات و درخواست های مردم بررسی های لازم انجام و اطلاعات کاملی جمع آوری شد .


وی ادامه داد : طبق اسناد موجود اراضی کوثر 2 در سال 1349 توسط 2 خریداری و سند مالکیت هم دریافت کرده اند و قبل از سال ۵۴ این اراضی تغییر کاربری وتفکیک وقطعه بندی و سند هم برای آنها صادر شده است .


پالیزگیر گفت: این اراضی سال ها بعد به تعاونی ها فروخته شده و تمام مسیر قانونی طی شده و کمیسیون ماده ۱۲ تغییر کاربری و صدور مجوز لحاظ شده اما سال ۹۲ هیات نظارت بر اراضی ملی بدون در نظر گرفتن اسناد و مدارک این اراضی را ملی اعلام می کند.


وی اظهار داشت: پس از این موضوع ۱۲۰۰ عضو تعاونی و چندین نفر دیگر که کار نقل و انتقال اسناد این اراضی را انجام داده بودند بلاتکلیف مانده و به مشکل بزرگی برخوردند.


وی افزود: به همین منظور فرمانداری ساوجبلاغ نشستی با ادارات کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی استان البرز و معاونت عمرانی استانداری برگزار و مکاتباتی با دادستان استان نیز صورت گرفت تا نسبت به حل این مشکل اقدام شود.


پالیزگیر گفت: با توجه به اینکه سیستم جدید جهادکشاورزی نیاز به مستندات اعم از نظر کارشناسی در ارتباط با تغییر کاربری قبل از سال ۵۴ داشت، کارشناسی تعیین و این ادعا تایید شد و دوباره در کمیسیونی که این بار دادستان استان البرز و مسئولان مرتبط حضور داشتند برگزار شد .


وی ادامه داد: دراین نشست هیات نظارت بر اراضی ملی با تکیه به استنادات، نظر خود را مبنی بر غیر ملی بودن اعلام کرد اما این نظر نیاز به یک فرآیند حقوقی نیاز دارد و مقرر شد در اولین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال که در سال آینده برگزار خواهد شد مطرح شود.


وی گفت: انتظار می رود این مشکل سال آینده برطرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار