به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرناقزوین
قزوین-ایرنا-مسئول انجمن تغذیه استان قزوین گفت: مسافران نوروزی باید حدالامکان از مصرف کاهو و سبزیجات رستوران ها به دلیل احتمال ضدعفونی نشدن کامل، خودداری کنند.
کد خبر: ۵۸۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 18 March 2018

مسافران نوروزی از مصرف کاهو و سبزیجات رستوران‌ها خودداری کنندقزوین-ایرنا-مسئول انجمن تغذیه استان قزوین گفت: مسافران نوروزی باید حدالامکان از مصرف کاهو و سبزیجات رستوران ها به دلیل احتمال ضدعفونی نشدن کامل، خودداری کنند.
مسافران نوروزی از مصرف کاهو و سبزیجات رستوران ها خودداری کنند
دکتر مصطفی نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی تعطیلات نوروزی نیازهای غذایی بدن هیچ تغییری نسبت به قبل و یا بعد از این ایام ندارد اما به علت حدود نیم ماه تعطیلات و مسافرت، روش ها وعادات غذایی دچار تغییرات خاص می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که در تعطیلات نوروزی، سرویس های خدمات بهداشتی و درمانی از حالت پایدار و عادی به حالت کشیک های با برنامه تبدیل شده و افراد نمی توانند مثل قبل از تعطیلات به پزشک مورد علاقه خود مراجعه کنند بنابراین باید دقت داشت که بیمار شدن در این ایام علاوه بر آنکه تعطیلات کل خانواده را ضایع خواهد کرد، جهت درمان هم افراد را با مشکلات روبرو خواهد کرد.
نوروزی ادامه داد: مسافران حتما باید در طول سفر صبحانه صرف کنند تا به علت کاهش قند خون دچار بی حالی، کم تحرکی،عصبانیت و خستگی زودرس نشوند.
وی، ویتامین ث را از مواد غذایی شاداب کننده در طول سفر عنوان کرد که منابع غنی آن در خانواده مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی فراوان است.
نوروزی با تاکید بر اینکه باید قبل از ورود به هر رستوران یا غذاخوری از کیفیت و سلامت غذای آن رستوران اطمینان حاصل شود،گفت: نوع غذای سفارش داده شده بسیار مهم است و در مسافرت باید حدالامکان از سفارش همبرگر، سالاد الویه و مغز که احتمال آلودگی آن بالاست، خودداری شود.
مسئول انجمن تغذیه استان قزوین خاطرنشان کرد: چون میزان مصرف کاهو و سبزیجات در ایام تعطیلات بالاست، ضدعفونی بهداشتی آن شامل پنج دقیقه فرو بردن آن در سطل آب حاوی چند قطره مایع ظرفشویی به منظور انگل زدایی، سپس آبکشی و بعد فرو بردن در داخل سطل پرکلرین به مدت 10 دقیقه به جهت میکروب زدایی و سپس آبکشی بسیار لازم است.
وی بیان اینکه در صورت اقامت در هتل نیز با وجود تلاش رستوران های آنها در ارایه غذای سالم احتیاط در مصرف سالا و سبزیجات شرط لازم است.
نوروزی همچنین گفت: طی این ایام باید از مصرف پیاز خام آغشته به سبزی های خرد شده و سبزیجات خام که جهت تزئین غذا در کنار آن می گذارند و یا هر سبزی که به صورت خام در رنگ های مختلف در کنار غذاها عرضه می کنند، خودداری شود.
مسئول انجمن تغذیه استان قزوین همچنین نسبت به مصرف آب های آشامیدنی در بین راه ها، پارک ها و سایر اماکن خارج از شهر هشدار داد و گفت: به همراه داشتن آب آشامیدنی در ظروف بسته بندی شده و بهداشتی (آب معدنی) از راهکارهای مناسب در طول سفر است.
این متخصص تغذیه ادامه داد: بخش زیادی مسمومیت های غذایی که دل پیچه، سوء هاضمه و اسهال از عوارض آن است ناشی از انتقال دو میکروب اشرشیاکولی و استافیلوکوک است که از دست آلوده به آب و غذا منتقل می شود بنابراین به منظور پرهیز از بیماری باید تمام اعضای خانواده قبل از صرف غذا در طول سفر و یا پس از دفع مدفوع، 2 بار و هر بار حدود 15 ثانیه دست خود را با صابون مایع و یا صابون بشویند.
وی تاکید کرد: مسافران باید از مصرف کنسروهای ضربه خورده، زنگ زده و سوراخ شده در طول سفر خودداری و قبل از مصرف کنسرو آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانند.
نوروزی با بیان اینکه در طول سفر از مصرف خامه، شیر، پنیر، سرشیر و ماست و کشک محلی خودداری و به جای آن ها از نوع حرارت دیده و پاستوریزه استفاده شود،گفت: درباره شیر حتما از نوع استریل آن استفاده شده و برای اطمینان، کشک را به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف حرارت دهند.
وی همچنین افزود: مصرف ماست و دوغ کم نمک و پاستوریزه در هضم و خنثی کردن آلودگی های احتمالی به بدن کمک می کند.
این متخصص تغذیه گفت: اعضای خانواده قبل از صرف وعده اصلی غذا، از افراط در مصرف شیرینی ها، شکلات و گز، نوشابه ها، پفک وچیپس و سایر تنقلات خودداری نموده و از آنها به عنوان وسایلی برای شاد کردن سفر استفاده نکنند زیرا بدخوری و پرخوری ممکن است باعث ایجاد نفخ، ترش کردن، اسهال، اختلالات گوارشی از یک طرف و ایجاد سیری کاذب در کودکان و چاقی در بزرگسالان شود.
وی با بیان اینکه کم کردن وزن بسیار مشکل تر از افزایش آن است،گفت: یک مشت آجیل در عین حال که از نظر تغذیه ای ارزشمند است، حدود 700 کیلوکالری چاق کنندگی دارد.
نوروزی به مادران شیرده نیز توصیه کرد در طول مسافرت دادن این غذای حیاتی و ایمنی بخش به نوزاد خود را کاهش ندهند زیرا شیر مادر هیچ جایگزین مشابهی ندارد.
وی همچنین بر ادامه رژیم درمانی سالمندان و بیماران در طول سفرها تاکید کرد.

منبع:ایرنا قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار