تابناک / رییس جمهور با تاکید بر اینکه همانطور که اعتراض و انتقاد را به رسمیت می شناسیم باید شادی مردم هم به رسمیت شناخته شود، گفت: باید بگذاریم مردم در زندگی اجتماعی و سیاسی خود شاد باشند.
کد خبر: ۵۸۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹ 18 March 2018

تابناک / رییس جمهور با تاکید بر اینکه همانطور که اعتراض و انتقاد را به رسمیت می شناسیم باید شادی مردم هم به رسمیت شناخته شود، گفت: باید بگذاریم مردم در زندگی اجتماعی و سیاسی خود شاد باشند.

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مسئله اشتغال اظهار داشت: در طول سال 96 در خصوص مسئله اشتغال کارهای خوبی انجام شده است و توانسته ایم در طول سال 96 تورم را تک رقمی کرده و این عدد یک افتخار برای ماست و نشان می دهد که دولت به وعده خود عمل کرده است.

 

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در سال 96 مسئله سرمایه گذاری است که در طول ادوار گذشته با رشد منفی روبرو بوده و خوشبختانه در سال 96 سرمایه گذاری ما با رشد مثبت مواجه شد و این به معنای تحرک در اقتصاد می باشد.

 

رییس جمهور با اشاره به موضوع رشد اقتصادی یادآور شد: رشد اقتصادی ما در طول 4 سال گذشته در حدود 4.8 بوده در حالی که همین میزان در سطح جهانی 2.8 می باشد، بنابراین دولت ما با رشد اقتصادی روبرو بوده است. رشد اقتصادی ما بالای 4.5 درصد خواهد بود و در 9 ماهه اول امسال بدون احتساب فروش نفت ما رشد اقتصادی با عدد 4.7 را داشته ایم و سال بعد نیز باید دید رشد ما چگونه خواهد بود؟

 

روحانی در خصوص برخی رکوردهای دولت در سال 96 تاکید کرد: ما در زمینه آبیاری تحت فشار آنچه را در سال 96 داشتیم بیش از سال های گذشته بود، در واقع ما از 97 میلیون تن محصولات کشاورزی به 121 تن افزایش رسیده و این نشانگر رشد ما در زمینه کشاورزی بوده است.

 

وی ادامه داد: ما همچنین در رابطه با موضوع شکر و دانه های روغنی پیشرفت های خوبی را داشته و به سوی خودکفایی حرکت کرده ایم، ضمنا در پایان سال 96 شش فاز پارس جنوبی افتتاح شده است. ما در سال 96 توانستیم بیش از همسایه خود در منطقه گازی استخراج لازم را داشته باشیم.

 

رییس جمهور ابراز داشت: ما در سال 96 پنج فاز از پتروشیمی را افتتاح کردیم و سال بعد هم همین میزان را خواهیم داشت. همچنین میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته رشد ارزشی دارد و در مقابل واردات ما هم بیشتر شده است اما با مراجعه به آمار می توان شاهد اتفاقات خوبی بود برای نمونه در مسئله پتروشیمی به جای صادرات به تولیدات پایین دستی کمک کرده ایم و همین امر باعث رشد اقتصادی ما شده است.

 

روحانی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات صادر نکردن بسیاری از محصولات و کاهش صادرات به منزله افت ما در امر اقتصادی نیست، گاهی اوقات ما محصولاتی را به جای صادرات در چرخه های تولیدی خود استفاده می کنیم و از این رو می توانیم به تولید داخل بیش از گذشته کمک کنیم.

 

وی در زمینه حمل و نقل نیز اضافه کرد: ما در حمل و نقل شرایط خوبی را در سال 96 ایجاد کردیم بخصوص در خطوط راه آهن ما در پایان سال افتتاح راه آهن کرمانشاه را خواهیم داشت و به دنبال آن راه آهن رشت – آستارا و راه آهن چابهار به زاهدان نیز در دستور کار قرار دارد. ما در سال 96 توانسته ایم 516 هزار کیلومتر خط راه آهن را به خطوط ریلی خود اضافه کنیم، همچنین در بحث ناوگان بین شهری و درون شهری یک کار فوق العاده را در سال بعد شاهد خواهیم بود.

 

رییس جمهور در رابطه با بخش مسکن نیز گفت: مسکن ما در سال 96 رشد مثبتی داشته و توانستیم از رشد منفی سال 95 بیرون بیاییم و طبق آمار در سه ماهه پایان امسال رونق بخش مسکن با 19 درصد افزایش فروش روبرو بوده است و امید داریم در سال آینده با حرکت جدیدی که از 22 بهمن برای بخش های فرسوده آغاز کرده ایم بتوانیم اقدامات خوبی را در بخش مسکن داشته باشیم.

 

روحانی در رابطه با رشد و توسعه کشور نیز افزود: کشور ما در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر به طور متوسط شرایط مناسبی دارد و ما از لحاظ اجتماعی نیز قدم های خوبی را برداشته ایم. ما سعی کرده ایم همه ساله دستمزد کارگران و کارمندان را بیش از تورم افزایش دهیم و حداقل حقوق ما بیش از حداقل دستمزد نبوده است و این یک حرکت به سوی مسیر عدالت است.

 

رییس جمهور با نوید آنکه سال آینده سال سرمایه گذاری، رشد و عدالت اقتصادی خواهد بود، توضیح داد: ما در سال آینده در دو بخش سرمایه گذاری، رشد و عدالت اقتصادی برنامه های ویژه ای خواهیم داشت و امید است که در آغاز سال آینده در یک مصاحبه برنامه های خود را در این خصوص اعلام کنیم.

 

رییس جمهور با اشاره به حوادث تلخ سال 96 تصریح کرد: ما در سال 96 با انواع حوادث زمینی، هوایی و دریایی در قالب زلزله، حادثه هوایی یاسوج و کشتی سانچی روبرو بودیم. این اتفاقات از یک سو تاسف بار بود ولی در سوی دیگر مردم ما نشان دادند که همیشه در صحنه بوده و خالصانه به میدان می آیند. همانطور که همگان دیدند مردم ما در حادثه هوایی در سرمای شدید یاسوج برای نجات و یافتن جنازه جان باختگان تمام تلاش خود را کردند و همین موضوع را می توان در حادثه سانچی و ورود به موقع غواص ها به دریا دید.

 

روحانی ادامه داد: مردم ما در زلزله تاسف بار کرمانشاه نیز به موقع در صحنه حضور پیدا کرده و در کنار تمام دستگاه ها کمک های لازم را به مردم زلزله زده رساندند تا بار دیگر نشان دهند که هیچ گاه یکدیگر را تنها نمی گذارند.

 

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور نیز اظهار کرد: مردم در اغتشاشات اخیر به خوبی دیوار بین اعتراض و اغتشاش را جدا کردند و دولت صریحا در این رابطه مواضع خود را اعلام داشت. از نظر ما اعتراض و انتقاد را دولت باید بپذیرد ولی همه باید دست به دست هم کمک کنیم تا جامعه ما بهبود پیدا کند اما با هرگونه تخریب اموال و آسیب رساندن به مردم مقابله می کنیم.

 

رییس جمهور در خصوص اتفاقات اخیر کشور ادامه داد: سخنان مردم فرکانس خاصی ندارد و فقط خواست دولت نیست بلکه همه را فرا می گیرد اما اینکه برخی سعی دارند در این میان پارازیت بیندازند بدانند که انتقاد مردم شامل همه می شود. ما باید پیشنهادات و انتقادات مردم را بپذیریم و با عمل به آن همبستگی خود را حفظ کنیم.

 

روحانی در مورد سیاست خارجی کشور نیز گفت: ما در بخش سیاست خارجی نیز موفقیت های خوبی را به دست آوردیم و دشمنان ما شکست های زیادی را دیدند. برای نمونه در مسئله برجام بارها تلاش شد تا ایران را به عدم اجرای تعهدات خود در برجام متهم کنند اما مرجع تصمیم گیری آژانس بین المللی معرفی شد و آژانس نیز اعلام کرد که ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و همگان در خصوص برجام به نفع ایران رای دادند.

 

وی ادامه داد: در بخش سیاست خارجی بارها تلاش شد ایران را در موضوع یمن متهم کنند اما باز هم کسی طرفدار این موضوع نبود و حتی وقتی پرونده ایران در خصوص عدم رعایت حقوق مردم کشورش را به شورای امنیت سازمان ملل بردند هیچکس با این موضوع موافق نبود و همگان به نفع ایران رای دادند.

 

رییس جمهور با اشاره به پیروزی بزرگ منطقه بر داعش افزود: یکی از بزرگترین اتفاقات خوب ما در بخش سیاست خارجی از بین رفتن گروه بزرگ تروریستی داعش بود که ملت ایران در این پیروزی نقش مهمی را ایفا کرد، از این رو از همه کسانی که در این سرزمین از نثار جان خود دریغ نکردند، تواضع می کنیم زیرا آنها یک هدیه بزرگ را به عنوان امنیت به کل جهان دادند.

 

روحانی با بیان اینکه برای تامین امنیت منطقه با همگان تعامل خواهیم کرد، گفت: در این خصوص آمریکا و عده محدودی از کشورهای منطقه چه بخواهند و چه نخواهند ایران تعامل خود را با دنیا قطع نخواهد کرد و به هیچ وجه از مصالح ملی و امنیتی خود دست نمی کشیم.

 

وی با تشکر از حمایت های رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تمام حمایت های خود را از دولت یازدهم و دوازدهم داشته اند و از این رو از ایشان تشکر می کنیم و همچنان خواستار حمایت ایشان از دولت در سال بعد نیز هستیم. ضمنا از مجلس شورای اسلامی بابت رای اعتماد بالا به دولت دوازدهم در آغاز سال و همچنین رای اعتماد مجدد به 3 وزیر استیضاح شده تشکر می کنیم و امیدواریم که هر سه قوه در کنار هم پیش به سوی موفقیت حرکت کنند.

 

رییس جمهور در پایان با تشکر و قدردانی از رسانه ها گفت: از تمامی رسانه‌های منتقد و همسو سپاسگزاریم و تقاضا داریم همه با هم تلاش کنند تا سال بعد نشاط، شادابی و امید به کشور بازگردد، همانطور که اعتراض و انتقاد را به رسمیت می شناسیم باید شادی مردم هم به رسمیت شناخته شود و بگذاریم مردم در زندگی اجتماعی و سیاسی خود شاد باشند. امید است بتوانیم کشوری همانند فرهنگ بلند و دین بزرگ خود سرافراز داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار